Jupiter nyt Stellariumissa ja KStarsissa vähän eri paikoissa

Aloittaja ispa, 19.11.2022, 20:42:37

« edellinen - seuraava »

ispa

Avastin Stellariumin ja KStarsin. Kummassakin näkyy Jupiter. Stellariumissa 155 - 156 asteen välissä atsimutaalisella koordinaatistolla. KStarsissa näkyy melko lähellä 180 asteen koddilla. Muuttama aste ehkä lisää.

Saturnus näkyy Stellariumissa noin 189 asteessa ja KStarsissa melko lähellä lounasta eli 225 asteessa.

Onkohan tässä nyt kysymys jostain ohjelman asetuksesta, joka ei ole kohdillaan?
Ilpo Kantonen

naavis

Lienee joko sijainti, aikavyöhyke tai molemmat pielessä jommassakummassa.

ispa

Lainaus käyttäjältä: naavis - 19.11.2022, 20:45:07
Lienee joko sijainti, aikavyöhyke tai molemmat pielessä jommassakummassa.

Katselupaikan koordinaatit olivat täsmälleen samat molemmissa kun tarkistin. Itse asiassa  olen kopioinut tiedot KStarsissta katsomalla ja naputtamalla ne Stellariumiin. Koordinaatit saatu käsi-GPS:llä. Kirjattu käsin KStarsiin. Ja siitä sitten kopioitu Stellariumiin.

Stellariumissa aikavyöhyke on UTC+02.00 ja KStarsissa en näe aikavyöhykettä, mutta kellon aika on sama ja on myös tietokoneen kellon kanssa sama. Bugin etsijä herää nyt minussa. :azn: Oikeastaan on tuntunut siltä, että tähtitieteen ohjelmissa voisi periaatteessa löytyä lukematon määrä bugeja. Pitäisi nyt verrata jonnekin astronomiseen taulukkoon, missä niiden paikat pitäisi periaatteessa olla.
Ilpo Kantonen

naavis

Aikavyöhyke löytyy KStarsissa kun valitset ylävalikosta Settings -> Geographic. Kannattaa myös tarkistaa että kesäaika-asetus on oikein. Samoin sijainnista kannattaa tarkistaa että pituuspiiri on itäistä pituutta eikä läntistä.

ispa

Kyllä nuo KStarsin asetukset näyttävät samoilta. Koordinaateissa vähän eroa kun olen laittanut siihen oman sijaintini niin tarkasti kuin voi. Eli käsi-GPS:llä ottanut koordinaatit ja niiden pitäisi olla noin 3 m tarkkuudella oikein. Suomenkielisessä KStarsissa on "Maailmanajan siirtymä" ja sen arvo on 2. Luulen siis, että nuo ovat kunnossa. Tämä ei ole mikään tärkeä asia tällä hetkellä. Avaruudessa on paljon ihmeteltävää muutenkin.  :cheesy:

Tiedä sitten, onko sillä merkitystä, että käänsin Stellarium 1.1.1:n tällä koneella. Nyt tuli päivitettyä käyttis uudempaan ja kääntäminen herjasi Qt6:sta. On siinäkin setvimistä. Ajankohta tulee seuraavan version ilmestymiseen.

Katselin sitten tunteja eteenpäin taivasta molemmilla ohjelmilla. Tuntui, että ero oli pienentynyt.
Ilpo Kantonen