Flatti ylikorjaa?

Aloittaja J Piira, 01.04.2022, 09:38:22

« edellinen - seuraava »

J Piira

M51_luminassissa on noin 40 2 minuutin kuvaa. Näyttäisi, että kalibrointi ylikorjaisi vinjetointia nurkissa. Voiko noilla kalibrointiparametreilla vaikuttaa tuohon?  Masterflattia tehdessään antaa tuollaisia virheilmoituksia. Ne ei minulle oikein sano mitään.
- Jukka -

naavis

Mahtaako biasseja tai darkkeja olla käytössä ollenkaan? Sekä kohde- että flättikuvista pitää korjata tuo kameran lisäämä pedestaalisignaali pois, että flättikorjaus toimii oikein.

J Piira

kyllä minulla on mielestäni ollut 0 sekunnin bias kuvat  ja 2 munuutin darkit, mutta pitää tarkistella.
- Jukka -

J Piira

Pitääkö kaikille hieman eri valotuksella otetuille  flättikuville olla omat darkkikuvat?
- Jukka -

naavis

Riippuu vähän kamerasta, yleensä se ei ole tarpeen. Onhan flättikuvat ja kohdekuvat otettu samalla gainilla ja offsetilla?

J Piira

Kiitoksia Samulille tähänastisista vastauksista. Flättit olen ottanut Geooptigin boxsilla, jonka olen laittanut huurreputken päälle. Kamera on ASI2600 MM. Offset ja gain fläteissä ja kohdekuvissa on sama, kun ne on kuvattu samalla kertaa. Darkkikuvissakin minun merkintöjen mukaan on samat asetukset.  Jos ei aiemmin selviä, niin pitää katsella toukokuussa Hauholla.
- Jukka -

Erik Pirtala

Kokeile katsoa kalibroidut kuvat blinkillä automaattivenytettynä läpi. Kiinnostaa onko kaikki ruudut ylikorjattuja, vai voisiko osaan ruuduista olla esimerkiksi putkeen vuotanut valoa jostain, tai käynyt jotain muuta vastaavaa mikä sotkee flat-korjauksen.

Miltä flattien histogrammi näyttää? Yli-tai alivalotetut flatit voi myös tuottaa ongelmia

Otsoone

Voi olla valotuksen pituuksista kiinni. Voit PI:n Pixelmathilla koittaa tuunata masterflättiä koodilla $T + 0.05. Toi 0.05 on vaan esimerkkiluku ja sitä vaihtelemalla testata mihin kohtaan histogrammia asettaa, + merkin voi vaihtaa miinukseksi myös, mutta ideanahan on että plussaamalla kirkastaa flättiä ja miinustamalla tummentaa flättiä

J Piira

Kiitoksia vastauksista. Katselin noita yksittäisiä kalibroituja Ligh-kuvia ja kyllä luminanssikuvien nurkissa näkyi pieni paraneminen klo 23 aikaan, jolloin ympäristöstä suuri osa katuvaloista sammuu. Tuossa toisessa kuvassa pinotttu  Lum-kuvat on kuvattu lähes kokonaan ennen 23.00:aa ja Red klo 23.12-23.52 ja Blue 23.54-00.30. sinisessä kuvassa kulmat ovat aavistuksen liian vaaleat, mutta punainen on melko tasainen. Ulkoinen valaistus noita Red ja Blue ruutuja kuvatessa on varmaankin pysynyt melko samanlaisena. Noitten flättien valotusajat olivat   L 1.2s  B  4.5s  ja R 15s  voisiko olla, että pitempi valotus tarkentaa flattiruutua? 
- Jukka -

J Piira

Kyllä pixelmath-korjatulla flatilla tuo luminassikuva selvästi parani.
- Jukka -