Ekvatoriaalisten J2000-koordinaattien epätarkkuus

Aloittaja ispa, 21.05.2023, 00:20:15

« edellinen - seuraava »

ispa

Olen napannut Internetistä seuraavan laskuharjoituksen tehtävänasettelun: Linnunradan rakenne - harjoitus 4 syksy 2020. Tehtävä 2. Jättiläismolekyylipilven kuuman ytimen NGC 6334F ekvatoriaaliset koordinaatit ovat a = 17h20m.9, r = -35°47' (J2000.0).

Stellarium versio 23.1.138 sanoo: NGC 6334F (C) Rekt./dekl. (nykyinen): 17h22m28.22s/-35°48'26.7 "

Voiko nuo ekvatoriaaliset J2000 -koordinaatit olla tuon verran epätarkkoja eli Stellariumin data on epätarkkaa? Vai vaikuttaako arvoihin taivaankannen liikkuminen? Vuodenaika maapallolla? Jokin muu?

Ps. tuolla a ja r ovat tavallisia kirjoaimia. En äkkiseltään löytänyt Kubuntu 23.04 erikoismerkistöstä sopivia merkkejä. Pitänee ehdottaa niihin tähtitieteen erikoismerkistön lisäystä.  :azn:
Ilpo Kantonen

vehnae

Ekvatoriaalisen koordinaatiston referenssinä on maapallon asento (dec 0 = ekvaattorin taso), joka muuttuu hiljalleen prekession myötä. Tämän takia koordinaateissa ilmoitetaan yleensä tuo epookki eli ajanhetki jonka aikaiseen maapallon asentoon koordinaatit on suhteutettu. Yleisimmin käytössä on joko kuluva ajanhetki eli JNOW tai J2000 jos vaikka painotuotteeseen pitää kirjata jotkut koordinaatit.

23 vuodessa muutosta on tapahtunut tuo kirjoittamasi määrä, jonka varmaan voi Stellariumissakin todeta asettamalla havaintoajankohdaksi 1.1.2000 ja hakemalla kohteen koordinaatit uudestaan.

ispa

Ilpo Kantonen

JPu

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 21.05.2023, 11:33:27
.. prekession myötä. Yleisimmin käytössä on joko kuluva ajanhetki eli JNOW tai J2000
Hei olen sen verran noviisi, etten ole törmännyt Jnow hetkeen suhteutettuja tähtien koordinaatteja, mikä itselle tekisi asian paljon helpommaksi, kun ei tarvitsisi muuttaa koordinaatteja ja toivoa, että muutos tuli oikein laskettua. Viitsiikö joku laittaa linkkiä sellaiseen luetteloon, jossa nuo RA ja DEC olisi ilmoitettu nykyhetkeen tai lähelle nykyhetkeä.. Olen onnistunut virittelemään laskennen, mutta se ei ole tarkka, tulee kymmenien sekuntien virhe ja vielä epäsäännöllisesti, saahan sillä pikkuisen parannusta j2000 koordinaatteihin, mutta ärsyttävä se silti on.