Tarvittavat filtterit?

Aloittaja lattu, 05.09.2006, 09:37:21

« edellinen - seuraava »

lattu

Itselläni on 5"/1500mm putki. Kuten numeroista näkyy, valovoima on heikohko. En omista mitään kuusuodinta hifimpää filtteriä, mutta tuntuu siltä että ehkä syytä olisi. Mitä filttereitä suosittelette? Katselen kaikentyyppisiä kohteita ja kuvaan Kuuta (ei seurantalaitteita), valosaaste kiusaa aika pahasti.

Käsittääkseni tyrkyllä olisi SkyGlow, UHC-S ja O-III. Onko merkeillä suuria eroja ja mistä kannattaisi ostaa? Ilmeisesti hinnat on vajaassa sadassa eunukissa per lasinpala, joten jos olisi pakko valita vain yksi niin mikä se olisi? Kiitos.

LISÄYS: Meinasin rakennella täysaukkosuotimen Auringon katseluun. Saako Teknofokuksen kalvolla asiallisen suotimen?

Iiro Sairanen

Mikäli deepsky-kohteita haluat katsella niin suosittelisin UHC-S filtteriä. Se on hyvä yleissuodin sumuille. O-III on kanssa hyvä sumusuodin, mutta omien kokemusten mukaan sitä ei kannata hommata alle 8" putkeen, koska suodin blokkaa niin paljon valoa. Katselin Harsosumua O-III:lla ja UHC:llä 4" putkella ja UHC oli selvästi parempi, sumu näkyi ja taustataivaan tähdet näkyivät. O-III:lla näkyi sumu heikohkosti ja taustatähdet vielä heikommin. Sama pätee muillekin kohteille. Tosin valosaastesuodin olisi yleissuodin valosaasteeseen, mutta omalla kohdalla siitä ei ole ollut kummoistakaan hyötyä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Horus

Lainaus käyttäjältä: lattu - 05.09.2006, 09:37:21
LISÄYS: Meinasin rakennella täysaukkosuotimen Auringon katseluun. Saako Teknofokuksen kalvolla asiallisen suotimen?

Samaa kalvoa on tietääkseni myös ihan kaupallisesti myytävissä kokoaukonsuodattimissa, joten jos vain teet huolella suodattimen, niin ihan asiallisen siitä saa. Muutenkin tässä voisi sanoa sellaisen asian näistä aurinkosuodattimista, että mitään muuta kuin kokoaukonsuodatinta EI PIDÄ käyttää kaukoputkissa. Jossakin näkee vielä okulaariin laitettavia aurinkosuodattimia (ainakin TAL1:n mukana on tullut sellaisia) ja ne ovat aika varma keino päästä näkökyvystään.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

einari

Lainaus käyttäjältä: Horus - 05.09.2006, 10:51:29
Samaa kalvoa on tietääkseni myös ihan kaupallisesti myytävissä kokoaukonsuodattimissa, joten jos vain teet huolella suodattimen, niin ihan asiallisen siitä saa. Muutenkin tässä voisi sanoa sellaisen asian näistä aurinkosuodattimista, että mitään muuta kuin kokoaukonsuodatinta EI PIDÄ käyttää kaukoputkissa.

Voisiko tähän laittaa myös perusteen sille miksei muuta kuin kokoaukonsuodatinta kannata käyttää.
Itse olen ainakin olen ollut tyytyväinen siihen että olen kiinnittänyt suodattimen linssiputken etupään suojassa olevaan aukkoon.
___
Tapio

J-M

Olen kuullut, että ihan pienelle putkelle ei kannata mitä tahansa suodatinta hankkia, vaan kannattaa vertailla eri valmistajien tarjontaa. Tämä varmaan juuri siksi, mitä Iiro sanoi.

Jos noista listassasi olevista saa suositella, niin se SkyGlow on ainakin hyvä valinta. se on ihan hyvä "yleissuodin". Itselläni on se ja se toimii 10":ssa paremmin kuin 114/1000:ssa. Astronomikin valosaastefiltteri CLS taas tuntuu toimivan pienessä putkessa paremmin kuin suuressa. UHC-S taitaa kelvataviidelle tuumallekin ihan hyvin.

Nuo okulaariin kiinintettävät aurinkosuodattimet joutuvat koville, koska niihin kohdistuu melkoinen lämpö. Lisäksi pieninkin reikä okulaarifiltterissä päästää aika paljon valoa läpi. Vertaa 0.1 mm:n kokoista reikää suhteessä koko aukon suotimen pinta-alaan ja okulaarin linssi pinta-alaan.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Vesa Kankare

#5
Lainaus käyttäjältä: einari - 05.09.2006, 11:05:37
Voisiko tähän laittaa myös perusteen sille miksei muuta kuin kokoaukonsuodatinta kannata käyttää.
Itse olen ainakin olen ollut tyytyväinen siihen että olen kiinnittänyt suodattimen linssiputken etupään suojassa olevaan aukkoon.
Lähempänä fokusta auringon valo on linssin kokoamana huomattavasti voimakkaampaa ja lämmittää tuollaisia suotimia todella paljon. Okulaarin suodinkierteessä oleva suodin voi hajotessaan päästää auringon säteilyn fokusoituneena silmään ja okulaarin päällä (sellaisikin ihmetyksiä on olemassa) se voi pirstoutua äkillisiesti ja aiheuttaa vielä lisäksi muita vammoja. Samalla saattaa saada vielä okulaarinkin hajalle jos sinne pääsee fokusoitunutta auringon valoa.

