Moottoroidun tarkentimen rakentaminen

Aloittaja L1me-E, 25.10.2021, 16:47:18

« edellinen - seuraava »

L1me-E

Onkos kellään kokemusta itse rakennetusta moottoroidusta tarkentimesta? Kiinnostaisi kuulla miten sujui ja mitä kaikkea romppeita tarvitsisi.

cmas

Tähän on olemassa kaksi tapaa tehdä asia: joko kunnolla asiallisella moottorilla ja vaikkapa arduinolla tai sitten kirjaimellisesti 1 euron moottorilla ja diy-moottorin ohjauksella. Jälkimmäinen on itselläni passannut hyvin kuu-, aurinko- ja planeettakuvaukseen, vaikka välyksiä löytyy. Mutta syvän taivaan kuvaukseen on pakko ottaa tuo järeämpi tapa.

Toisaalta valmiita tuotteita saa nykyään kovin halvalla ihan kotimaastakin. Vaikkapa ZWO:n tai SW:n tuotteita:

https://www.astroart-store.fi/product/131/tarkennusmoottori-sky-watcher-rackpinioncrayford--tarkentimille

Tai

https://www.astroart-store.fi/product/404/zwo-eaf-automaattitarkennin

Näillä hinnoilla ei hirmuisesti kannata itse alkaa säätää, paitsi jos halua askarrella :) Ja isojen poikien moottorifokkareista kertonee sitten joku muu.

Edit: Oman systeemin komponenttien hinta lienee ollut noin 40 euroa ja tästä iso osa meni joystickiin (moottorin ohjaus eteen ja taakse hitaasti tai nopeasti eli 4 suuntaa käytössä), pikkuakkuun ja koteloon sekä kunnon liittimiin. Työkaveri hoiti arduinopuolen pienellä kompensaatiolla. Eli ei noita hirmuisesti kannata itse rakennella (jos ei olisi kahteen putkeen setit jo valmiina ja hankkisin nyt moottoriohjausta, ostaisin kaupallisen tuotteen).

L1me-E

Mikä tekee euron tarkentimesta huonon syvän taivaan kuvaamisessa? Eikö siinä riitä tarkkuus?

Eipä näytä myöskää tuo rack&pinion/crayford moottorikaan pahan hintanen olevan. Täytyy varmaan sellaista harkita. Näyttäisi ainakin sopivan st80 kaukoputkeeni. Tai ainakin Orionin verkkokaupassa on käytännössä sama malli, mutta Orionin logolla varustettuna ja hiukan korkeampaan hintaan. Skywatcherin st80 taitaa olla aika samanlainen Orionin vastaavan kanssa.

cmas

Lainaus käyttäjältä: L1me-E - 25.10.2021, 20:19:55
Mikä tekee euron tarkentimesta huonon syvän taivaan kuvaamisessa? Eikö siinä riitä tarkkuus?

Eipä näytä myöskää tuo rack&pinion/crayford moottorikaan pahan hintanen olevan. Täytyy varmaan sellaista harkita. Näyttäisi ainakin sopivan st80 kaukoputkeeni. Tai ainakin Orionin verkkokaupassa on käytännössä sama malli, mutta Orionin logolla varustettuna ja hiukan korkeampaan hintaan. Skywatcherin st80 taitaa olla aika samanlainen Orionin vastaavan kanssa.

Halpa on yleensä väljä losu. Eikä semmoista kannata juuri miettiä DSO-hommissa, joissa automaattinen tarkennus esim. kuvaussoftan kautta olisi kiva juttu. Aiheuttaa vaan turhaa tuskaa.

L1me-E

Tottahan tuokin. Miten käytännössä tuo automaattitarkentaminen tietokonesoftan kautta toimii? Oletan, että siihenkin on olemassa jotain kalliimpia tarkentimia, jotka sitten yhdistetään tietokoneeseen.

cmas

Näin juuri, tietokoneeseenhan ne tavalla tai toisella liitetään. Koska en itse harrasta syvän taivaan kuvausta, jätän estradin nyt tältä osin niistä tietäville.

L1me-E

Okei. Kiitos kuitenkin tästä avusta!
Täytyy miettiä näitä tarkentimia. Nykyinen käsin säädettävä nyt ei kovin hyvä ole.

einari

Siinä ST80ssä ei muistaakseni ollut kuin yksnopeustarkennin (joskus omistin sellaisen).
Auttaa paljon sellainen kaksinopeus.
___
Tapio

L1me-E

Joo, ei löydy ns. mikrofocusta, mutta vähän kun säätää niin kyllä se fokus yleensä löytyy.

Jommeli

Lainaus käyttäjältä: L1me-E - 25.10.2021, 16:47:18
Onkos kellään kokemusta itse rakennetusta moottoroidusta tarkentimesta? Kiinnostaisi kuulla miten sujui ja mitä kaikkea romppeita tarvitsisi.

Täältä foorumilta löytyy asiaa DIY autofocuserista
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=16660.0
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

L1me-E

Näyttääpä mielenkiintoiselta ja toki myös halvalta. Pitää tutustua tuohonkin.