Okulaareja ostamassa

Aloittaja Matias_H, 26.07.2021, 20:07:04

« edellinen - seuraava »

Matias_H

Olen tässä miettinyt perus 25 mm ja 10 mm okulaarien päivitystä/rinnalle uusien ostoa. Minkä kokoista kannattaisi hommata ja minkä mallista kun hintana olisi noin 100 €/kpl. kahta olen ajatellut ostavani myös ysksi kalliimpi on mahdollinen mikäli se olisi järkevämpi. Perus okulaarien liäksi löytyy 9 mm sekä 2x barlow. Putkena on Skywatcher skyliner 200p.

torneol

Onko aikaisemmat säikeet tuttuja?

https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=18081.0

Lisäksi löytyy paljon säikeitä eri okuista ja barloweista yms.

Jussi Halttunen

Vaikka tämä on jo aika vanha viestiketju, laitan silti omat kommenttini. Minulla on ollut vuoden päivät Skywatcherin 10" Classic Dobson f/4,7. Se on tavattoman kätevä peli syvän taivaan kohteiden visuaaliseen havainnointiin varsinkin kylmällä säällä, jolloin ei viitsi riskeerata goto-jalustojen kestävyyttä. Olen kokemuksen kautta päätynyt käyttämään tuossa Dobsonissa vain 2" okulaareja. Parhaimpia ovat Skywatcherin panaview 26 mm 70 asteen FOV sekä Omegonin 19 mm Oberon, johon olen myös ruuvannut kiinni Barlow-elementin. Näillä saa hyvän ja kirkkaan näkymän taivaalta. Lähitarkastelussa olen käyttänyt näillä okuilla 2" barlowia (Televue, GSO ja Omegon). Harkinnassa on myös Skywatcherin 32 mm panaview okulaarin hankinta, mutta sitä saa uutena vasta ensi keväänä. Perinteisellä dobson peiliputkella pitää olla hyvät okulaarit, jotka äkkiä maksavat reilusti enemmän kuin varsinainen putki. Olen myös vaihtanut tuohon Newtoniin paremman 2-vaiheisen grayford fokuserin.

Minulla on Baaderin Hyperion sarjan okulaareja salkullinen, mutta kokemukseni mukaan ne käyvät paremmin linssiputkissa ja Maksutovissa.
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool