Hinnat nousi

Aloittaja Tane, 14.06.2023, 02:52:03

« edellinen - seuraava »

Tane

 Olen seurannut astrotarvikkeiden hintakehitystä koronan aikana ja jälkeen. Uusien tuotteiden hinnat ovat nousseet aikalailla koronaa edeltävältä tasolta. Ei siinä ihmeellistä. Mutta olen seurannut myös ulkomaan foorumeiden astrotarvikkeiden ostomyynti palstoja. Siellä esiteltävien tavaroiden yhteydessä verrataan kymmenenkin vuotta vanhojen artikkeleiden; jalustojen, kaukoputkien hintoja nykyisiin uusiin hintoihin. Eli jos esimerkkinä kaupataan käytettyä SW EQ6 jalustaa niin esitetään uuden vastaavan nykyhinta joka ylittää 1500 euroa ja laitetaan oman käytetyn hinnaksi se normi kaksi kolmasosaa eli tonni. Tuo jalusta ei kymmenen vuotta sitten maksanut paljonkaan yli tonnin uutena.

Minä ostin vuonna 2008 Skyliner 250/1200 Dobsonin uutena 465 eurolla. Nyt uusi vastaava maksaa vähintään 700 euroa. Voisin ylläolevan kaavan perusteella pyytää käytetystäni liki 400 euroa, niinkun muuten yleisesti näkyvät tekevän.

Tämä on se pointti jota ajan takaa: Rehellisyyden ja hyvien tapojen kunnioittamisen nimissä olisi käytetystä tavarasta pyydettävä kolmasosa tai alle siitä hinnasta kuin se on uutena silloin ostohetkellä maksanut. Oli se ostohetki sitten ollut viisitoista, kymmenen tai viisi vuotta sitten. Tottakai jos kaksi vuotta tai alle ja takuut voimassa niin hinta ylemmä sen mukaan...

Mutta kun aletaan vanhasta tavarasta vaatimaan korkeihin nykyhintoihin vedoten liki samaa kuin se uutena on aikoja sitten maksanut...

Ostajathan sen lopulta päättää mille tasolle hinnat asettuu...Monesti on vaan saanut nykyisin päätään puistella jos seuraa käytettyjen markkinoita.

Pikku detalji tuohon: Ostin Skyliner 250/1200 dobsonin Villen kellosta. Tuolloin 2008 oli Suomessa ainakin viisi astrotarvikkeita tarjoavaa yritystä: Stelkroonos, Nikkarituote, Villenkello, Ylva-astronomia ja Teknofokus.
Celestron C14,

HarriR

Olisin hieman erimieltä. Ei tavaralla ole ylipäätään mitään "oikeaa" tai reilua hintaa. Se on se hinta millä se menee kaupaksi.

Jos tavara on täsmälleen sama nyt kuin kymmenen vuotta sitten, mikä on hyvin harvinainen tilanne, niin ostajan kannalta se vertailuhinta on se nykyinen uuden hinta. Hänen pitää miettiä se, että minkä verran hän on valmis maksamaan kuluneemmasta tavarasta versus että ottaa uuden kaupasta.

Tätä kutsutaan markkinataloudeksi, eikä reiluudella tai muulla sellaisella ole sen kanssa mitään tekemistä.

Kaverien ja sukulaisten välillä voi tulla kyseeseen jokin reiluus tai ettei "kehtaa" pyytää enempää, ei avoimilla markkinoilla. Kukin saa siellä pyytää tavaroistaa niin paljon kuin haluaa, oikea hinta on sitten se jonka joku suostuu maksamaan. Siihen riittää yksi ostaja.

spuge

Viidessätoista vuodessa myös rahan arvo on ehtinyt laskea - varsinkin nyt kun inflaatio on ollut ennätyksellisen nopeaa. Siksi myös uusien hinnat ovat nousseet ja sama pätee tietysti käytettyihin. Vaikka myisit 15 vuotta vanhan putkesi samalla hinnalla kuin ostit sen, et saisi ko. rahalla ostettua vastaavaa määrää hyödykkeitä, kuin 15 vuotta sitten.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Tane

Kiitos asiallisista vastauksista. Tämä tuli selväksi; näkyy tulevaisuudessa myös minun käytettyjen myynti hinnoissani.
Celestron C14,

spuge

#4
Jep, se on oikeastaan hienoa tässä harrastuksessa, että vaikka välineet ovat kalliita, niin myös niiden jälleenmyyntiarvo säilyy korkeana pitkään. Tämä mahdollistaa harrastajille erilaisten välineiden kokeilemisen, vaikka ei olisi aivan varma niiden sopivuudesta itselle ja samalla tietoa karttuu. Itse esimerkiksi olen testaillut lukuisia erilaisia okulaareja ihan mielenkiinnosta. Jos kaikki olisi pitänyt ostaa uutena ja myydä raskaalla tappiolla, niin rahaa olisi palanut aikalailla.

That being said, jokainen myyjä tietysti päättää itse millä hinnalla myy. Moni myy täällä paikallisella foorumilla hieman kansainvälisiä hintoja matalammalla hinnalla, että tavara kiertää ja tulee kaupoista reilu fiilis. Etuna täällä foorumilla kaupankäynnissä on ilman muuta kaikenlaisten huijareiden puuttuminen.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Tähtiusva

Astrotarvikkeista ei kokemusta. Yleisesti käytetyn tavaran myynnistä. Kuluttajakaupassa ostajaa suojaa kuluttajansuojalaki  käytetyn tavaran kaupassa. Ostaja voi valittaa tavaran virheestä. Tavaran iästä johtuva kuluminen ei ole virhe. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa myyjän vastuu on löyhempi. Kuluttajansuojalakia ei sovelleta. Käytetyn tavaran hinnoittelussa yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä ei yleensä näe pienempää hintaa kuin kuluttajakaupassa. Tämä on usein pielessä.

