N.I.N.A.

Aloittaja vauve, 01.10.2021, 19:22:25

« edellinen - seuraava »

vauve

Kokemuksia tuosta softasta? Lähtökohta: Statiivi EQ6-R Pro + SW 1000/200 PDS + Autoguider (TS-Optics 240 mm + ASI 224 MC) pihassa. Ajan käsikapulalla gotolla kohteeseen, valitsen kamera-asetukset sekä kuvien määrän, välin ja valotuksen erillisellä ohjaimella. Autoguidauskaapelina 20m aktiivikaapeli sisällä olevaan tietokoneeseen (guidaus:PHD 2).
NINAssa näyttäisi olevan nuo kaikki ominaisuudet, mutta miten koneen ja statiivin välinen kaapelointi hoidetaan? Kolme kaapelia: kamera, statiivi, guidaus? Vai olisiko jokin WiFi- palikka saatavilla? Tiedosta kiitollinen.

Jommeli

Moro!

Mulla on kaluston vieressä Mini PC (Intel-NUC) johon yhdistän kaikki oheislaitteet (Jalusta, Kuvauskamera, Focuser, Guidekamera) USB-hubin (StarTech) kautta. Koko komeuden ohjaus etänä sisätiloista (NoMachine ja VPN kun ei wifin kantama riitä). Tässä kai kysymääsi asiaan on vastauksena että USB-hubista yksi kaapeli tietokoneeseen jossa pyörii N.I.N.A (jos oikein ymmärsin kysymäsi).

Niin ja vielä kun kokemuksia kysyit N.I.N.Asta niin sen verran että aivan mahtava softa. Sisältää lähes kaiken tarvittavan Domen kontrolloinnista Polar Alignmentin ja Plate solvingin kautta itse kuvaamiseen. Flat Wizard on aivan mahtava ominaisuus Flattien ja Dark Flattien ottamiseen.

youtubesta löytyy paljon opastusta N.I.N.A:an mm. Patriot Astro, Cuiv the lazy geek jne
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

vauve

Kiitos tiedoista! Noita minipc:tä näyttää olevan muutamaa eri mallia ja hintaa. Mikä malli sinulla on käytössäsi.

Jommeli

Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

vauve

Eli ihanko kulkevat kaikki signaalit yhdellä kaapelilla? Onko miten häiriöherkkä (ei varmaankaan kuitenkaan tekstistäsi päätellen)?

einari

Joo, tuo NUC-tyyli on aika yleinen (mulla on kanssa sellainen  parvekkeella kylmälaukussa).
Hyvin toimii - yksi usb-piuha hubiin ja hubista piuha jalustaan ja toinen jalustan usb-hubiin (jossa kiinni tarvittavat kuvauslaitteet).
___
Tapio

vauve

Kiitos vastauksista. Vielä yksi tyhmä kysymys: pitääkö laitteiden ajurit (esim. PHD2, SharpCap, kuvauskameran ajuri) olla ohjelmoituna mini-pc:hen vai etäkoneeseen? Tuossa kokeilin kylmiltään, niin osasi hakea ainakin PHD2:n läppäristä. Ja voiko (kokeiluvaiheessa) minipc:n paikalla olla läppäri (arvatenkin kyllä?). Ja riittääkö kaikkiaan yksi hub, jossa riittävästi lähtöjä laitteita ja etäkaapelia varten?

Jommeli

#7
Softat, Ajurit yms pitää ola mini-PC.llä. Etäohjauskoneella vain tarvittava etäsofta (Windowsin RDP, Teamviewer, NoMachine tai minkä nyt sitten haluaakin). Jos wifin kantama riittää niin RDP tai Teamviewer käy hyvin. Itse turvauduin VPN ja NoMachine -ratkaisuun koska wifin kantama ei riitä ja Stellarium ei oikein toimi RDP:llä.
Mini-PC:n sijaan käy läppäri mainiosti ja siinä on näyttökin jolla saa alkutoimenpiteet tarkistettua helpommin, jos sattuu olemaan häikkää etäkoneen ja kuvauskoneen välillä.
Yksi hubi riittää kun on laadukas kuten piuhojenkin suhteen on hyvä olla.

