Valosaaste, vaikuttaminen ja tutkiminen

Aloittaja Pentti Karvinen, 23.07.2006, 17:05:09

« edellinen - seuraava »

timokarhula

Te, jotka hallitsette Ruotsin kieltä, voitte lukea artikkelini valosaasteesta.  Juttu julkaistiin paikallisessa ympäristölehdessä Gröna Draken.  Drake tarkoittaa sekä lohikäärmettä että lehteä.  Sen levikki on 132000 ja jaettiin pari viikkoa sitten kaikkiin koteihin Västmanlannin läänissä, Ruotsissa.  Juttu on yksi sivu alas linkissä:

http://www.fa21.se/gd_arkiv/3_09/index.htm

Polkupyörätietä työpaikaltani pohjoiseen päin valaisee nykyään intelligentit valot, elikkä ne syttyvät vasta silloin kun pyöräilijä tai kävelijä lähestyy.  Ne saa jopa energiansa aurinkokennoilla.  Lisää tämmöisiä radikaalisia ratkaisuja!

http://www.activelights.se/
http://www.activelights.se/img/invigning_Vasterasstad.pdf

/Timo Karhula

jmantyla

#91
Valosaasteen vastustaminen on mahdollista. Ei kannata vetäytyä sivuun ja haavoja nuollen etsiä pimeitä havaintopaikkoja, kun entiset valaistaan keinovaloin. Tein viime keväänä valtuustoaloitteen Kangasalla. Esitin turhan katuvalaistuksen vähentämistä ja vetosin paitsi saasteongelmiin myös energiantuhlaukseen ja ympäristöasioihin.

Viime viikolla tuli kunnanhallituksen vastaus. Siinä on jopa vähän toivoa. Ehkä ainakin jotain turhaa valoa saadaan pois.

Kunnanhallituksen vastauksesta voi oppia kaksi asiaa:
1. Valosaasteen vastustaminen on mahdollista. Kannattaa olla aloitteellinen ja pitää yhteyttä valtuutettuihin ja lautakuntien jäseniin nyt, kun kunnissa etsitään suurennuslasien avulla säästökohteita.
2. Sähkö on liian halpaa. Keskeinen syy valosaasteeseen on sähkön alhainen hinta. Ei valojen polttaminen läpi yön paljon maksa. Kangasalla kokeiltiin katuvalaistuksen poiskytkemistä 14.5.–8.8.2009. Saavutettu säästö oli 24000 euroa. Se on mitätön summa, kun kunnan talouden tasapainotusohjelma ja rakenteelliset säästötoimenpiteet edellyttävät pelkästään sivistystoimessa 450000 euron vuosisäästöjä.

Tämän takia ei voi kuin ihmetellä professori Esko Valtaojan toimintaa TVO:n mannekiinina uusien ydinvoimaloiden saamiseksi Suomeen:

http://www.olkiluoto4.fi/www/page/eskovaltaoja/

Professori sanoo: "Tähtitieteilijä katsoo aina hyvin kauas." Kannattaisiko joskus katsoa myös lähelle? Turun yliopiston Tuorlan observatorio kärsii valosaasteesta. Jos sähkön hinta laskee nykyisestä, valosaasteen määrä lisääntyy takuuvarmasti.

Joka tapauksessa pienikin säästö on hyväksi. Nyt on hyvä hetki toimia tässä asiassa, kun kunnat talousvaikeuksissaan etsivät säästökohteita. Liitän alle Kangasalan kunnanhallituksen vastauksen valtuustoaloitteeseeni. Asiallisesti myönnetään turhan valaistuksen haitat ja kustannukset. Kangasalla on noin 28000 asukasta, joten vastauksen luvuista voi kerto/jakolaskun avulla laskea vastaavat kulut muualla käyttäen luovasti järkeä.

