Remote Observatories eli raakakuvaa etäkäyttöputkella

Aloittaja Kari T, 18.02.2022, 14:58:22

« edellinen - seuraava »

Kari T

Hei,

Haluaisimme kokeilla Keski-Uuudenmaan Altairissa jotain suht. edullista etäkäytettävää kuvauskalustoa. Eli toiveissamme olisi eteläiseltä taivaalta kuvattu raakakuvien paketti, jonka sitten työstäisimme koemielessä kerhollamme. Mieluiten rgb-raakakuvaa, mutta myös värieroteltu sopisi.

Onkos kellään kokemuksia tai vihjettä, mistä tällainen systeemi löytyisi? Googlaamalla löytyi SysgemsRemoteObservatories. Heillä on useampikin laitteisto Namibiassa. Löytyykö kokemuksia tämän käytöstä?

Ja onkos tämä oikea foorumi tämän kaltaisille kysymyksille?



einari

Olen käyttänyt SkyGemsiä muutaman kerran ja laitoin tänne foorumillekin jotain kokemuksia.

Tuon jälkeen hinnoittelu on muuttunut jonkin verran mutta edelleen lienee edullisimpia.
Tuorein kuva Namibiasta on tämä.
Voin jakaa kuvan datan.
___
Tapio

Kaizu

Kuinka etelään pitää päästä? Minulla on joka neljäs yö kuvausvuoro E-Eye:ssa olevalla putkella.
Näkee vähän etelämmäs kuin Suomesta, jonnekkin -50°. Kuvauskelpoista ehkä -30°asti.

Latitude:   38° 13' 10.89" North
Longitude:   6° 37' 54.32" West
Altitude:   560 metres

Kaizu
Kai Forssen

Kari T

Lainaus käyttäjältä: einari - 18.02.2022, 15:23:29
Olen käyttänyt SkyGemsiä muutaman kerran ja laitoin tänne foorumillekin jotain kokemuksia.

Tuon jälkeen hinnoittelu on muuttunut jonkin verran mutta edelleen lienee edullisimpia.
Tuorein kuva Namibiasta on tämä.
Voin jakaa kuvan datan.

Kiitos vastauksestasi. Kylläpä oli hieno kuva!

Tuo data kyllä kiinnostaisi. Voisin opetella sen avulla ccd-datan käsittelyä. Olen tosiaan vasta aloittelija ja oma laitteisto tuottaa tavallista rgb-kuvaa. Käytän modattua Canonin 5D runkoa. Kyseessä on varmasti aikamoiden paketti. Mitenkäs sen jakaminen onnistuisi?

Kari T

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 18.02.2022, 19:45:16
Kuinka etelään pitää päästä? Minulla on joka neljäs yö kuvausvuoro E-Eye:ssa olevalla putkella.
Näkee vähän etelämmäs kuin Suomesta, jonnekkin -50°. Kuvauskelpoista ehkä -30°asti.

Latitude:   38° 13' 10.89" North
Longitude:   6° 37' 54.32" West
Altitude:   560 metres

Kaizu

Kiitän tiedosta.

Onkos tuo E-Eye avoin ulkopuolisille käyttäjille vai voisinko hankkia kuvausaikaa sinun kauttasi? Tuo alue riittäisi kyllä minulle. Lähinnä metsästäisin Messierit kokoon, Sulkavalta kuvattaessa jää melkoinen joukko saavuttamatta.

Hyvää kuvausta!
Kari

einari

E-Eye on sellainen paikka että sinne voi viedä oman kuvauskalustonsa ja tolpasta ja muusta infrasta maksetaan kuukausivuokraa.
Minulla ja parilla kaverilla on siellä myös oma kalusto - ja kuinka ollakaan niin kerään juuri Messier-listaa kokoon (vihdoinkin).
On E-Eyellä myös firma josta voi ostaa kuvausdataa.
https://www.roboscopes.com/

Laitan yksityisviestinä linkin sivulle mistä voit hakea dataa.
___
Tapio

Kaizu

Einari vei jalat suustani. Jos on tarvetta niin voin jollain omalla vuorollani demota itse kuvausta. Putki on Officina Stellare 305 RiDK ja sen perässä kamera SBIG Stl-11000m.

Kaizu
Kai Forssen

Kari T

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.02.2022, 12:19:45
Einari vei jalat suustani. Jos on tarvetta niin voin jollain omalla vuorollani demota itse kuvausta. Putki on Officina Stellare 305 RiDK ja sen perässä kamera SBIG Stl-11000m.

Kaizu

Tuopa kuulostaisi hyvin mielenkiintoiselta. Ollaan pidetty Altairin viikkokoukset verkossa Google Meetin kautta. Meillä on ollut muutamia vierailevia tähtiä sekä syksyllä että nyt keväällä. Olisitko valmis näyttämään demosi meidän Meetin kautta. tällöin koko porukka voisi katselle ja kysellä. Yleensä näissä vierailuluennoissa on ollut mukana 15-25 jäsentä. Ja vastaanotto on aina ollut ystävällinen ja kiitollinen. Korvausta emme valitettavasti pienenä yhdistyksenä pysty maksamaan. Rahamme menevät suurelta osalta vuokriin.

Kari

Kaizu

Periaatteessa kyllä mutta...
Koska en käytä sceduleria kuvaus tapahtuu yöllä n. 2 tuntia myöhemmin kuin Suomessa tapahtuisi.
Ei ole kokemusta miten Meet, Anydesk ja ACP toimivat yhtaikaa samalla koneella verkon läpi.
Olin ajatellut että joku tai jotkut tulisivat käymään kuvausyönä ja kuvattaisiin joku sopiva kohde.
Työhuoneeseeni ei mahdu 25 ihmistä yhtaikaa.
Vaihtoehtoisesti voisin kuvata valitun kohteen ja yrittää saada siitä tallenteen. Se voitaisiin sitten esittää päiväsaikaan isommallekin yleisölle.
Ilmarinen maksaa minulle tekemättömästä työstä joten rahaa en ole demosta pyytämässä.

Kaizu
Kai Forssen