Itse luovuin läppäristä lähinnä koon takia. Kylmälaukkuun toi Intel NUC menee mukavammin mutta välillä joutuu tuskailemaan yhteyksien kanssa alussa kun ei ole näyttöä suoraan tossa NUC:ssa.
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

vauve

Kuvien tallennus: en saanut tallentamaan järjestelmäkameran sd- kortille suoraan, polku onnistui vain koneeseen. Onkohan näppihäiriö ?

einari

Kysynpä kuitenkin - miksi haluaisit tallentaa suoraan SD-kortille (eikä koneelle jolla NINAa käytät) ?
https://www.cloudynights.com/topic/763380-nina-image-path-location-on-dslr/
___
Tapio

vauve

Aattelin, että jos käyttö onnistuisi pitkällä aktiivikaapelilla eli vain yhdellä koneella. Ei tarvitsisi siirtää isoja kuvatiedostoja kaapelin kautta. Mutta en tiedä toimiiko, eli kone tarvittaneen kummassakin päässä.

vauve

Konfiguraatiosta: Olisi tarkoitus kokeilla kameran, guidauskameran ja jalustan kytkemistä ja käyttöä N.I.N.A. lla ihan kylmiltään, päiväsaikaan. Siis, että konfiguroituvatko oikein. Jalustat EQ-6 R pro ja AZ-EQ 6 Pro. Olen täyttä ymmärrystä vailla: voiko nuo jalustat suoraan hubittaa koneeseen? Jälkimmäisessä on USB- portti, mutta ärrässä ei. Miten se kytketään? Ja osaako niina ajaa jalustoja suoraan niiden omilla goto- ohjelmilla vai tarvitaanko väliin jotakin? Luin jostain, että joku ASCOM ja sille vielä jokin EQ ? No, latasin Ascomin ja EQAscomin, jonka jälkeen niinassa putken valinnassa on tuollaisia vaihtoehtoja. Siis niina tarvitsee näitä apuohjelmia, ei tunne jalustoja suoraan merkin perusteella? JA KYSYMYS 2:  SynScan GoTo olisi tavattoman kätevä, saako sen jotenkin näkymään niinassa. Ihan niin kuin PHD 2 näkyy myös. Ja saako synkattua mukaan Stellariumin? KIITOS PALJON !

einari

Olen ymmärtänyt että nimenomaan R:ssä on USB ja AZ 6 prossa ei ole.
Mutta jos puuttuu niin tarvii tämänlaisen palikan:
https://www.astroart-store.fi/product/797/pegasus-astro-eqdir-usb-db9

NINA tukee tähtikarttaohjelmia - Stellarium, Cartes du Ciel, TheSkyX ja HNSKY
https://nighttime-imaging.eu/docs/master/site/tabs/options/planetarium/
Siis Stellariumia voit käyttää yhdessä NINAn kanssa.

Kun pääset pidemmälle NINAn kanssa, niin tähtikarttaohjelmalle ei juuri ole käyttöä (itse en käytä jalustan kanssa sitä juuri muuhun kuin satunnaisesti komeettojen ja asteroidien kanssa).
Eli NINAlla haetaan kohde ihan luettelonimellä (Messier, NGC, IC jne), lisätään se sekvenssiin, sekvenssissä määrätään mitä kuvataan, kuinka kauan ja millä filttereillä).
Kun sekvenssi käynnistyy, niin NINA ajaa jalustan kohteeseen, platesolvaa ja jos kohde ei ole keskellä niin keskittää kohteen ja aloittaa kuvauksen (toki tekee muutakin tarvittaessa, esim autofokustamisen)
___
Tapio

vauve

Itselläni on EQ6-R Pro, jossa ei ole usb- porttia. Uudemmissa on. Yhdistyksellä on uudehko AZ-EQ6 Pro, ja siinä on usb.
Niinaan ei taida saada kytkettyä SynScan-Windows- ohjausta. Kohteet olisi siitä helppo valita. Pitääkö kohteista tehdä itse luettelo, vai onko ladattavissa jostain?

einari

Siis voit hakea kohteet vaikka Stellariumilla ja ajaa sillä putken kohteeseen.
Tai tosiaan NINAlla valita kohteet kirjoittamalla niiden designation.
Toki voit sitä SynScan - softaa edelleen käyttää edelleen jos olet sitä ennenkin käyttänyt, mutta liitosta NINAaan sillä ei ole joten on huonompi vaihtoehto.
___
Tapio