TS 8x50 Finderscope

Aloittaja Timi, 25.11.2007, 16:23:42

« edellinen - seuraava »

Timi

Onkohan tuo TS 8x50 Finderscope - 90 Degree Angled View - Erect Image - etsin- täysin oikein kääntävä, punapiste?
Otappa noista mainoksista nyt selvää.
http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html#tssu850w

Timi

#1
Joo, crosshair= siis hiusristikko,  terrestrially correct= liekö jotain maanpäällisesti oikein?
Mitähän tuo not mirror-reversed sitten lie? ei-peilikuva?
Ettei mene yksinpuheluksi niin joku vois valaista asiaa ja jopa jos käyttökokemuksistakin kertoa kannattaisiko hankkia vai oisko
punapiste malli parempi tähtikäytössä?

artoni

Mulla on tommonen, jonka tilasin Telescope-serviceltä. Kääntää kuvan täysin oikeinpäin ja olen ostokseeni tyytyväinen. Helpottaa kummasti tähtihyppelyä ja on laadukas.

Timi

Terve vaan, itsellä on hankinnassa etsin S-W 80 ed putkeen. Arvelin vaan että miltähän tuo hiusristikko mahtaa
näyttää pimeää taivasta vasten kun ei ole tullut kokeiltua.
Pitääpä kysyä toim. kuluja SP:llä jos tilaisi tuolta.
Liekö noita ollenkaan Suomesta saatavana?

Lauri Kangas

Kyllä hiusristikon näkee useimmiten taivasta vasten. On todella harvassa ne kerrat kun on ollut taustataivas niin pimeä ettei ristikkoa näy.

Kun opettelee katsomaan toisella silmällä etsimen läpi ja toisella sen ohi, ristikko osoittaa sille ohi katsovalle silmälle taivaalta paikan johon putki on suunnattu. Näin se korvaa punapistetähtäimen näppärästi.

Timi

#5
Varmaan tuossa hiusristikko etsimessä tärkeää on riittävä valovoima.
Onhan tuo 50 mm objektiivi jo kai kohtuu valoa keräävä eli tosiaan luulisi "normaali" olosuhteissa
erottuvan, no sittenhän tuon näkee kun kokee, TS on jo tilauksessa.

jaava

Mulla on tuollainen 8 tai 9 kertaa 50mm etsin (Sky-Watcher). Se on hyvä ja sillä kun pistää putken (polttoväli 1500mm) keskelle ristikkoa, niin kohde löytyy myös TouCam:n kuvakentästä.
Ongelma on ollut enemmän löytää kohde etsimen kuvakenttään. Olen yritellyt sihdata pitkin putkea,etsintä yms, mutta välillä ei meinaa osua millään.
Nyt on sitten putkessa myös punapiste-etsin. Siiskö että kiikareilla voi katsoa punapiste-etsimen läpi - ei ole tullut edes mieleen. Meni kokeiluun:)

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Pertsa

Omassa 8" skylinerissä ei tahdo ristikko erottua pimeällä, voi kyllä olla että johtuu harjoituksen puutteesta.
Jotain parannusta silti tekis mieli kokeilla.
Olisko apua jos maalais langat valkoiseksi?
Tai pystyiskö siihen asentamaan jonkun ledin valaisemaan ristikkoa?

Anssi Mäntykivi

Anssi Mäntykivi

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Anssi Mäntykivi - 14.01.2008, 17:34:11
Tuollaisen valon värkkäsin aikoinaan etsinputkeeni.

http://www.kompassi.com/%7Eanssi/ristikkovalo.htm

Aivan loistava ohje! Kiitos! Ryhdyn heti värkkäileen samanlaista.