Guidaus ja akselit RA ja DEC

Aloittaja Harmaa Vaeltaja, 21.12.2021, 22:45:16

« edellinen - seuraava »

Harmaa Vaeltaja

Olen tässä ihmetellyt Ra akselin hieman "raakaa" käytöstä guidauksessa. Eli mistähän lähtisin asiaa parantamaan, softan asetuksista, seurantapään hammasrattaiden ja matopyörän säädöistä, vai mistä?

Ohessa kuva. Eli DEC käyttäytyy ihan siististi ja loogisesti omasta mielestäni, RA korjaukset ovat poukkoilevia ja lähtevät välillä huitomaan rajustikin sivuun.

väre

Voi johtua kaikista noista. Korjaustieto auttaisi kyllä paljon, näkisi korjaako liikaa vai liian vähän ja onko korjauksissa tietty suunta.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: väre - 22.12.2021, 10:13:32
Voi johtua kaikista noista. Korjaustieto auttaisi kyllä paljon, näkisi korjaako liikaa vai liian vähän ja onko korjauksissa tietty suunta.

Tuo ASI ei taida säilyttää historiaa... pitänee katsoa seuraavalla kuvaussessiolla.

väre

Guidaushistoria löytyy muistitikulta mutta on tekstitiedostona, siitä on vähän hankalampi katsella mitä tapahtuu.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

vehnae

Tehtyjä korjausliikkeitä tosiaan kannattaa tarkastella. Jos ilmenee että tässä tehdään jatkuvasti korjauksia ensin suuntaan ja sitten toiseen niin RA:n aggressiivisuutta voisi tiputtaa reilusti jotta vältetään ylikorjaus. Jos taas tuo on ihan jalustan luontaista seurantakäyttäytymistä (tekee sitä vaikka korjaukset ottaisi pois päältä) niin sitten joutunee sukeltamaan syvemmin mekaniikkapuoleen tarkistamaan että siellä ei ole mitään erityisesti löysällä tms.

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 22.12.2021, 15:22:22
Tehtyjä korjausliikkeitä tosiaan kannattaa tarkastella. Jos ilmenee että tässä tehdään jatkuvasti korjauksia ensin suuntaan ja sitten toiseen niin RA:n aggressiivisuutta voisi tiputtaa reilusti jotta vältetään ylikorjaus. Jos taas tuo on ihan jalustan luontaista seurantakäyttäytymistä (tekee sitä vaikka korjaukset ottaisi pois päältä) niin sitten joutunee sukeltamaan syvemmin mekaniikkapuoleen tarkistamaan että siellä ei ole mitään erityisesti löysällä tms.

Pudotin jo 65:een kun DEC on 100:ssa (tosin automatiikalla). Rauhoittui hieman, mutta ei samaan kuin DEC. Puhdistin ja voitelin seurantapään viikonloppuna ja kaikkiaan tilanne parani aiemmasta eli pakkanen ei enää jäykistä rasvoja liki liikkumattomaksi. Samalla jouduin löysäämään RA-akselin matoruuvin kiristystä koska se oli liian jäykkä. Olisiko edelleen liian jäykkä. Muuta kuin tuo etäisyyssäätöhän siinä ei ole (EQ5 Pro).

väre

Kannattaa myös tarkastaa matoruuvin laakerien kireys. Omassa oli tehtaalla kiritty liian tiukkaan, ei pyörinyt vapaasti vaan selkeästi jumitteli kun sormin pyöritti.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: väre - 23.12.2021, 10:23:58
Kannattaa myös tarkastaa matoruuvin laakerien kireys. Omassa oli tehtaalla kiritty liian tiukkaan, ei pyörinyt vapaasti vaan selkeästi jumitteli kun sormin pyöritti.

Se tuli tuossa voitelun yhteydessä jo katsottua.

Kaizu

Olen saanut guidauksen rauhoittumaan säätämällä matoruuviin selkeän välyksen ja epätasapainottamalla jalustan niin että välys pysyy koko ajan samalla puolella. Niin päin että ra tekee koko ajan töitä eli "east heavy". Jos epätasapainotuksen tekee vastapainolla voi tulla ongelmia meridian flipin kanssa. Olen välillä käyttänyt epätasapainotukseen tavaran sidontaan tehtyä "mustekalaa".

Kaizu
Kai Forssen