Olen samaa mieltä Horuksen kanssa, että ainoastaan täyden aukon suotimia kannattaa käyttää. Tietysti on olemassa tämä Herschelin Wedge, joka tulee kulmaprisman paikalle (Saa esim. Baaderilta) mutta hinta on melkoinen ja en usko, että on merkittävästi parempi kuva kun noissa täyden aukon suotimissa. Varminta on oman ja putken terveyden kannalta käyttää putken eteen laitettavaa suodinta, ettei mikään pääse ylikuumenemaan.

Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: einari - 05.09.2006, 11:05:37
Voisiko tähän laittaa myös perusteen sille miksei muuta kuin kokoaukonsuodatinta kannata käyttää.
Itse olen ainakin olen ollut tyytyväinen siihen että olen kiinnittänyt suodattimen linssiputken etupään suojassa olevaan aukkoon.
Äh, käsitinköhän edellisessä viestissäni tämän väärin? Tarkoitatko sitä linssiputken objektiivinsuojuksessa olevaa pienempää reikää ja siihen tulevaa suodinta, eli kuitenkin putken objektiivin päähän asetettavaa suodinta? Ei siis täydellä aukolla vaan himmennettynä. Tulos on varmasti yhtä turvallinen kuin täyden aukon suotimen kanssa, ainoa mitä menettää on resoluutio ja tietysti valoa, jos esim käyttää vaikka kontinuum filtteriä, mikä himmentää aika paljon.

Edellisessä viestissä kuitenkin ihan painavaa tekstiä niiden okulaaripäähän tulevien filttereiden käyttäjille.
Vesku
www.vkastronomy.com

Iiro Sairanen

Olen kertonut aiemminkin tämän, mutta tulkoon jälleen muistutuksena. TAL-1:n mukana tuli ja tulee varmaan edelleen kaikkien vaarallisin suodin mitä putkeen vaan voi vain asentaa. Se on tarkoitettu asennettavaksi okulaarin päälle eli okulaarin ja silmän väliin. Samalla kehoitetaan himmentämään täyttä aukkoa noin 40 mm kokoiseksi mukana tulevalla varjostimella. Kaikkia ohjeita uhmaten kokeilin aikoinaan miten Aurinko näkyy täydellä aukolla mukana tulleen suotimen kera. No hyvinhän se näkyi muutaman sekunnin ennen kuin suodatin poksahti päreiksi, onneksi en katsonut sillä hetkellä okulaariin. Eli vastaavat suotimet kannattaa heittää menemään samantien kun sellaisen on saanut käsiinsä, ettei kukaan vahingoita niillä itseään.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

lattu

Jos vasta-aiheita ei ilmene tilaan aurinkokalvon hetikohta.

Ilmeisesti UHC:tä pidetään yleisesti yleiskäyttöisimpänä, eikö? Esim. http://pages.sbcglobal.net/raycash/filters.htm viittaa tähän suuntaan, samoin monet muut. Tosin valosaaste on erilaista eri paikoissa.

einari

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 05.09.2006, 12:27:28
Äh, käsitinköhän edellisessä viestissäni tämän väärin? Tarkoitatko sitä linssiputken objektiivinsuojuksessa olevaa pienempää reikää ja siihen tulevaa suodinta, eli kuitenkin putken objektiivin päähän asetettavaa suodinta? Ei siis täydellä aukolla vaan himmennettynä. Tulos on varmasti yhtä turvallinen kuin täyden aukon suotimen kanssa, ainoa mitä menettää on resoluutio ja tietysti valoa, jos esim käyttää vaikka kontinuum filtteriä, mikä himmentää aika paljon.

Edellisessä viestissä kuitenkin ihan painavaa tekstiä niiden okulaaripäähän tulevien filttereiden käyttäjille.

Juurikin näin, eli tarkoitin objektiivipään suojuksessa olevaa suodatusta.
Samaa mieltä varmaan kaikki on siitä että okulaaripään aurinkosuodattimet on belsebuubista (vaikka sellaisella itsekin tuli katsottua ekalla RET-31:llä - älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon ;).
Valoa ja resoluutiota on mielestäni ihan riittävästi, vaikka linkin kuvassa on käytetty h-alfaa lisäsuodatuksena:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/aurinko130806.htm
___
Tapio

mika mill

Sama juttu minullakin, että katselin pikkupoikana 10cm peiliputkella useastikin aurinkoa okulaarin alapäähän kiinnitettävällä suodattimella. Onneksi suodatin kesti ja ainakin toistaiseksi näkökykynikin on säilynyt hyvänä. Olen täysin samaa mieltä siitä kuin edellisetkin kirjoittajat, mihin suodatin oikeasti kannataa kiinnittää.

T: Mika

Munkki

Minä havaitsen 10cm linssiputkella ja mielestäni paras "yleissuodin" on UHC.

OIII tummentaa maisemia liikaa vaikka näyttää toimivan kohtuullisesti joillakin tietyillä kohteilla.

SkyGlow on puolestaan liian tehoton vaikka sekin toimii kohtuullisesti joillakin tietyillä kohteilla.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

Täällä on melko kattava suodintesti: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=387

Kannattaa lukea.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

lattu

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 05.09.2006, 20:28:02
Täällä on melko kattava suodintesti: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=387

Kannattaa lukea.
... joka on täsmälleen sama kuin edellä linkitetty. Kannattaa lukea on hyvä yleisohje ;D

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: lattu - 07.09.2006, 12:20:55
... joka on täsmälleen sama kuin edellä linkitetty. Kannattaa lukea on hyvä yleisohje ;D

Katos joo, enpä ole Rayn sivuja noin tarkkaan lukenut vaikka hyvät sivut onkin. Enkä jaksanut aiempaakaa linkkiä avata...
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--