Tervehdys vain väelle, tosi mukava on ollut lukea näitä topiikkeja, josta ei juuri vielä paljoa tajua, mutta vaikuttavat silti innostavilta. Itse vasta hiljattain olen alkanut katselemaan taivaalle päin ja, nyt kun sitä katsoo uusin silmin, onhan se hieno.
Itse olen tälläinen harrastuksiin low-tech-menttaliteetillä suhtautuva henkilö. Teleobjektiivia kameraan etsiessäni päätin kokeilla vaihtoehtona kaukoputkea ja hain lidlistä satasen putken. Olen nyt katsellut kuuta viikon päivät, hauska nähdä miten se kehittyy yö yöltä. Entinen minä ajatteli, että joko kuu näkyy, tai ei näy. Mutta tuollahan se kuumottaa jonkun pilven takaa jatkuvasti. Ja kuun pinta yksityiskohtineen on aikamoinen tajunnanräjäyttäjä. Kai siihen kyllästyy sitten jossain vaiheessa. Kirjastosta hain muutamia tähtitiedettä koskevia kirjoja, joita olen lukenut mielenkiinnolla. Ei tenavana nuo asiat kiinnostaneet. Eka kuvat on vielä ottamatta, tuntuu, että tuosta taivaasta on niin vielä niin pihalla.
Muuten kun katselee, mitä varusteita harrastaessa tarvii, on kiva huomata, että samoja varusteita voi hyvin hyödyntää muissakin harrastuksissa. Se, mihin tässä harrastuksen kehittyessä voi upota rahat on tuo putki, minkä läpi tiiraa.
Tuli mieleen että onkos täällä Oulun seudulla mitä hyödyllistä tutustuttavaa tähtitieteestä kiinnostuneille? Tapahtumia, yhdistystä tai muita tapaamisia? Sodankylässä pari vuotta asuneena, nyt jälkeenpäin, harmittaa vietävästi ettei käynyt tutustuun siellä observatoriossa.
Jatkanpa selailua.