Tässä aloite ja kunnanhallituksen vastaus:

" Esitän, että Kangasalla tutkitaan mahdollisuudet säästää energiakuluja vähentämällä tarpeetonta keino- ja katuvaloa etenkin kesällä sekä yön hiljaisina tunteina, jolloin ei ole työ- tai koulumatkaliikennettä. Lukuisat kunnat ovat jo Suomessa ryhtyneet säästötalkoisiin ja vähentäneet tarpeetonta katuvalaistusta keskustoista ja pääväylistä sivummalla olevilla alueilla. Tavallisimmin on sammutettu valoja klo 22-05 tai 23-06 välisenä aikana. Luettelen kuntia, joissa tämä on jo tehty: Espoo, Tampere, Laukaa, Järvenpää, Urjala. Näistä saanee tietoa ja kokemuksia miten turhan valon vähentäminen on tehty ja mitä kokemuksia on saatu.
---
Vastaus:

"Tekninen keskus, Yhdyskuntatekniikka, ASa 14 10.2009
Kangasalan katuvalaistuksen vuosikulutus on noin 2900 MWh ja vuoden 2008 kustannukset 257 000 € vuotuisen polttoajan ollessa noin 3700–3800 h Katuvalaistuksen energiakuluja pienennettiin viime kesän aikana. Ajalla 14.5. – 8.8.2009 katuvalot olivat kytkettynä pois päältä. Arvioitu energiasäästö oli 271 MWh ja energiakustannussäästö oli 24 000 €. Valojen poisjapäälle kytkemiskulut olivat 1500 €.
Katuvalaistuksen sujuvaan säätämiseen, pois/päällekytkemiseen ja himmentämiseen tarvitaan ajantasaista ohjaustekniikkaa ja tarkoitukseen suunniteltua kaapelointia. Katuvaloja voidaan hallita ohjaussovelluksen avulla karttapohjaisesti.
Valaisinten paloaikoja ja valaistustasoja pystytään säätämään ajastetusti määriteltyjen valaistustasojen mukaan. Energia- ja huoltokustannuksissa saadaan säästöä, kun valoja käytetään vain tarpeen mukaan. Tekninen lautakunta on esittänyt ohjaustekniikan osarahoitusta ensi vuoden budjettiin.
Myös valaistusverkoston dokumentoinnin laittamiseen sähköiseen muotoon on esitetty rahoitusta ensi vuoden budjettiin. Kunnan omistaman katu- ja puistovalaistuksen peruskorjauksesta tilataan konsultilla yleissuunnitelma tämän syksyn aikana. Suunnitelmassa käydään läpi keskusten, kaapelointien, pylväiden ja valaisimien uusimistarve tuleville vuosille. Esimerkiksi kuinka monta katuvalaisinta on vaihdettava tulevan kuuden vuoden aikana, kun elohopealamput v. 2015 poistuvat markkinoilta.
Suunnitelmassa määritellään mm valaistustasot eri katutyypeille, yleisemmin käytettävät tyyppivalaisimet ja saadaan esille mm. kuinka paljon säästetään energiakuluja, kun kultakin alueelta vaihdetaan nykyiset valaisimet uusiin vähemmän energiaa vieviin valaisimiin. Samalla saadaan selville muutos- ja korjaustyön rahoitustarve.
Kuluvan syksyn aikana uusitaan Antintiellä ja Toivontiellä valaistus kokonaan. Kohteessa asennetaan Kangasalan kunnan ensimmäiset LED-valaisimet katuvalaisimiksi.
Kunta on tilannut konsultilta keskustan alueelta yleisvalaistussuunnitelman, jossa tarkastetaan katu- ja aluevalaistukseen sekä kohdevalaistukseen liittyviä asioita. Alue rajautuu suunnilleen Kangasalantien, Ainontien, valtatien ja Antintien väliselle alueelle. Kangasalan kunta ja työ- ja elinkeinoministeriö ovat allekirjoittaneet energiatehokkuussopimuksen
kesällä 2009. Kunnan tulee vuoden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta laatia toimintasuunnitelma, jossa esitellään keskeisimmät toimet kunnan energiankäytön tehostamiseksi ohjelmakaudella 2008-2016."


