Kirjoittaja Aihe: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?  (Luettu 6672 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2980
    • Timon valokuva galleria
HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« : 21-01-2008, 08:12:14 »
Kokeilin omaa HEQ-5 jalustaani (ei goto versio), siinä oli kiinni noin 7 kg kuorma. Aukaisin tuntiakselin lukituksen, ja liikutin putkea käsin. Jossain kohtaa liike alkaa tuntua jäykemmältä kuin muualla.

Jos tuntiakselin tiettyyn kohtaan pysäyttää, ja uudelleen putken liikkelle laittaa -> kuuluu heikohko "naksaus". Jos hyvin varovasti putkea liikuttaa, tietyssä kohtaa jalustan sisältä kuuluu heikkoa narinaa. Muistuttaa hieman vanhan porstuan oven natisevia saranoita... Muualla tuntiakselin kohdilla kuuluu kahiseva ääni. Ymmärsin, että jos rasvaus olsi tiptop kunnossa, ei juurikaan ylimääräisiä ääniä pitäisi kuulua...

Itselläni ei ole kokemusta aiemmin näistä rasvanvaihdoista, mutta jonkinlaista kiinalaista tavaraa siellä lienee sisällä. Täytyisi kait tarkemmin tutkia miten tuollainen todelliseen kuvaukseen vaikuttaa. Alkaako esim planeetat tehdä yllättäviä pomppuja web kameran kennolla, johtuen siitä ettei voitelut olet kunnossa. Onko nyt aihetta mennä kohti uusien rasvojen vaihtoa ?



Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #1 : 21-01-2008, 08:47:59 »
Narinat ja naksaukset viittaavat ennemminkin rasvan puutteeseen liikkuvassa liitoksessa. Liian jäykkä rasva voi liimata liukulaakerin laakeripinnat toisiinsa niin tiukasti että laakeri alkaakin pyöriä väärästö paikasta, esim ulkokehältään.
Paksua liimamaista rasvaa lienee käytetty piilottamaan isoja laakerivälyksiä. Pitkään paikallaan kuormitetusta liukulaakerissa rasvat puristuvat pois kuormituskohdasta ja metallit (muovit) pääsevät vastakkain. Syy liimamaisen rasvan valintaan saattaa olla juuri tässä. Rasvan katoaminen kosketuskohdasta tapahtuu huomattavasti nopeammon lämpimässä (jossa suurin osa tähtiharrastajista asuu).
Ensimmäinen liike tapahtuu ilman voitelua kunnes liikkuvien pintojen mukana tulee kuivaan kohtaan lisää rasvaa.
Useimmat rasvat hajoavat pitkään seistessään saippuaksi ja öljyksi. Jos rasva on vielä avoimessa tilassa alkaa ilman happi sitä pilata ja pöly ja roskat tekevät siitä oivaa hioma-ainetta.

Oikeanlainen puhdas ja tuore rasva pienentä oleellisesti liukulaakerin kitkaa ja vähentää kulumista, siksi sitä ylipäätään käytetään.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa xpro

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 431
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #2 : 26-03-2008, 18:52:14 »
Onko rasvan vaihdossa huomattavaa parannusta? Jos kesällä ei ole muuta tekemistä niin vois ehkä tuota kokeilla!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2980
    • Timon valokuva galleria
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #3 : 26-03-2008, 18:56:52 »
Jos oli viimeinen kysymys tänne päin suunnattu, voin kertoa etten ole ehtinyt rasvoja vaihtaa. Projekti on tarkoitus tehdä kyllä, aikataulusta en ole varma...

Poissa ajt

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 92
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #4 : 27-03-2008, 22:02:51 »
Kokeilin omaa HEQ-5 jalustaani (ei goto versio), siinä oli kiinni noin 7 kg kuorma. Aukaisin tuntiakselin lukituksen, ja liikutin putkea käsin. Jossain kohtaa liike alkaa tuntua jäykemmältä kuin muualla.

Jos tuntiakselin tiettyyn kohtaan pysäyttää, ja uudelleen putken liikkelle laittaa -> kuuluu heikohko "naksaus". Jos hyvin varovasti putkea liikuttaa, tietyssä kohtaa jalustan sisältä kuuluu heikkoa narinaa. Muistuttaa hieman vanhan porstuan oven natisevia saranoita... Muualla tuntiakselin kohdilla kuuluu kahiseva ääni. Ymmärsin, että jos rasvaus olsi tiptop kunnossa, ei juurikaan ylimääräisiä ääniä pitäisi kuulua...

