Kun mietin, mitä kaukoputken hankintaa suunnittelevan olisi hyvä tietää, tulin naputelleeksi tällaisen.
Olisikohan tästä ohjeeksi?
Kaukoputken hankintaa suunnittelevalle:
Kun astronomiakärpänen puraisee, ei kannata suin päin rynnätä kaukoputkikauppaan, sillä oikein hyvää yleiskäyttöistä tähtikaukoputkea ei, myyjien ankarista vakuutteluista huolimatta, ole olemassa.
Siksipä tässä hiukan taustaa kaukoputken hankintaa varten.
Keskityn tässä ns. Newton-tyyppiseen peilikaukoputkeen ja perinteiseen linssikaukoputkeen, ja jätän katadioptriset pois, kun ei itselläni ole niistä isommin tietoa.
Oleellisimmat mitat tähtikaukoputkessa ovat polttoväli ja objektiivin koko. Kun objektiivit tuppaavat olemaan pyöreitä, pidetään objektiivin kokona yleensä objektiivin halkaisijaa.
Polttoväli vaikuttaa näkyvän kuvan suurennukseen yhdessä okulaarin kanssa (paitsi ns. primäärifokusvalokuvauksessa, joka on tähtivalokuvauksen tavallisin muoto). Objektiivin halkaisija vaikuttaa valonkeräyskykyyn, mutta myös erotuskykyyn. Isolla objektiivilla näkyy himmeämpiä kohteita, ja kohteista pienempiä yksityiskohtia.
Myös aukkoluvulla (= polttoväli jaettuna objektiivin halkaisijalla) on merkityksensä. Aukkolukua merkitään yleensä F/x, jossa x on edellämainittu osamäärä. Esimerkiksi Aukon halkaisijan ollessa 150 mm ja polttovälin 900 mm, aukkoluku on 900/150 = 6 ja se merkitään F/6. F/6 ja sitä pienempiä (F/5, F/4) kutsutaan nopeiksi kaukoputkiksi. Tuo ilmaisu tulee tähtivalokuvauksen maailmasta, eikä sillä ole sinänsä merkitystä visuaalihavainnoissa, mutta ilmaisu on jäänyt käyttöön yleisesti kuvaamaan aukkoluvun suuruusluokkaa. Nopea putki kerää valoa pienemmälle alalle, jolloin (pienempi) kuva saadaan aikaan lyhyemmällä valotusajalla. Hitailla kaukoputkilla tarkoitetaan tavallisesti F/9 ja sitä hitaampia kaukoputkia.
Vaikka varsinaisesti nopeudella ei ole visuaalihavainnoitsijalle juuri merkitystä, on aukkosuhde valokartion (objektiivista polttopisteeseen) jyrkkyyden kuvaajana merkityksellinen: Nopeat putket vaativat yleensä paremminkorjattuja = kalliimpia okulaareja, kun kartion jyrkkyys tahtoo aiheuttaa huonomminkorjatuilla okulaareilla virheitä - sitä isompia, mitä lähemmäs kuva-alan reunoja mennään.
Pääsääntöisesti nopeat putket sopivat paremmin syvän taivaan havainnointiin ja hitaat planeettojen ja kuun havainnointiin.
Peilikaukoputket antavat halvemmalla ison aukon, mutta vaativat kollimoinnin (pääpeilin asennon säätämisen) mieluiten ainakin muutaman havaintokerran välein. Linssiputket eivät, hyvin pidettyinä, juuri säätöjä vaadi.
Kaukoputken erotuskyvyn perusteella laskettu (oikeastaan arvioitu) maksimisuurennus on D*2, jossa D on objektiivin halkaisija millimetreissä.
300 mm objektiivilla varustetun teleskoopin maksimisuurennus on siis 600x.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos suurennusta tuosta vielä kasvatetaan, kuva suurenee, mutta pienempiä yksityiskohtia ei enää tule näkyviin. Se on vähän, kuin katsoisi sanomalehdessäolevaa kuvaa voimakkaalla suurennuslasilla. Näkyviin ei tule pienempiä yksityiskohtia, vaan kuvan pisterasteri.
Peilikaukoputken valonkeräyskyky ja erotuskyky ovat todellisuudessa hieman heikompia, kuin vastaavan linssikaukoputken. Tämä johtuu apupeilistä, joka blokkaa osan valosta pienentäen todellista aukkoa. Todellisen aukon pieneneminen taas kasvattaa vastaavasti valoaaltojen diffraktiota, joka on yleensä oleellisin erotuskykyä rajoittava tekijä.
Apupeilin vuoksi peilikaukoputkella on myös minimisuurennus. Kun ns. lähtöpupilli (aukon "kuva" okulaarissa) on isompi, kuin silmän pupilli, alkaa kuvaan ilmaantua apupeilin varjo. Jos ero on suuri, voi okulaarissa näkyä varjon sijasta apupeilin aiheuttama musta täplä. Linssikaukoputkella minimisuurennusta ei ole. Minimisuurennus = objektiivin halkaisija / silmän pupilli.
Terveen henkilön "normaalina maksimipupillina" pidetään 7 mm.
Peilikaukoputkella on oma optinen virheensä: koma. Se johtuu peilin muodosta. se saa tähdet näyttämään "pyrstötähdiltä". Koma on sitä voimakkaampaa, mitä nopeampi kaukoputki on. Yleensä F/5 ja nopeammille putkille suositellaan koma-korjainta, joka on melko kallis kapistus. F/6 putkilla koma alkaa olla jo vähemmän häiritsevä, ja F/8 putkilla saa katsoa tarkkaan havaitakseen koman.
Värivirheitä peiliteleskoopilla ei ole. (Paitsi jos okulaarissa.)
Linssiputkilla on omat optiset virheensä, joista ehkä ikävin on dispersio, eli värivääristymä. Se johtuu siitä, että lasi taittaa eri tavoin eri väristä valoa. Huonolla linssillä saa helposti ison määrän kuvia - kaikki eri värisiä ja hieman sivussa toisistaan. Nykyisin objektiivilinssit ovatkin korjattuja. Akromaattiset linssit on tehty niin, että näkyvän valon ääripäät, eli sininen ja punainen valo osuvat samaan polttopisteeseen. Apokromaattisissa linsseissä on otettu mukaan kolmas väri keskeltä: vihreä. Muut värit fokusoituvat vielä eri polttopisteisiin, mutta erot alkavat olla niin pieniä, että niitä on vaikea havaita.
Yleensä isot peilit ovat paljon halvempia valmistaa, kuin isot linssit. Siksi iso peilikaukoputki on tavallisesti aikalailla halvempi, kuin linssikaukoputki vastaavan kokoisella objektiivilla. Linssikaukoputket tahtovat myös olla raskaampia vastaaviin peilikaukoputkiin verrattuna, ja siksi ne vaativat usein tukevamman (ja kalliimman) jalustan.
Pienemmillä kaukoputkilla jalustan osuus koko hinnasta on vielä melko pieni, mutta kaukoputken kasvessa jalustan hinta kasvaa rajusti. Hyvä valokuvaukseen kelpaava jalusta 300 mm F/4 kaukoputkelle, joka maksaa pari tuhatta euroa, maksaa helposti tuplat, eli 4000 euroa.