Iptron Skyguider Pro - napatähtäin

Aloittaja siro46, 16.10.2021, 10:46:42

« edellinen - seuraava »

siro46

Hei,

Olisiko täällä Skyguiderin omistajia? Kaipaisin tietoa napatähtäimen okulaaripään  läpimitasta. Tarkoituksena on sovittaa siihen Canonin kulmaetsin, mutta oma Skyguider on 700 kilometrin päässä ja sovittimen tekoon tarvittava 3D-printteri vieressä.

-Matti

Harmaa Vaeltaja

Oletko jo katsonut kulmaetsimen ja napatähtäimen läpi tähtiä? sovitin itse Nikonin kulmaetsimen Sky-Watcherin napatähtäimeen ja ongelmaksi muodostui näkökenttä, tarkennus ja kuvan tummuus. Ei oikein toiminut. En tiedä millainen tuo SM:n oma kulmaetsin on jonka saa ilmeisesti sovitettua muidenkin merkkien napatähtäimiin, mutta kameralle tarkoitettu ei oikein toiminut.

siro46

Hei.
En ole, mutta kulmatähtäin on ennestään eli turha vaivaa on pieni. Jos tällä saa niskaan pelastettua, niin hyvä.
-Matti

siro46

Muistin, että varastossa on toinen jalusta, josta lainasin kulmaetsinkokeilua varten Skywatcherin (taitaa olla eq5) napatähtäimen ja kokeilin käsivaralla pidellen tähtien näkyvyyttä. Vaikka ilta ei hetki sitten ollut vielä täysin pimennyt, niin ainakin tällä yhdistelmällä näkyi riittävän hyvin.
Tällä tiedolla jatkan projektia ja edelleen kaipaan napatähtäimen okulaarin läpimittaa.

-Matti

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 16.10.2021, 16:53:28
Hei.
En ole, mutta kulmatähtäin on ennestään eli turha vaivaa on pieni. Jos tällä saa niskaan pelastettua, niin hyvä.
-Matti

Minä pelastin niskani PoleMasterilla  :azn:

siro46

Polemaster ja muut vastaavat toimivat varmasti, mutta minun tavoitteeni on selvitä ilman läppäriä jalustan vieressä.

-Matti

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 17.10.2021, 09:33:35
Polemaster ja muut vastaavat toimivat varmasti, mutta minun tavoitteeni on selvitä ilman läppäriä jalustan vieressä.

-Matti

Joo, minulle se ei ole mahdollista tai edes vaatimus kun seurantakamerakin tarvitsee jonkin tietoteknisen härpättimen siihen viereen. Sitten on ihan sama vaikka siinä olisi jotain muutakin kiinni.

siro46

Minun havaintopaikoilleni on 1-4 kilometriä ja laitteisto kulkee repussa joko jalan tai polkupyörällä, siksi leikitään minimalismia. Jos guidaus tulee ajankohtaiseksi, niin sitten täytyy keksiä uusia ratkaisuja.

-Matti

L1me-E

Mielenkiintoinen projekti! Minkälaiseen lopputulokseen päädyit? Itsekin olen nimittäin miettinyt tätä samaa oman Skyguider Pro:ni kohdalla.

siro46

Kulmatähtäin toimii miltei täydellisesti. Pitäisi oikeastaan tehdä tuunauksista kunnollinen raportti, kun taas ensi viikolla olen samassa kaupungissa jalustan kanssa.

-Matti