Kiikarit, jalusta ja mahdollisesti toinen putki visuaalihavainnointiin

Aloittaja kollimaattori, 15.10.2021, 19:27:33

« edellinen - seuraava »

kollimaattori

Moi,

Aloitin vuosi sitten taivaan havainnoinnin ja lähdin turhan haastavalla kalustolla liikkeelle. Ounastelin etukäteen myös kiinnostusta astrokuvaukseen ja siksi ensimmäiseksi kalustoksi tuli SW EQ-6R pro ja SW 150 PDS newton putki. Että ei jäisi homma ainakaan jalustasta kiinni.

Enimmäkseen tuli havannoitua visuaalisesti ja en löytänyt oikein aikaa aloittaa kuvaukseen perehtymistä kunnolla. Lisäksi kun olen vasta-alkaja, en tiennyt että tuo kuvaus on niin vaativa harrastus. Huomasin myös, että eq-jalustalla tuo newton-putki menee välillä hankalaan asentoon katsottaessa taivaalle.

Näistä viisastuneena ajattelin jatkaa nyt enemmän visuaalihavannoinnilla ja katson myöhemmin kuvauksen opettelua kun taidot ja tiedot kehittyvät. Newton siis sopii omaan havainnointiin ihan hyvin, mutta ajattelin kysyä ehdotuksia millä kokoonpanolla kannattaisi jatkaa. Tuo newtonin asento on hankala etenkin lapsille, jotka välillä käyvät ihmettelemässä tähtiä ja kuuta.

Saan ensi viikolla kokeiltavaksi muutamia kiikareita ja tarkoituksena olisi ostaa joku 8x40 tyyppinen kiikari. 10x50 täristää ilmeisesti helpommin, mutta kun pääsen niitä kokeilemaan, niin olen sen jälkeen viisaampi.

Toinen hankinta, mitä olen miettinyt on kevyempi jalusta. EQ-6R:n olen pariin otteeseen raahannut pimeämmälle paikalle ja kyllä se vain liian painava on. Kysyisinkin mitä jalustaa suosittelisitte tuolle newton putkelle mikä olisi helpompi ottaa mukaan. GOTO-ominaisuudelle ei tarvetta.

Lisäksi olen miettinyt, että olisiko jonkun toisen tyyppinen putki parempi tuohon visuaalihavainnointiin. Esimerkiksi Classical Cassegrain (CC) tai Schmidt Cassegrain Telescopes (SCT) tyyppisissä putkissa pääsisi istualtaan paremmin katselemaan. Tämä ei olisi pakollinen hankinta, mutta kävi mielessä. Jostain syystä olen saanut päähäni ajatuksen, että linssiputkella apertuuri jäisi liian pieneksi ja siksi olen ne aikaisemmin ohittanut. Pitäisi päästä kokeilemaan näitäkin.

Enimmäkseen olen katsellut kohteita mitä olen selaillut "Turn left at Orion" -kirjasta. Montaa en ole löytänyt, kun olen tähtihyppelyä harjoitellut :) Kuuta tietysti tulee katseltua, mutta planeetat eivät ole oikein kiinnostaneet. Ovat turhan pieniä, jotta niistä saisi jotain irti.

Kaikki vinkit, neuvot ja omat kokemukset olisivat tarpeen. Kiikarit ostan joka tapauksessa, mutta jalustavinkkejä kaipaan sekä mahdollisia kokemuksia muista putkista mitkä voisivat tulla kyseeseen.

Tampereen keskustaan on matkaa n. 7 km linnuntietä ja tieltä sekä pihoilta tulee hajavaloa jonkin verran. Siksi tuo parempi liikuteltavuus olisi mieleen, jotta pääsisin pimeämmille havainnointipaikoille.

-Henri

turboruuvi

Mulla on 10x50 kiikari, eikä sillä oikein käsissäpitelemällä mitään näe. Ei mulla ainakaan niin vakaita käsiä ole.
Mutta jalustalla homma toimii. Kamerajalusta ja siihen kiikariadapteri.

Yksi jalustavaihtoehto voisi olla dobson. Tosin, toisinpäin menee helpommin, jos putken pääpeili on kunnolla kiinni - dobsoneissa ei näin aina ole.
S "sling"-kiinnitys, kun ei tahdo tykätä putken heiluttelemisesta ihmeellisiin asentoihin.

Itse hommasin 300 mm / 1200 mm dobsonin, ja kävi ilmi, että siinä on peili kunnolla kiinni. Nyt mulla on sitten toinenkin jalustavaihtoehto sille: CEM120.

Ja jos tulee vastaan hyvä havainnointipaikka Nokian puolella Tamperetta, kerro minullekin.

mistral

Lainaus käyttäjältä: kollimaattori - 15.10.2021, 19:27:33

Kaikki vinkit, neuvot ja omat kokemukset olisivat tarpeen.

Annan vinkin testi saitista:
https://www.allbinos.com/

Tuolla on reviews osastolla on iso liuta testejä. En osaa sanoa luotettavuudesta mutta tuskin ihan puppua julkaisevat. Tärkeitä testi tietoja on mielestäni
-kromaattinen virhe
-astigmaattisuus, se tarkoittaa että virhe näyttää tähden epämääräisenä, siis ei pisteenä
-distortion=särö, tarkoittaa että kentän reunoilla on pienempi suurennos, tai suurempi. Suuri särö harmittaa
-koma, tarkoittaa että reuna-alueella tähdet saa pyrstön
-blurring at the edge of FOV, tarkoittaa reunojen pehmenemistä, tärkeä huomioida

Täällä taas on saksalainen "vertaa hintoja" palvelu:
https://www.idealo.de/

Sieltä siis löytyy halvimmasta ylöspäin hintoja tavaralle kuin tavaralle.

Pappis

Newtonin kanssa on helpompaa, kun saatuaan putken osoittamaan suunnilleen kohteeseen, löysää vähän putkipantoja ja kääntää sitä peiliputkea pannoissa sellaiseen asentoon, että okulaariin tuijottelu on mukavampaa (ja kiristää lopuksi putkipannat). Sitten vaan kohde tarvittaessa uudelleen keskelle ja tiirailemaan!