Nikon Aculon a211 8x42 ei saa fokukseen

Aloittaja qsneljae, 05.03.2022, 01:34:25

« edellinen - seuraava »

qsneljae

Mulla on tuollaset Nikonin kiikarit ja kokeilin tuossa yöllä kuvausreissulla, että näkyisikö niillä tähdet yms. Ongelmana on, että kaikki näkyy kahtena vai kuuluuko kiikareihin tällainen ominaisuus? Olen säätänyt fokusta ensin vasemmalla silmällä ja sitten oikealla säätänyt sitä dioptrista? Ja silti ei tunnu menevän oikein.

cmas

Näkyykö niillä päivällä kuva tarkasti? Tulee ensimmäisenä mieleen, että onko kiikarit saaneet napakan iskun jossain vaiheessa ja kahden erillisen optiikan linjaus ei ole enää kohdallaan. Kannattaa kokeilla vielä uudestaan toki sopivana iltana.

mistral

Jos tähti näkyy kahtena, veikkaisin että prisma liikahtanut. Jos kiikari on uusi, kannaisi ehkä palauttaa.

Timo Kuhmonen

Itselläni on vastaavaa ongelmaa, Olympus 12*50 EXPS kiikareissa. Kohteet terävät, mutta näkyy kahtena. Pitänee katsoa, josko siellä prismoissa on kollimointiruuvi. Olen kuullut että pieni ruuvinreikä voi olla jossain kumipinnan alla hieman piilossa...

Pappis

#4
Voi johtua myös siitä, että katselijan silmissä on joko piilokarsastusta, tai oikeaa karsastusta.

ajt

minulla oli aikoinaan yksissä kiikareissa jo ostettaessa toinen objektiivi jotenkin saatu väärille kierteille. Tokeni, kun avasi ja kiersi takaisin.

Kaizu

Oire viittaa kollimointivikaan. Joissain kiikareissa on prismoille säätöruuvit, saattavat vaatia päällysteen poistoa löytyäkseen. Joissain objektiivit ovat säädettäviä, kahden epäkeskorenkaan sisällä.
Päiväaikaan silmä (aivot) osaa korjata lievän kollimoitivirheen mutta yöaikaan valoa ei ole tarpeeksi ja tähdet näkyvät tuplana.

Kaizu
Kai Forssen

jperala

Se voi olla pieni heitto linssin asennossa, omaa kiikaria kun jouduin purkamaan toisen linssin niin kasauksen jälkeen tuli tuplakuva, purin ja kasasin ja varmistin että linssi paketti varmasti paikallaan ja ongelma poistui.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson