Napasuuntaukseen apuohjelma

Aloittaja Timpe, 14.01.2008, 23:17:42

« edellinen - seuraava »

Timpe

Löytyi puolivahingossa netti selatessa tällainen ohjelma, joka kertoo Pohjantähden suuntakulman napaetsintä varten:
http://24.237.160.4/files/astronomy/software/Polarfinder/ ( Lieneekö jo tuttu kaikille muille?)
Ohjelmalle riittää, kun kertoo kertaalleen havaintopaikan leveysasteen, niin se laskee napatähtäimelle etsinkartat seuraavalle neljälle tunnille. Kokeilin tänään napasuuntausta tuon avulla ja saavutettu tarkkuus riitti mainiosti Kuulle/Marsille pitkiäkin havaintojaksoja varten 180x suurennoksella (pilvet vaelsivat taivaalla niin runsain mitoin, ettei drift alignmentia tms. tarkempaa suuntausta päässyt yrittämään; hyvä kun edes Pohjantähden pääsi näkemään pilviaukoista  :D).
- Timo Inkinen

GaryP

Onko tuo sovellus ollut edellisen postauksen jälkeen vielä yhtä lailla hyödyllisen tuntuinen, vai onko vaihtoehtoisia menetelmiä ehdotettavana?

M-J osti kiusakseni liian hyvän aloittelijan jalustan, EQ6 Pro:n, ja etsii kovasti helpotusta tämän suuntaukseen.

Miksikö minä sitä tässä nyt sitten utelen? No kun Mika ei saa aikaiseksi kirjoittaa tänne vaan kiusaa minua niin että puhelin kasvaa kohta korvaan kiinni, enkä osaa edes auttaa tässä asiassa.
:)

Ei vaisinkaan, nautin kovasti kun saan kertoa vähät tietoni ja samalla kerrata asioita, mutta harmi vaan, että suurimmasta osasta hyviä kikkoja minulla on vain teoriatietoa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 28.08.2008, 22:42:35
Onko tuo sovellus ollut edellisen postauksen jälkeen vielä yhtä lailla hyödyllisen tuntuinen, vai onko vaihtoehtoisia menetelmiä ehdotettavana?

Tuo oli mulla käytössä koko sen ajan, kun omistin EQ6:n ja olin tyytyväinen sen mukanaan tuomaan napasuuntauksen helppouteen/nopeuteen. Jalusta ensin vaateriin, sitten koneelta katsottu Polarfinderin tarjoma suuntakulma käyttöön (=pyörittele EQ6:n tuntiakseli oikeaan asentoon napatähtäimestä katsoen) ja säädä lopuksi EQ6:n napatähtäimestä katsoen Pohjantähti etsinkuvion kehällä olevan rinkulan sisään (käyttäen EQ-jalustan alt/atz-säätöruuveja). En ole tuota parempaa napasuuntausta kaivannut omiin visuaalihavaintoihini, mutta kuvaajat voivat olla asiasta eri mieltä ja vaatia tämän päälle tehtäväksi vielä tarkemman napasuuntauksen.

PS. Kannattaa myös tarkistaa/säätää EQ6:n napatähtäimen oma suuntaus tarkasti jalustan tuntiakselin suuntaiseksi, niin säästyy lisämurheilta (omassa tämä kohdistus oli pielessä, mutta korjaus oli helppo tehdä jalustan käyttöohjeiden mukaan).
- Timo Inkinen

AP

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on sen HEQ5 Pron (ja EQ6Pro:n ) käsikapulan antama polariksen suunta  aloitus setupissa ja miten sitä voi hyödyntää??  :)

T: Nimim. Kochab Clock on tähän mennessä riittänyt (l. AP)
Antti Paaso

M-J

#4
Kiitokset Timpe erittäin selkokielisestä ohjeesta, nyt kun pääsisi vielä käytännössä kokeilemaan. Tässä olen nyt muutaman päivän ja illan jo pyöritellyt tuota eq6 pro jalustaa sisätiloissa sään heikkouden vuoksi. Kyllä pilvetöntä taivastakin on riittänyt päivisin, mutta joku salaliitto pilvillä on kun viimeistään heti hämärtyessä ne valloittavat taivaan... Noh, tulipa syksyn tullessa iltojen pimenemisestäkin mukavaa odotettavaa tuon kombon myötä.

Hah GaryP, älä valehtele! Puhelin kasvanut korvaan kiinni... kuitenkin olet rakenteluhenkisenä ihmisenä sen puhelimen jo pysyvästi modannut korvaasi.  ;)

Mika

Timpe

Sen verran vielä, että karkean napasuuntauksen saa säätämällä jalustan tuntiakselin oikeaan kulmaan napatähtäinputkessa näkyvän Otavan/Kassiopiean avulla. Toisin sanoen pyörittelet vain tuntiakselin siihen asentoon, missä nuo kaksi tähdistöä ovat kulloinkin taivaalla. Jatkat sitten tuon edellisen ohjeen mukaan... (ei tarvitse edes tuota PolarFinderia kulman määritykseen).
- Timo Inkinen

Reijo Teränen

Onko napa-akseli oltava lukittuna koko ajan pohjoisnavalle , vai voiko sitä kääntää . Jos se on oltava lukittuna niin mulle tulee kuollut kulma kun moottori on tiellä putkea käännettäessä .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Timpe

Tarkoittanet napa-akselilla tuntiakselia eli sitä ekvatoriaalisen jalustan akselia, joka osoittaa kohti Pohjantähteä? En nyt enää muista kuinka tuota tuli aikoinaan (reilut kolme vuotta sitten) käytettyä ja siirreltävä jalustakin on vaihtunut kiinteään tolppapystytykseen. Sen napatähtäinputken sai muistaakseni käännettyä/pyöritettyä haluttuun asentoon ja lukittua sitten paikalleen. Tällöin napatähtäimen antama näkymä oli keskivertona käyttökelpoisessa asennossa putken muihin osiin nähden (ts. ei tullut ongelmaa, että jalustan tuntiakselia olisi pitänyt pyörittää "esteelliseen asentoon"). Ei se jalustan tuntiakseli tainnut minullakaan pyöriä täyttä kierrosta ympäri esteettömästi, jos oikein muistan nuo EQ6 ajat.

Tuollaisen napatähtäinputken suuntaus on kollimoitava sekin eli sen tähtäinkaukoputken on oltava samansuuntainen kaukoputken tuntiakselin kanssa. Tämän saa tehtyä kallistamalla jalusta sellaiseen asentoon, että napatähtäimestä näkyy jokin kaukainen kiintopiste (esim. katulamppu, puunlatva tms.). Sitten pyöritellään tuntiakselia ympäri ja katsotaan tähtäimestä, että tämä kiintopiste pysyy koko ajan tähtäimen keskiristikossa. Jollei pysy (ja se kiintopiste viipottaa tähtäinnäkymän keskipisteen ympäri), se säädetään tähtäinputken suuntausruuveilla kohdalleen. Muutoin tuollaisesta napatähtäimestä ei ole käytännön hyötyä, jos se osoittaa eri paikkaan kuin jalustan tuntiakseli.
- Timo Inkinen

Reijo Teränen

Kiitoksia vaan tiedoista , Olen katsellut Dobsonilla tähän asti ,nyt on erillainen jalusta enkä ihan tarkkaan tiedä kuinka sitä käytetään.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .