SW AZ Merlin SynScan GoTo

Aloittaja jperala, 04.07.2023, 18:09:23

« edellinen - seuraava »

jperala

Molemmat toimii, kapulassa oli vielä suojamuovit päällä joten tuskin on kovin kovassa käytössä ollut kumpikaan, mitään käytön jälkiä ei noista löydy. UNC pultteja ei sitten ollutkaan mutta rautakaupasta noita taitaa löytyä.
Hieman hukassa tuon goto kapulan kanssa :)


SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Anssi Mäntykivi

Laitanpa vielä tännekkin. Itse en käytä juurikaan kapulaa enää koska ohjaan tietokoneelta
Synscan pro: ohjelmalla.

https://www.ursa.fi/fileadmin/ursa2010/kuvat/kirjakauppa/GT020609V3-03.05.pdf
Anssi Mäntykivi

jperala

Laitetaan tänne myös se mikä tuossa eniten askarrutti. Kordinaattien laittaminen

Kapulassa on siis näin XXX.XX w/e ja XX.XX n/s

Eli valitaan w/e ja jälkimmäiseen n/s, oletan että west/east ja north/south.

112 appi näytti 024.22I ja 60.01P ja nämä sinne lykkäsin, menikö oikein
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Lainaus käyttäjältä: jperala - 06.07.2023, 20:56:25
Laitetaan tänne myös se mikä tuossa eniten askarrutti. Kordinaattien laittaminen

Kapulassa on siis näin XXX.XX w/e ja XX.XX n/s

Eli valitaan w/e ja jälkimmäiseen n/s, oletan että west/east ja north/south.

112 appi näytti 024.22I ja 60.01P ja nämä sinne lykkäsin, menikö oikein

Olikohan kysymys liian haastava, oletin että tällä osaamisella mitä palstalla on niin olisi edes yksi vastaus tullut. Minä selvittelen itse ja jätä jelppi kysymykset tekemättä.
Anssi sentään jaksoi avustaa.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Yllättävää että tuota UNC 3/8  pulttia ei meinaa löytää esim. K raudasta. IKH oli nopeasti selattuna ainoa paikka mistä noitä löytyy, mutta onneksi Kirkkonummen alueella ei moista liikettä löydy. Tilasin sitten jonkun pulttiliikkeen nettikaupasta pari kappaletta, kun tarvitsee molemmille päille ja jalkojakin löytyy sopivasti kaksi kappaletta. Vähän joutuu odottelemaan ennen kuin pääsee kasaamaan jalustalle hässäkät.

Tai käyn Espoossa pyörähtämässä, olisi mukava saada noi nippuun niin helpompi testailla ja säädellä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Kaizu

Järvenpäässä on ruuvikauppa Uudenmaan Pultti Oy. Sieltä olen löytänyt myös tuumakokoiset ruuvit, samoin kuin eri lujuusluokat.

Kaizu
Kai Forssen

jperala

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.07.2023, 12:19:45
Järvenpäässä on ruuvikauppa Uudenmaan Pultti Oy. Sieltä olen löytänyt myös tuumakokoiset ruuvit, samoin kuin eri lujuusluokat.

Kaizu

Kuitti, juuri astuin ulos IKH liikkeestä pulttien kera.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Nyt on sitten molemmat jalkojen päällä, jatkan tuolla linssiputket ketjussa jorinoita miten homma edistyy.

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Mare Nectaris

Aiemmin kun koordinaattien syötöstä kyselit... netistä löysin tuon käyttöohjeen, ja jos s. 8 oikein ymmärsin niin pitäisi asteina ja minuutteina -tyyliin syöttää? Täältä sivustolta kohdasta "edistyneille" pitäisi muunnosjutut löytyä eri järjestelmiin ja sivu jossa muunnoksen voi tehdä:

https://www.paikkaoppi.fi/fi/opi-koordinaatit/

Toivottavasti saat toimimaan.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

jperala

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 11.07.2023, 09:46:36
Aiemmin kun koordinaattien syötöstä kyselit... netistä löysin tuon käyttöohjeen, ja jos s. 8 oikein ymmärsin niin pitäisi asteina ja minuutteina -tyyliin syöttää? Täältä sivustolta kohdasta "edistyneille" pitäisi muunnosjutut löytyä eri järjestelmiin ja sivu jossa muunnoksen voi tehdä:

https://www.paikkaoppi.fi/fi/opi-koordinaatit/

Toivottavasti saat toimimaan.

Kiitos, luulen että ne on nyt niin kuin pitääkin, varmistuu sitten kun pääsee pelipaikalle leikkimään ja säätämään, usko on vahva :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Anssi Mäntykivi

Langattomasti saat pelaamaan kun hommaat skywatcher wifi adapterin ja synscan pro(ilmainen)ohjelman.
Anssi Mäntykivi