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa vain kiinteistökaupoissa maakaari suojaa ostajaa.

mistral

En tiedä voiko hinnan sitoa kultaan, esim 3,67g = niin ja niin paljon. Nyt kun inflaatio on laukannut niin rahan arvo on pienentynyt, mutta onko kullankin?

Tane

#7
Lainaus käyttäjältä: HarriR - 14.06.2023, 07:14:22
Olisin hieman erimieltä. Ei tavaralla ole ylipäätään mitään "oikeaa" tai reilua hintaa. Se on se hinta millä se menee kaupaksi.

Jos tavara on täsmälleen sama nyt kuin kymmenen vuotta sitten, mikä on hyvin harvinainen tilanne, niin ostajan kannalta se vertailuhinta on se nykyinen uuden hinta. Hänen pitää miettiä se, että minkä verran hän on valmis maksamaan kuluneemmasta tavarasta versus että ottaa uuden kaupasta.

Tätä kutsutaan markkinataloudeksi, eikä reiluudella tai muulla sellaisella ole sen kanssa mitään tekemistä.

Kaverien ja sukulaisten välillä voi tulla kyseeseen jokin reiluus tai ettei "kehtaa" pyytää enempää, ei avoimilla markkinoilla. Kukin saa siellä pyytää tavaroistaa niin paljon kuin haluaa, oikea hinta on sitten se jonka joku suostuu maksamaan. Siihen riittää yksi ostaja.

  Luin ketjualoitukseni tarkkaan ja en löytänyt "reiluus" sanaa, ehkä yleiskäsitteenä sanomisistani huokuu sen tai vastaavan hakemista. Toimin tavallani. Olen käyttänyt täällä Tähtibasaaria satoja kertoja osto ja myynti tapahtumiin. Se on arveluttava määrä, mutta eipähän ole vielä kieltäneet. Kun olen ostanut Goto jalustan esim. Celestron CG5:n 550 eurolla ja myynyt sen täysin toimivana muutaman kuukauden päästä 150 eurolla, josta ostaja vielä tinki kympin, niin siihen voi käyttää jo tuota "reiluus" käsitettä. Miksi sen tein on minun asiani. Ostaja ei ollut sukulainen tai tuttu. Mutta kun hänellä tuntui olevan harrastuskipinää joka vain odotti roihahtamistaan, en voinut kuin myydä ja toivottaa menestystä. Kuulinkin sitten neljän vuoden päästä että jalusta kannatteli putkea ja pelasi edelleen...Nuo olkoot synonyymejä "reiluus" sanalle.

Ei tuolla tavalla paljon "hanki", sai 140 eurolla ehkä jonkun okulaarin tai se oli osana isompaan projektiin. Oma periaatteeni noin yleisesti on se mitä täälläkin vuosia sitten kuulin ja jota ulkomailla alalla yleisesti kehotetaan noudattamaan: Käytetyn hinta korkeintaan kaksi kolmasosaa uudesta. Sitten on jotkut sattumat kun tavara menee alle puoleen hintaan, jostakin syystä. Vähäinen kysyntä ja myyjän kärsimättömyys odotteluun ennemminkin kuin "reiluus".

Mutta ymmärrän ja en alakkaan toisia pakottamaan tai ohjaamaan. He löytää itseään tyydyttävän räätälöidyn hintatasonsa. Onhan niitäkin jotka asettaa myynnissään korkean hinnan ihan kokeillakseen, jos ei mene kaupaksi niin jatkavat itse tuotteensa käyttöä.

En purnaa enää hinnoista, vastalääkkeeksi siihen valikoivaa ostamista kuten: Kyselin Saksasta kuun alussa Celestron C14 SC putkea. Tarjottiin 1970-80 luvun vaihteen oranssiputkea hintaan 6000 euroa. Tutkin Cloudy Nightin palstoja ja niissä mainittiin noiden putkien optiikan kehnous ja hinta haarukka 800-2000 dollaria käytetyille. Tuohan se otti pattiin ja sai ehkä osana kirvoittamaan nämä tännekin laitetut vuodatukseni. Ei hätää; seuraaavana päivänä otti toinen saksalainen yhteyttä. Hänen kanssaan jo viime syksynä oltiin pankkisiirtoa vaille valmiit C14 kauppoihin mukavalla 2600 euron hinnalla, Wolfgang Rohrlin mukaan tulevien 0.93 strehlin testipöytäkirjojen kanssa. Mutta viimehetkellä myyjä perui ja lopetti viesteihin vastaamisen. Nyt olikin mieli muuttunut.
Celestron C14,

spuge

Juu, kyllähän sitä kaikenlaisia tapauksia tulee foorumin ulkopuolisilla kauppapaikoilla vastaan. Esim. tällainen torissa:

https://m.tori.fi/vi/95610151.htm

Mielestäni tuollaisessa mennään jo aika röyhkeästi tahallisen harhaanjohtamisen puolelle.

Tai no, onhan myyjä voinut plössl-salkusta 700 eur maksaa, kuka tietää  :rotfl:
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

einari

Ah, tuo on se klassinen 'Ferrari-myyjä' = Ferrari kaukoputki ollut vuosia myynnissä poskettoman hintaan.
___
Tapio