Jari Turunen: Kaukoputken rakentajan käsikirja

Aloittaja LM, 19.09.2023, 22:17:49

« edellinen - seuraava »

LM

Viime sunnuntain (17.9. 2023) Hesarissa oli professori Jari Turusen muistokirjoitus.  Tämä monilahjakkuus laati jo teekkariaikoinaan "Kaukoputken rakentajan käsikirjan", jonka URSA kustansi vuonna 1985.  Nuorempi harrastajapolvi tuota kirjasta tuskin tuntee, mutta kyllä se ainakin minun hyllystäni löytyi ja toi taas mieleen  muistoja oman harrastukseni alkuajoilta 1990-luvulta.  Kiitos kirjastasi Jari Turunen, ja lepää rauhassa!

Kaizu

Kaukoputken rakentajan käsikirja on yksi luetuimmista kirjoista kirjastossani.

Kaizu
Kai Forssen

Mito

Minäkin olen rakenteluihini soveltanut tuon käsikirjan opetuksia.

Aikoinaan myös katselimme Jari Turusen kanssa hänen rakentamallaan 200 mm Newtonilla Otaniemen Välkyt Astronomit (OTAVA) tilaisuuksissa.

JoRy

Ursan kaukoputkijaostolla oli 80-luvun alussa kellarityöpaja Tehtaankadulla vastapäätä Neuvostoliiton suurlähetystöä. Siellä kokoontui noin viikoittain jaoston vetäjä Jari Turusen innoittamana aktiivinen ryhmä kaukoputkenrakentajia. Jarin ohjeilla ja työpajan pimeässä huoneessa olleella foucault-testipenkillä hioin ja muotoilin 20cmF6 peilin sekä tein sille alumiiniputken ja tangenttiseurannalla varustetun jalustan. Ihan kelpoinen putki siitä tuli.

Jarin Kaukoputkenrakentajan käsikirja (1985) sekä Heikinheimon Teemme peilikaukoputken (1966, 1976) löytyy hyllystäni, sivut noissa on hiirenkorvalla ja piki&ceriumoksiditahroissa.

Terveisin,
Jorma

akj

Sama kirja löytyy puhkiselattuna myös allekirjoittaneen kirjahyllystä.

Toinen mahtava kirja tai pikemmiten kirjanen on J.M Heikiheimon kirjottama TEEMME PEILIKAUKOPUTKEN. Alkuperäinen moniste painos on vuodelta 1966, minulla painos versio vuodelta 1982. Siinä varsin hyvin ja selkeästi esitettynä peilinhionnan perusteet. URSA:n kustantamana tämäkin.

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210