Tee se itse: Dew Heater?

Aloittaja xpro, 08.01.2008, 20:45:48

« edellinen - seuraava »

xpro

Tervehdys!

Onko kukaan kokeillu tehdä itse tuon huurteen poisto härvelin? Telescope-service myy Kendricks dew heater mutta minun mielestä hinta on aivan liian korkea jos siihen vielä hankitaan Dew controller.
Jos teillä sattuu olemaan joku oma patentti ja ohjeet niin olis tervetullutta.

http://www.telescope-service.com/Kendrick/start/Kendrickstart.html

Googlesta löytyi jotain infoa englanniksi, mutta sähköpuolen "komponentti englanti" ei ole aivan 100% ymmärrettävää.

Tai pitääkö vain sinnitellä ja tehdä huurreputken?

putki olis: TMB 80/480 (Megrez)


Päivisen prototyyppi on varmasti toimiva :D

http://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=840.0

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kuhmonen

Minullakin olisi tarve huurteen poistoon, jonkinlainen lämmitin pitäisi saada (muidenkin nikkarointien ohella :). Omani rakentaisin C8 putkeen. Olen alustavasti ajatellyt, jos sen tekisi lankavastuksista, jotka on pakattu metallikuoreen. C8 tuubissa sopisi korrektorilinssin ympärille sellainen kyhätä, esim vastukset alumiini kiekkoon kiinnittämällä..

Jos itse haluaa rakentaa, toinen vaihtoehto (kuumeneville vastuksille) on hankkia jotain kuumennukseen käytettyä vastuslankaa. Ja sitä ajaa sopivalla teholla. Moinen kieppi pitäisi varmaan pakata myös fiksusti. Hakusanoilla: "Nickel Chrome Heating wire" pitäisi löytyä tietoa.

Kait jonkinlaisia valmistajia on myös, jotka tekee kalvomaisia kuumennuselementtejä, jos itse haluaa loput rakentaa. Hinnasta noissa minulla ei ole tietoa...

Muutama linkki aiheesta, nämä bongasin CN foorumin kautta:
http://www.beevo.com/Dew_Heater.htm
http://www3.sympatico.ca/mark.kaye/dewheat.htm


Mikko Päivinen

 Heh tosiaan tuo huurreputkeni on edelleen käytössä  ;D toki hieman kevennettynä versiona ja siinä ei oikeastaan olekkaan enää kuin neljä tuuletinta jotka pitävät ilman kiertämässä.  Yhdessä se, kupoli ja observatorion oma tuuletin/ilmankierto pitävät laitteet kuivina.
Ainoa huonopuoli on melkoinen veto tornissa eli kylmä tulee äkkiä  :D.

Trukkien elektroniikan lämmittämiseen käytetään toisinaan vastuskaapelia joka voisi säätimen kanssa toimia myös huurteenpoistossa.
Jos keksit jonkin hienon ja helposti toteutettavan ratkaisun niin kerro ihmeessä. Kyllä sellasen kendrikin tekijät kuitenkin taitavat tietää
mikä todella toimii ja hienoja systeemeitä ne tietokoneohjatut on muutenkin. Hyväähän ei halvalla saa.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

-Jarz-

#3
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 08.01.2008, 21:12:00

Jos itse haluaa rakentaa, toinen vaihtoehto (kuumeneville vastuksille) on hankkia jotain kuumennukseen käytettyä vastuslankaa. Ja sitä ajaa sopivalla teholla. Moinen kieppi pitäisi varmaan pakata myös fiksusti. Hakusanoilla: "Nickel Chrome Heating wire" pitäisi löytyä tietoa.


Bebek Oy myy vastuslankaa. Kävin ostamassa sitä 6 metriä hintaan 0.40 euroa/metri (vastusarvo 6 ohmia/metri). Väsäsin sitten solumuovia, keinonahkaa ja mustaa kangasta käyttäen lämmitetyn huurresuojan CPC 800 putkelle, sekä 50-500mm kameran objektiiville lämmityshylsyn pyöreästä viskipullon pahvisesta pakkauskotelosta :). Sitten piti vielä tehdä jännitteen jakorasia ja hommata säädettävä teholähde syöttämään virtaa lämmittimilleni.

Hintaa tuli 42 euroa, kun kangas ja keinonahka löytyi autonverhoiluprojektin jäämistönä.

http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=13edaf2f413a99801537c624c577c603&

Edit: Näköjään linkki viekin pääsivulle. Vasemmalta listasta valitaan "Vastuslangat" ja pästään oikealle sivulle.

Muutama hyödyllinen kaava, jos aikoo ruveta väsäämään.

P = U*I
I = U/R

P = Teho(W)
U = Jännite(V)
I = Virta(A)
R = Resistanssi/Vastusarvo(Ohm)

Suositeltavat välineet: Juotin, sivuleikkurit, kytkentä johtoa, kuumaliimapistooli, tarranauha.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

xpro

#4
pystyiskö esim. 12v Fan controller toimia Dew Heaterin kanssa?

yleensä 4 kanavan fan controller maksaa noin 40euroa ja siihen sais kytkettyä tuon Dew heater (Dew not) joka maksaa telescope-servicellä 42 euroa. Ja jos tekee yhden säätö nupin varassa niin sellainen maksaa noin 5 euroa.

joten JOS nämä toimivat niin hintaa tulis: 42euroa + 5euroa + postikulut = (noin) 50euroa
Sillon ehkä ei kannata tehdä itse?


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kuhmonen

Tänään sain käsiini yhdenlaista vastuslankaa. Langan paksuus oli noin 1mm. Rullan kyljessä luki: "for heating applications, max temp 1200°C"
Eli lanka on liian paksua omaan sovellukseen. En myöskään halua putkeani kärventää :)

EDIT: Bebekin sivuilla on tosi niukasti tietoa vastuslangasta... Täytyy kait jostain muualta etsiä mistä löytyy kunnon speksit...

-Jarz-

#6
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 16.01.2008, 22:40:20
Tänään sain käsiini yhdenlaista vastuslankaa. Langan paksuus oli noin 1mm. Rullan kyljessä luki: "for heating applications, max temp 1200°C"
Eli lanka on liian paksua omaan sovellukseen. En myöskään halua putkeani kärventää :)

EDIT: Bebekin sivuilla on tosi niukasti tietoa vastuslangasta... Täytyy kait jostain muualta etsiä mistä löytyy kunnon speksit...

Ei se paksuus ratkaise muuta kuin miten helppo sitä on taivutella. Ratkaisevaa on ominaisvastus/metri. Tuo 1200 astetta on varmaan se lämpötila, jolloin lanka hehkuu valkohehkuisena ja on vaarassa sulaa poikki.

Bebekin sivuilla on tosiaan aika huonosti tietoa noista vastuslangoista.
Bebekin ohuin vastuslanka, mitä myöskin ostin, on 0,5mm halkaisijaltaan. Ominaisvastus se aikaisemmin mainitsemani 6 Ohmia/metri ja tehon kesto oli muistaakseni 800W. Helsingin myymälässä oli 3 kelaa eri paksuista vastuslankaa tiskillä, josta myyjä pätki pyydettävän pituisen langan, eli sitä myydään metritavarana.

Varmaan et sitä vastuslankaa saa sulatettua poikki, koska se vaatisi esim. 12V jännitteellä I = 800W/12V = n.66A virtaa.
Yhden ampeerin virralla ja 12V jännitteellä saat 2 metrin(12 Ohm) pätkään vastuslankaa 12W tehon, jolloin se tuntuu kosketettaessa lämpimältä.

Kaukoputken lämmittämiseksi ei tarvita kovin kummoisia tehoja. Sehän riittää, että putki on vain hiukan ympäröivää ilmaa lämpimämpi, jolloin huurretta ei pääse muodostumaan.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Kaizu

Oletettavasti se 800W koskee jotain tietyn mittaista pätkää sitä lankaa.
Jos otetaan metrin pätkä 6 ohmin lankaa ja laitetaan se akun napojen väliin, kulkee virtaa 2A ja teho on 24W. Jos otetaan 10 sentin pätkä kulkee virtaa 20A ja teho on 240W. Sentin pätkällä virtaa kulkee jo 200A ja teho on vastaavasti 2400W. Minun autoni akku antaa starttivirtaa 350A niin että jännitet ei putoa alle 10V:n. Tuo metrin pätkä saattaa jo pimeässä näkyä ja sitä ei kannata muoviputken päälle kietoa.

Kaizu
Kai Forssen

-Jarz-

#8
Jep, se on mitoituskysymys miten tehokkaan lämpövastuksen haluaa tehdä. Siinäpä vastuslangan hyväpuoli onkin, että voi itse määrittää pitkälti miten tehokkaan lämmityksen kaukoputkelleen haluaa.
Omaan viritelmääni tuli vastusarvoksi 18 Ohmia (n.3metriä lankaa), eikä se 12V jännitteellä huoneen lämmössä testattaessa vielä mitenkään liian lämpimäksi tullut. Ulkona pakkasella tuo lämpövastukseni ei tuntunut edes lämpimältä.

