Vaonis Vesperan kuvien jatkokäsittely

Aloittaja VeeSee, 10.04.2023, 11:38:05

« edellinen - seuraava »

VeeSee

Tein "digiloikan" kohteita piirtelevästä visuaalihavaitsijasta deep sky-kuvauksen puolelle hankkimalla Vesperan. Olen kovin tyytyväinen laitteeseen mutta nyt on herännyt tarve oppia lisää. Deep Sky Stacker odottaa läppärissä vuoroaan mutta muuten olen aika pihalla: mitä Vesperan tarjoamista kuvatiedostomuodoista kannattaa käyttää, kuinka paljon pinottavia kuvia pitää olla ja miten ne tässä tapauksessa "otetaan"? Mitään flättejä tai darkkeja ei tuosta vempeleestä taida saada ulos? Sain DSS: 32-bit (se on varmaan väärä) version jotenkin toimimaan mutta koko ajan on olo että teen jotain pohjia myöten pieleen...

Jommeli

Kuvaformaattiin tarjoaisin fits-formaattia.
Kuvien määrä on sitten ihan oman halun mukaan riippuen yksittäiskuvien valotuksesta mutta sanoisin vähintään kymmeniä.
DSS:llä pääsee hyvin alkuun mutta 64-bittinen olis varmaan järkevä.

Lähinnä pohdin että eikös toi Vespera pinoa kuvat ihan itsekseenkin vai haluatko vain opetella itse?
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

VeeSee

Juu, pinoaahan tuo kone ahkerasti. Lisäpinoamisella ja photarilla (joka on myös täysin vieras🤔 ) kuvista saa kuulemma tiristettyä vielä parempia. Tajuan "oikaisseeni" tuon Vesperan kanssa aika lailla tässä kuvaushommassa ja ajattelin aloittaa syventymisen tätä kautta.

Se 32-bit DSS olikin epäilyttävän yksinkertainen...


VeeSee

Edellisessä viestissä pari Vesperan työnäytettä, kuvat otettu todella valosaasteiselta kotipihaltani. Laitteessa on valosaastesuodatin, ja kuvia on rajailtu ja säädelty puhelimen omalla kuvankäsittelyohjelmalla. Varsinkin Pöllösumu oli Vesperan kiinteän suurennuksen jäljiltä nuppineulan nupin kokoinen ja taustataivas kuvauspaikan surkeuden takia kaikkea muuta kuin musta. Pitänee ensi syksynä kiikuttaa kuvauskone pimeämmille seuduille...