Eihän tämä tietenkään ole suuri voitto, mutta osoittaa että kunnissa on oivallettu valosaasteen taloudelliset kustannukset. Toisaalta ei pidä yllättyä, jos tulee takaiskuja. Valosaasteen vähentäminen nykyisillä sähkön hinnoilla tuottaa sen verran vähän säästöjä, että monien mukaan (lasten) turvallisuudesta kannattaa maksaa.


Jorma Mäntylä
Kangasala

einari

Missähän täällä Tampereella katuvaloja on sammuteltu ?
___
Tapio

jtbo

Voisikohan olla mahdollista, että EU:sta tulee piankin sellainen turhan valonpolttamisen vero? Jotain rajoituksiahan EU:n taholta oli tulossa tuohon öiseen valojen polttamiseen, mutten tiedä onko se jo hautautunut asia.

Meillä on kumma tilanne, kunta ja Tiehalllinto eivät saa päätettyä kumpiko vastaa noista valoista, eivät tunnu tietävän edes kumpi noiden sähkön maksaa. Joutuu vaan odottelemaan että saisivat jotain päätettyä.

Kaizu

Ei valaistuksen maksajista ole epäselvyyttä. Kaikki ne joilla on verotettavaa tuloa maksavat valaistuksen, kunnan osuuden kunnallisverossa ja Tiehallinnon osuuden valtion verossa.

Kaizu
Kai Forssen

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 15.12.2009, 20:42:06
Ei valaistuksen maksajista ole epäselvyyttä. Kaikki ne joilla on verotettavaa tuloa maksavat valaistuksen, kunnan osuuden kunnallisverossa ja Tiehallinnon osuuden valtion verossa.

Kaizu

Toi on ihan totta  :cheesy:

Vaan lähinnä tässä on sähkölaskun kuittaajasta epäselvyyttä ja sitä kautta oikeudesta sammutella niitä valoja. Ties vaikka kumpikaan taho ei ole saanut laskuja ja siksi homman edistyminen on nihkeää, kun eivät tahdo jatkossakaan laskuja ja siksi eivät tahdo muuttaa mitään ettei vaan jossain huomattaisi virhettä  :grin:

Timo Kuhmonen

Sawon suunnalla parhaillan vietetään lomaa. Nyt olisi passelit kelit luontokuville, tähdistöt kuun valaisemassa maisemassa.

Mittasin myös taustataivaan kirkkautta tänään klo 20:15. Maassa oli täysi lumipeite, puolikuu paistoi lounaistaivaalla arviolta 35 asteen korkeudella. Lukemaksi zeniitistä sain 20.05 ja Otavan kauhan kohdalta 20.25. Linnunrata näkyi myös, kun silmät sai aikaa tottua pimeään. Linnunradan rakenteet ei näkyneet niin selkeästi kuin kuuttomalla taivaalla.

Kastle

Kyselin Laukaan kunnasta, voisiko katuvaloja sammuttaa yön ajaksi, mutta ilkivallan takia asuinalueellani näin ei tule tapahtumaan. Eräillä alueilla toiveita on valaistuksen lisäämisestä turvallisuuden takia.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Kastle - 28.12.2009, 13:41:25
Kyselin Laukaan kunnasta, voisiko katuvaloja sammuttaa yön ajaksi, mutta ilkivallan takia asuinalueellani näin ei tule tapahtumaan. Eräillä alueilla toiveita on valaistuksen lisäämisestä turvallisuuden takia.

Ai jaa? Jenkeissä eräällä kampusalueella ilkivalta väheni huomattavasti kun valot sammutettiin yöajaksi. Täälläpäin useiden kauppojen pihoilta sammutetaan valot yöksi eivätkä ne juuri näytä houkuttelevan ketään viettämään "laatuaikaa" pimeässä. Mutta annapa olla jos valot palaisi niin johan ne olisi porukoiden kokoontumispaikkana ja siinä samalla olisi helppoa vähän särkeä paikkoja...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

jmantyla

Uutinen tämän päivän Aamulehdessä: "Valkeakoski pimeänä kello 23-03"

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/valkeakoski-pimeana-kello-23-03/170569