Edit: Hyvä referenssi lämpöteholle on tavallinen hehkulamppu, kun sen hyötysuhde on niin huono, että n.90% sen kuluttamasta sähköstä muuttuu lämmöksi. Toimii siis käytännössä lämpövastuksena. 40W lamppu antaa siis 36W lämpötehon ja on aika kuuma kädessä pidettäväksi. Toisaalta lankavastuksesta tehty huurresuojan lämpö jakautuu laajemmalle alueelle, joten ei voi ihan verrata sellaisenaan käytännössä.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timo Kuhmonen

Vielä parit linkit lisää (CN foorumin kautta)

Linkki 1
http://www.dewbuster.com/heaters/heaters.html

Linkki2
http://www.atmsite.org/contrib/Clement/dewheater/

Linkki1
-> Itse miettisin vielä josko lähtisin roudarinteipillä kasaamaan "strippiä". Tunnetusti se tiukkan tarttuu. Mutta kestääkö / pysyykö liima-aines pitkään kunnollisena. Etenkin ulkoilmassa...

Linkki 2
-> Don Clementin artikkeli / kytkentä tehonsäädölle näyttää kohtuulliselta. Lämmityselementin kanssa on teho-FET sarjassa. Lämpöanturikin myös löytyy (2 kpl). Joko kytketään FET johtavaksi tai "katkostilaan" U1 avulla -> sen mukaan onko tarve lämmittää tai ei. Jos oikein tulkitsin, R3:lla säädetään ero lämmittimen ja ulkoilman lämpötilojen välillä.

xpro

#10
Eipä sitä tullut itse tehtyä, joten turvauduin Kendrick dew controller (perus malli) ja Dew Not strips! (3" & 2")

Kendrick ohjain ei nyt ulkoisesti ole kyllä 140euron arvoinen ja en vielä menis kehumaan laatu tuotteeksi, jospa ne komponentit ovat sitten laadukkaat? Dew not on hintansa nähden hyviä, mutta tosi toimessa niitä ei ole vielä testattu.

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

foo1234

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 09.03.2008, 14:27:37
Kendrick ohjain ei nyt ulkoisesti ole kyllä 140euron arvoinen ja en vielä menis kehumaan laatu tuotteeksi! jospa ne komponentit ovat sitten laadukkaat?!

Enpä maksaisi tuosta 140 euroa. Itselläni se tuli USA:sta tilattuna maksamaan 76 euroa, ja siihen on laskettu tullit ja ALV:t mukaan.

Toki tuo tuli isomman paketin mukana, jolloin sivukulut jäivät suhteellisesti pienemmäksi. Mutta tuon tilauksen jälkeen euro on entisestään vahvistunut, joten hinta tulisi vielä alemmaksi.

xpro

#12
kyllä se Woitala 20euroa antoi alennusta tuosta vehkeestä...mutta ei se vielä kyllä 120euron arvoinen ole :D (vieläkään)
pitää kyllä tilata USA herroilta muutama suodin, jos kuitenkin noin halvalla lähtee.


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kuhmonen

Itselläni on Kenrick kontrolleri. Siinä on "sulkijatarra" kyljessä. Jos sen repäisee, siinä sanotaan takuun päättyvän. En usko että tuon kenrickin sisäällä kovinkaan spesiaalit osat löytyy. Pelkkien osien hinnaksi veikkaisin noin 1/5...1/4 koko tuotteen hinnasta (karkea arvio)

Aika lailla vastaava oskillaattoripiiri olisi tehtävissä yleisesti saatavissa olevalla ajastinpiirillä NE555. Sopivalla kytkennällä siitä saa aikaan pulssisuhteen säädön. Tämä siis vstaa lämmityselementtiin menevää tehonsäätöä. Lämmityspantaa tuo piiri ei pysty suoraan ohjaamaan. Siihen tarvitaan esim esim teho FET.

xpro

#14
Totta puhut Timo, jos vain löytäis suomenkieliset ohjeet kontrollerin tekoon niin kyllä sitä tulis kokeiltua. Tosin tuo sähkösuunnittelun puoli ei ole minun alaani, sen verran on tietoa että miten kaikki pelaa, taas komponenttien nimet sitten ei kyllä sano mitään...kaikki aikanaan.

niin tuosta Kendrick ohjaimesta että eihän tuo "boksi" ole suuniteltu kosteutta pidempään, se on näin koreasti sanottu että: Se on roiskittu kasaan, minun mielestäni ei ole huolellisesti suunniteltu, noh mitäpä tässä enään valitan, pääasia että pelaa!


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x