Mitä erityistä täytyy ottaa huomioon järkkärin käytössä kovilla pakkasilla?

Aloittaja L1me-E, 01.11.2021, 01:53:11

« edellinen - seuraava »

L1me-E

Esim. Akun vaihdon, huurtumisen estämisen yms. suhteen. Käsittääkseni järkkärit kuitenkin kestävät suht hyvin kylmää.

Pienillä pakkasilla olen vain antanut kameran lämmetä rauhassa kameralaukussa.

Harmaa Vaeltaja

Ne järkkärit mitä minulla on ollut, ovat toimineet tuonne -30 asti ihan ok. Mitä nyt akku hyytyy. Käytän kovalla pakkasella normikuvauksessakin kamerassa ulkoista virtalähdettä joka on povarissa lämpimässä niin ei ole ongelmia. Kamerassa oleva akku hyytyy aika helposti. Kaukoputkessa kiinni oleva kamera saa virran saman dummy muovipalikan kautta, mutta isommasta Kodakin litium-virtapankista. Se virtapankkikin kyllä kannattaa pitää jossain missä se ei heti jäähdy pakkasen mukaiseen lämpötilaan, sekin hyytyy kylmässä. Styroksirasia tms. on hyvä.

Kameraa, kuten muutakin elektroniikkaa, sisälle lämpimään tuotaessa kannattaa olla tarkkana kondenssiveden kanssa. Sen lisäksi että kastuessaan ja kuivuessaan kennolle voi tulla läikkiä, vesi ei nyt muutenkaan ole sähköisille osille hyväksi. Laitan kamerat ja muut aina joko tiiviiseen laukkuun, salkkuun, tms. kohtuu ilmatiiviiseen pussiin sisään. Vapaassa ilmassa kylmä kamera vetää huoneenlämpöisestä ilmasta vettä pinnoilleen ja sisälleen melkoisen määrän.

L1me-E

Okei, eli olisiko reppu riittävän tiivis, jos jättäisi kaikki kamat vain suljettuun reppuun lämpiämään?

vehnae

Niin mä ainakin olen pärjännyt hyvin. Muistikortit taskuun ulkona kun kuvia tekee kuitenkin mieli kotona heti katsoa, ja kamerareppu saa levätä avaamattomana seuraavaan aamuun.

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: L1me-E - 01.11.2021, 09:50:08
Okei, eli olisiko reppu riittävän tiivis, jos jättäisi kaikki kamat vain suljettuun reppuun lämpiämään?

Yleensä on, ellei nyt ole jokin läppätaskuinen harakanpesä  :azn:

L1me-E

Kyseessä on siis ihan kunnon kamerareppu eli ilmeisesti riittänee.

siro46