Tätä voi pitää pienenä laman tuomana voittona. Nimittäin täältä Kangasalta katsoen Valkeakoski on etelässä eli tärkeimmässä havaintosuunnassa.
Kaupungin valosaaste näkyy oranssin alueella pitkissä valotuksissa dslr-kameralla etenkin lumisella kelillä, kuten nyt. Kangasalan tähtiharrastajille tämä merkitsee
havainto-olosuhteiden paranemista.
Valkeakosken tapahtumat ovat hyvä esimerkki siitä, että valosaasteasiassa ei kannata vaipua toivottomuuteen. Juuri nyt on kuntien talousvaikeuksiin
vedoten mahdollista vaikuttaa. Kannattaa tehdä aloitteita ja olla yhteydessä valtuutettuihin, lautakuntien jäseniin ja virkamiehiin.

Jorma M.
Kangasala

einari

Tämä Valkeakosken päätös on hieno asia tähtiharrastajan kannalta.

Eilen kun illalla kun aloin kuvaamaan huomasin sitten uuden ihmetyksen ja harmistuksen aiheen.
Eli parvekeobservatiostani katsoen (Tampereen Hakametsässä) hieman Hervannasta itään oli valonheittimen kiila joka sojotti suoraan Orioniin päin.
Valokiila oli tosi kirkas ja selkeä ja harmittelin tosiaan että tämmöinenkin valosaastekeino on keksitty ottaa käyttöön.
Onneksi jossain vaiheessa yötä valo sammui.
Toivon että moinen valoheitin oli vain tilapäinen mainoskikka.
___
Tapio

artoni

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 28.12.2009, 15:28:11
Ai jaa? Jenkeissä eräällä kampusalueella ilkivalta väheni huomattavasti kun valot sammutettiin yöajaksi. Täälläpäin useiden kauppojen pihoilta sammutetaan valot yöksi eivätkä ne juuri näytä houkuttelevan ketään viettämään "laatuaikaa" pimeässä. Mutta annapa olla jos valot palaisi niin johan ne olisi porukoiden kokoontumispaikkana ja siinä samalla olisi helppoa vähän särkeä paikkoja...
Olen samaa mieltä MarkoM.
Jos olisin liikkeen omistaja pitäisin yöllä aina valot poissa päältä ja liikkeentunnistimet sytyttäis valot päälle jos liikettä havaitaan. Kun on totuttu et liikkeessä on pimeetä ja valot syttyy päälle silloin on todennäköisesti varkaita liikkeellä.Se jos mikä varasta karkottaa. Sitte asiaa katuvalaistuksesta. Saksalaiset ovat muutamissa paikoissa poistaneet katuvaloja taajamien ulkopuolelta. Aluksi onnettomuus määrä kasvoi huomattavasti. Vajaan vuoden kuluttua onnettomuudet kuitenkin laskivat selvästi alle sen mitä niitä oli valaistuna aikana. Kun ei ole valaistua katua ihmiset vähitellen tottuvat lähtemään vähän aikaisemmin liikkenteeseen, jotta ehditään perille. Totuus on, että kun katu on valaistu, niin nopeutta nostetaan ja sitä kautta onnettomuus määrä kasvaa. Suomessa taajamien ulkopuolellle rakennetavien katuvalaistusten sähkönkulutus tarvitsee pelkästään yhden ydinvoimalan jos tämä tahti jatkuu. Sen maksaa kansa ja turvallisuus ei siitä yhtään parane ja päästöt sen kuin vain kasvaa. Muutenkin valaistusten suunittelu on kivikautisella tasolla. Rakennuksia valaistaan ulkoa näyttävyyden takia ja joka tie ja polku pitää olla valaistu.

