Istar 127mm f/12 R30

Aloittaja Torsti, 27.11.2022, 16:42:24

« edellinen - seuraava »

Torsti

Tervehdys kaikille. Olen viime aikoina palaillut ajatukseen rakentaa linssikaukoputki itse, toki linssit ja mekaniikat ostan valmiina. Löysinkin briteistä IR Poyserin, messinkistä kaukoputkia valmistavan puodin. Sieltä bongasin otsikon optiikan, ja päädyin sellaisen tilaamaan. Näitä pitkän polttovälin laatu objektiivejä on kait suht harvassa. On nyt ensimmäinen komponentti hankittuna, tosin ensi viikolla vasta selvittelemme Poyserin kanssa lähetyksen detaljit. Ian Poyser, puodin omistaja kertoi minulle että hänellä on minun tilaukseni jälkeen vielä neljä linssiä jäljellä, kolme otsikon mukaista, ja yksi 127mm f/8. Mr. Poyser kehoittikin minua välittämään tietoa näistä linsseistä suomalaisille harrastajille. Hinnat voimassa toistaiseksi. Linssit ovat uusia(ostanut näitä omiin tarpeisiinsa vuonna 2012)ja testi raportit mukana pakkauksissa. http://irpoyser.co.uk/5-inch-istar-lens/ täältä ja netistä lisätietoa linsseistä.

mistral

Varmaan vaikeaa tehdä sopiva putki. Tai helppoa jos hankkii suoraa metritavaraa ja tyytyy  tasapaksuun mutta vaikeaa jos tekee kartiokkaan muodon.
lisäys:
Kävin TS:n sivulla ja onhan ne tasapaksuja, itsellä vain newton niin ei ole kokemusta linssiputkista.

Torsti

Joo, haasteita varmaan on edessä. Kahdeksankulmainen tai neliömallinen vaneri putki olisi tarkoitus rakentaa. Jalustaksi itse tehty berry mount. Aikataulua projektilla ei ole. sopiva tila puutyö osuudelle puuttuu vielä.

einari

Kävin katsomassa ja odotin että olisi ollut kalliimpikin lasi.
Onnea projektille.
___
Tapio

Torsti

Joo, tuo perushinta ihan Ok, mutta + 50£ rahti+vielä tullit ja verot😬

AstroIle

Hei,

Pohdin itse jossain välissä vastaavaa projektia. Tein aiheesta tutkimusta ja Cloydy nights sivustoilta löytty aiheesta tämä keskustelu.  https://www.cloudynights.com/topic/325327-5-f12-istar-refractor-project/page-5

t.Astroile

Torsti

Jep. Juuri tuon olenkin lukenut. Kookas ja painavahan tuosta tulee. Ei grab and go. Ajattelen tuota kokonaisvaltaisena projektina, Tuskin tulisi joka ilta pihalle pystytettyä. Kiinnostaisi kuitenkin saada aikaan hyvin viimeistelty kapistus jälkipolville ihmeteltäväksi, ja satunnaiseen kuun ja planeettojen tiirailuun.

AstroIle

Hei,

Pituutta tulee näillä isoilla acro linssiputkilla. Olen pohtinut erilaisia katkaistuja versioita.
Eli Linssin valo menee ensiksi tasopeiliin (Newton apupeili sopivalla pyöreällä maskilla varustettuna).
Tasopeili on ristikkorakenteen päässä. Valo palaa lähelle linssiä jossa on fokuseri ja tähän kiinnitän normaalin 2 tai 1,25 kulmapeili/prisman.
Tämä ei klassista kauneutta palvele, mutta paino kohdistuu lähelle linssi fokuseri aluetta ja pituus lyhenee vähintäänkin puolella, myös katselu kulmat paranevat kun zeniittiin ei tarvitse kurkkia korva maassa. Rakentamiseen sopii vaneri hyvin. A4 kokoisella paksulla vanerilla pääsee jo pitkälle tällaisessa projektissa. Kuljetuksessa tasopeili voidaan kliksauttaa kiinni linssi-fokuseri mötikkään ja ristikkoputket omaan kuljetuspussiin...

t.Astroile

Torsti

Jep. Folded malleja olen myös tutkinut, mutta päätynyt juuri klassiseen pitkään putkeen. Kuljetus tarvetta tuskin tulee. Mutta todellakin, mielenkiintoisia rakennelmia löytyy tuolla folded refractor haulla.

einari

Jep, kun Googleen laittaa 'folded refractor telescope' niin tulee paljon tuloksia.
Kaupallisesti ainakin Unitronilla taisi olla näitä tarjolla.

https://fullerscopes.blogspot.com/2016/02/7-f12-folded-refractor-layout.html?m=1
Yksi esimerkki
___
Tapio

Torsti

Joo, aika siistejä vehkeitä.

Torsti

Noniin. Objektiivi saapui erinäisten seikkailujen jälkeen lähikaupan lokeroon. 42 päivää kesti, johtuen epäonnistuneesta ensimmäisestä lähetyksestä. Paketointi oli suoritettu niin hyvin ja runsaalla styrox pöperöllä, että vaurioituminen olisi ollut lähes mahdotonta. Hetken tarkastelun jälkeen voin todeta, että optiikka on niin kirkas ja pölytön, että kääräisin äkkiä kuvan oton jälkeen takaisin pehmoisiin kääreisiinsä. Vaikuttaa alumiinistä "kennoa" myöten erittäin huolitellulta työltä. Kiinalaiset kyllä tarvittaessa hallitsevat tuon homman.

einari

Hieno homma. Toivotaan että optinen laatukin on yhtä hyvää.
___
Tapio