Itselläni ei ole kokemusta aiemmin näistä rasvanvaihdoista, mutta jonkinlaista kiinalaista tavaraa siellä lienee sisällä. Täytyisi kait tarkemmin tutkia miten tuollainen todelliseen kuvaukseen vaikuttaa. Alkaako esim planeetat tehdä yllättäviä pomppuja web kameran kennolla, johtuen siitä ettei voitelut olet kunnossa. Onko nyt aihetta mennä kohti uusien rasvojen vaihtoa ?

Taitaa olla jalustoissa enempikin eroja. Itse olen käytellyt viimeaikoina eq5 jalustaa (vuoden vanha jalusta, astetta HEQ5:tä kevyempi versio). Ei narinoita eikä tahmaamisia yli -10C lämpötiloissa (tuon alle ei ole vielä mennytkään). Jälkikäteen hankitun SynScanin kanssakaan ei ole ollut seurantaongelmia n. 10 kilon kuorman kanssa, vaikka balanssi on ollut huonostikin, noin minuutin valotuksiin asti, kunhan napasuuntaus on edes kohtuullinen. Suuntauksen kanssa onkin sitten ollut ongelmia eteläparvekkeella...

PE on kyllä isohko. Häirinnee pitkillä valotuksilla jopa f 750 mm:n putkenkin kanssa, mutta ei ole säät ja muut olosuhteet sallineet vielä kovinkaan tarkkoja kokeiluja. Tavoite on jatkossa silti pysytellä pääasiassa reppuselkäkuvauksissa, joten pieni periodinen virhe ei haitanne. Backslashiä oli alun perin paljonkin, mutta osien kiristelyllä senkin sai mututuntumalla pieneksi. Tuon SynScanin kanssa pitäisi myös autoguidaus pelittää pienien välysten takia, jos siihen viitsii mennä.

Onkohan tuo kiinalainen liima itse asiassa muuta kuin vaseliinia, mihin on sotkettu grafiittia tai MoS:ää? Ei ainakaan ole itselläni tuo alkuperäinen rasva haitannut.

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2980
    • Timon valokuva galleria
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #5 : 10-07-2009, 11:20:13 »
Nyt kun harraste on kesällä hiljaisempaa, on aika taas palata tähän... Eli näillä ohjeilla aioin laittaa HEQ5 jalustan koneiston atomeiksi. Toivottavasti saan atomit myös oikeille paikoilleen...samalla saisi päivityspaketin asennettua.
http://www.adur-astronomical.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm

Ohjeet sinänsä ei kerro, millaisia lämpötiloja suositeltu Litium rasva kestää, eli toimiiko miten hyvin pohjolan pakkasilla...
Mitä rasvaa suosittelisitte, käykö ehdotettu valkoinen litiumi pohjainen rasva ? Google tuottaa niin monta eri vaihtoehtoa. Pakkasella ei saisi mennä rasva jumiin...

Toinen  kysymys olisi "matosen" välyksen säädöstä. Kuinka paljon pitää pelivaraa olla, esim jos liikuttaa vastapainoakselin päästä ?
Riittääkö millin tai parin vapaaliike ?

Onko muuta huomioitavaa, mitä ohjeet ei mainitse ?

EDIT1:
metalliosien rasvanpoistoon suunnittelin käyttäväni tärpättiä (lakkabensiini). Jos ei tepsi, niin voimakkaampaa - esim ksyleeni.

EDIT2: tarvityseeko "suljettuihin" laakereihin koskea olleenkaan, riittänee jos puhdistaa liuottimella avoimen malliset "kartiolaakerit" ?

Poissa Julius

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 875
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #6 : 10-07-2009, 12:19:54 »
Nyt kun harraste on kesällä hiljaisempaa, on aika taas palata tähän... Eli näillä ohjeilla aioin laittaa HEQ5 jalustan koneiston atomeiksi. Toivottavasti saan atomit myös oikeille paikoilleen...samalla saisi päivityspaketin asennettua.
http://www.adur-astronomical.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm

En äkkiä löytänyt ko. sivulta päivitystä. Tarkoitatko HEQ-5/6 Update Kittiä? Vai mikä päivitys
on kyseessä?

Viime talvena vaihdoin vain "näkyvät" rasvat mastoissa käytettäviin pakkasrasvoihin.

Tuo matovälys minuakin askarruttaa. Itse tein paremman puutteessa niin, että pyörittelin sormella johonkin
koko 360 asteen kierroksen. Säädin niin, että tiukimmassa kohdassa sitä sai vielä helposti sormin
pyöritettyä. Se, että löytyy tiukempia kohtia kertoo tietysti jotain koneistuksen epätarkkuudesta.
Mikseihän matoruuvilla ole painejousta, jolla välyksen voisi optimoida. Vai tulisiko joustavasta
matoruuvista muita ongelmia.

Tuollakin on rasvanvaihtoa: http://tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #7 : 10-07-2009, 13:16:47 »
Ohjeet sinänsä ei kerro, millaisia lämpötiloja suositeltu Litium rasva kestää, eli toimiiko miten hyvin pohjolan pakkasilla...
Mitä rasvaa suosittelisitte, käykö ehdotettu valkoinen litiumi pohjainen rasva ? Google tuottaa niin monta eri vaihtoehtoa. Pakkasella ei saisi mennä rasva jumiin...
Toinen  kysymys olisi "matosen" välyksen säädöstä. Kuinka paljon pitää pelivaraa olla, esim jos liikuttaa vastapainoakselin päästä ?
Riittääkö millin tai parin vapaaliike ?
Onko muuta huomioitavaa, mitä ohjeet ei mainitse ?
EDIT1:
metalliosien rasvanpoistoon suunnittelin käyttäväni tärpättiä (lakkabensiini). Jos ei tepsi, niin voimakkaampaa - esim ksyleeni.
EDIT2: tarvityseeko "suljettuihin" laakereihin koskea olleenkaan, riittänee jos puhdistaa liuottimella avoimen malliset "kartiolaakerit" ?
CN foorumilla olivat kovasti ihastuneet synteettiseen SuperLube teflon rasvaan juuri sen vuoksi että se muuttuu melko vähän ilmojen jäähtyessä.
Itselläni ei ole ko. merkkiä mutta vastaavan tyyppinen synteettinen teflon rasva ja on toiminut kohtuu hyvin ainakin yhden talven. Tosin mitään kovia pakkasia ei siihen ole sattunut.

Olen säätänyt jalustani niin että vastapainoakselin päässä tuntuu n. 2mm:n liike. Silloin tiedän että välystä on riittävästi ja tunnen myös että jalustani on oikeaan suuntaan epätasapainossa (east heavy).

Rasvan poistoon on olemassa ihan omat aineensa, sekä tärpätti että lakkabensiini jättää pinnat rasvaisiksi. Tässä tapauksessa se tuskin haittaa.

Jos kyseessä on tiivistetty tai suojalevyillä varustettu laakeri, on ne yleensä kestovoideltuja eli uudelleen rasvaus tapahtuu vaihtamalla ko. laakeri. Isommissa rullalaakereissa on joskus rasvaura ja reikä vaikka niissä olisikin tiivisteet.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2980
    • Timon valokuva galleria
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #8 : 10-07-2009, 13:20:13 »
En äkkiä löytänyt ko. sivulta päivitystä. Tarkoitatko HEQ-5/6 Update Kittiä? Vai mikä päivitys
on kyseessä?

Viime talvena vaihdoin vain "näkyvät" rasvat mastoissa käytettäviin pakkasrasvoihin.

Tuo matovälys minuakin askarruttaa. Itse tein paremman puutteessa niin, että pyörittelin sormella johonkin
koko 360 asteen kierroksen. Säädin niin, että tiukimmassa kohdassa sitä sai vielä helposti sormin
pyöritettyä. Se, että löytyy tiukempia kohtia kertoo tietysti jotain koneistuksen epätarkkuudesta.
Mikseihän matoruuvilla ole painejousta, jolla välyksen voisi optimoida. Vai tulisiko joustavasta
matoruuvista muita ongelmia.

Tuollakin on rasvanvaihtoa: http://tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html

Goto kit kyseessä...
Kiitos linkistä, joskus aiemmin tuon näin, mutta url oli hukassa....

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2980
    • Timon valokuva galleria
Vs: HEQ-5 / Uudet rasvat sisään ?
« Vastaus #9 : 10-07-2009, 13:23:04 »
CN foorumilla olivat kovasti ihastuneet synteettiseen SuperLube teflon rasvaan juuri sen vuoksi että se muuttuu melko vähän ilmojen jäähtyessä.
Itselläni ei ole ko. merkkiä mutta vastaavan tyyppinen synteettinen teflon rasva ja on toiminut kohtuu hyvin ainakin yhden talven. Tosin mitään kovia pakkasia ei siihen ole sattunut.

Olen säätänyt jalustani niin että vastapainoakselin päässä tuntuu n. 2mm:n liike. Silloin tiedän että välystä on riittävästi ja tunnen myös että jalustani on oikeaan suuntaan epätasapainossa (east heavy).

Rasvan poistoon on olemassa ihan omat aineensa, sekä tärpätti että lakkabensiini jättää pinnat rasvaisiksi. Tässä tapauksessa se tuskin haittaa.

Jos kyseessä on tiivistetty tai suojalevyillä varustettu laakeri, on ne yleensä kestovoideltuja eli uudelleen rasvaus tapahtuu vaihtamalla ko. laakeri. Isommissa rullalaakereissa on joskus rasvaura ja reikä vaikka niissä olisikin tiivisteet.

Kaizu

Kiitti vinkeistä...