Kaizu

Juuri viikon saksassa ajelleena totean että Baierissa taajamien ulkopuolella ei juuri katuvaloja ollut. Pikkuteillä nopeusrajoitus oli 70 ja ajonopeus kelistä riippumatta 70-90km/h. Isommilla teillä rajoitus 100 ja ajonopeus hieman päälle taaskin kelistä riippuimatta. Sankka lumisade hidasti keski-ikäisten naisten kaupunkiajonopeutta sekä moottoriteille kiihdyttämistä. Juuri kun oli satanut 20 senttiä lunta ja oli pimeää, ei satasen vauhdissa enää löytynyt montaa ohittajaa mutta kun Baierilainen BMW tottui lumeen, alkoi vasen kaista taas vetää 160-200km/h.
Vaarallistahan ei ole suuri nopeus vaan äkkipysäys.
Aika outoa oli että moottoritiellä näkyi tähdet auton ikkunan läpi jos ei ollut vasrtaantulijoita, tosin niiden katselemiseen ei kerinnyt keskittyä.

Kaizu
Kai Forssen

jtbo

Ei siellä saksassa taida kumminkaan onnettomuustilastot olla kehnommat kuin täällä? Se niistä tilastoista, että täällä kotimaassa pienet ylinopeudet olisivat vaarallisia.

Mutta asiaan, täällä yhä jatkuu erikoinen tilanne, kunta on sitä mieltä, että tiehallinto ja valtio vastaa valoista, kun taas tiehallinto on sitä mieltä, että kunnan vastuulla ne ovat. Ei ole tullut yhtään selvemmäksi ja kunnan sekä tiehallinon edustajat eivät selvästikkään ole kiinnostuneita keskustelemaan keskenään asiasta.

Täysin turhakkeita nuo valot ovat suuressa osassa alueita, luulisi nykytekniikalla onnistuvan valojen systyttämisen liikennetiheyden mukaan. Täällä ei tosin ole liikennetiheyttä niin paljoa, että valoille olisi tarvetta, eikä tiehallinto olisi niitä laittanutkaan, mutta kun kunta tahtoi laittaa niin antoivat luvan laittaa.

Sähkökatkojen aikaan on kyllä ihan komean pimeää, kun ei turhaan valot kiusaa ja silti ihan hyvin sitä näkee, kuu on kuitenkin niin usein ylhäällä.

Muutenkin ihminen liialla valolla tekee haittaa eläimille sekä itselleen, liika valaistushan altistaa jopa syövälle, keho ei pääse lepoon ajallaan, en usko että nähdään ihan lähitulevaisuudessa laajaa tutkimusta jatkuvan valoloiston terveysvaikutuksista tai mitään selvitystä haitat vs hyödyt ihan puhtaasti tieteelliseltä ja neutraalilta kantilta tarkasteltuna. Tilanne on sama kuin liikenneturvan nopeus on pahin tilastojen suhteen, rattijuopumukset ovat moninkertainen kuolemaan johtavien onnettomuuksien aiheuttajana, mutta sopivasti laaditulla tilastoinnilla saadaan nostettua haluttu kriteeri ykköseksi ja saadaan tehtyä perustelu, jolla voidaan ajaa omia tarkoitusperiä.

Totuus on aina se, miltä kantilta sitä katsoo ja mikäli totuutta ei saada taipumaan omaan totuuteen helposti, jätetään asia tutkimatta vedoten vaikka resurssipulaan tai merkityksettömyyteen jne.

Kaizu

Tässä ihan vieressä on parin kilometrin mittainen katu jossa katuvalot valaisevat autotietä. Kadun viereen on rakennettu kevyen liikenteen väylä ja väliin istutettu näkyvyyttä rajoittavia matalia puita ja pensaita. Katuvalot ovat jääneet toiselle puolelle tietä niin että jalankulkijat kävelevät pimeässä. Jos nyt katuvaloja tässä ylipäätään tarvitaan, niin ne olisi pitänyt siirtää valaisemaan kevyen liikenteen väylää. Autoissa on valot ainakin katsastuksen aikaan, jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ei yleensä ole omia valoja. Kaupungille lienee tullut tässä kohtaa rahapula tai sitten on kyse ymmärtämättömyydestä, tuskin tällaista ihan pahantahtoisuuttaan kukaan on tehnyt.

Kaizu
Kai Forssen