Kirjoittaja Aihe: Eri galaksien sijainnit?  (Luettu 6212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti

• Meteoroidi
  • *
Eri galaksien sijainnit?
« : 30-01-2007, 18:43:05 »
Mistäköhän päin nettiä löytyisi jonkinlainen hyvä kartta galaksien etsimistä varten? Esim ursan sivuillahan on se "Taivaalla tapahtuu" kartta josta näkee kaikkea muuta mahdollista, mutta ei galakseja.

Poissa Celest1al Sphere

• Taivaanvahti
  • Galaksijoukko
    • Celest1al Sphere
Vs: Eri galaksien sijainnit?
« Vastaus #1 : 30-01-2007, 19:58:29 »
Esimerkiksi täältä. Tuolla on eräänlainen nettitähtikartta, jota voi käyttää syöttämällä havaintopaikan koordinaatit tai vaikka valitsemalla haluamasi kohteen luettelosta. Löytyy sekä Messierin kohteita, että NGC- kohteita, planeettoja yms. Ja löytyy sieltä varmaan galaksejakin!  ;)

http://www.fourmilab.ch/yoursky/catalogues/catalogues.html

Poissa Uppo

• Eksoplaneetta
« Vastaus #2 : 30-01-2007, 21:35:03 »
Mainostetaan taas tätä Cartes du Ciel. Sillä voi muutenkin tutustua tuohon tähtitaivaaseen. Ei lopu kohteet heti kesken kun hakee lisä catalogit.
Jani Virtanen

Poissa J-M

• Eksoplaneetta
    • Jari-Matin kotisivut
« Vastaus #3 : 31-01-2007, 06:54:13 »
CdC on hyvä valinta, ja vaikkapa Astronetin linkit -sivulta löytyy paljon muitakin enemmän ja vähemmän tarkoitukseesi sopivia ohjelmia. Lisäksi voit tietysti tulostella niitä PDF-kartastoja.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Poissa hafor

• Periodinen komeetta
  • **
    • Astronoviisi
Stellarium
« Vastaus #4 : 07-02-2007, 23:05:55 »
Täällä mainostetaan Cartes du Cieliä. CDC saattaa olla hyvä kokeneemmalle, tiedä häntä, mutta noviisina toisin esiin Stellarium-softan. Ainakin minulle se tuntuu olevan helpommin ymmärrettävissä ja 'näyttääkin paremmalta'. Minä kun tarkkailen taivasta vain silmilläni ja 7*50 kiikareilla ja stellariumista pystyn nopeasti asettamaan oikean suunnan, tähtikuviot jne. Jotenkin se vain "näyttää enemmän siltä miltä taivas minun mielestäni näyttää"...

:-)