Zwo ASI 120 Mini aurinkokuvauksessa

Aloittaja vauve, 05.07.2021, 20:52:21

« edellinen - seuraava »

vauve

En keksi selitystä tuolle raidoitukselle. Kamera Zwo ASI Mini 120 MM, Lunt LS50 THa. Näkyy sekä videossa että pinotussa kuvassa. Ja tietenkin online myös. Yritin kaikkia (?) asetuksia, ei auttanut. Jonkinlainen aliasing- ilmiö? Ratkaistavissa? Kiitos.

pnuu

Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

vauve

Tulee vain tällä kameralla. 224MC, 294MC Pro: siistit kuvat, mutta filat näkyisivät mv- kuvissa paremmin.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: vauve - 05.07.2021, 20:52:21
En keksi selitystä tuolle raidoitukselle. Kamera Zwo ASI Mini 120 MM, Lunt LS50 THa. Näkyy sekä videossa että pinotussa kuvassa. Ja tietenkin online myös. Yritin kaikkia (?) asetuksia, ei auttanut. Jonkinlainen aliasing- ilmiö? Ratkaistavissa?

Käytä flättiä:
Kun otat varsinaisen kuvan (videon josta teet kuvan), niin heti perään otat flätin.  Aurinkoa kannattaa katsella alkuun sellasen 10min, jotta putki hieman lämpiää ja lämmönmuutokset hieman rauhoittuu putkensisällä.
Flätti on syytä ottaa minuutin sisällä (max 2min) varsinaisten kuvien jälkeen. Kun olet kuvaillut noin tunnin, niin lämmöt on tasaantunut ja on mahdollista joskus käyttää jopa 5min vanhaa flättiä. Mitä suuremmat lämpötilamuutokset on putkensisällä käynnissä sitä nopeampaa Newtoninrenkaat kuvassa vaihtaa paikkaa.
Käytä flättivideoon aina samat gain ja gamma asetukset kuin varsinaisen videon kuvaamiseen - säädä ainoastaan valotusta.

Kaksi vaihtoehtoa flätille:

1: epätarkenna kuva reilusti - niin että kaikki pinnan yksityiskohdat ja auringonpilkut katoaa kokonaan näkyvistä. Lisää ainoastaan valotusaikaa, niin että kirkkainkohta on aivan saturaation rajalla. Ota flättivideoon vähintään 250 kuvaa. Tee ko.videosta flätti kuva ja käytä sitä edelliselle kuvalle pinoamisvaiheessa.

2: Kaukoputken objektiivin eteen joko elmukelmua tai pakastepussi kuminauhalenksulla kiinni, ja säädät pelkästään valotusaikaa lisäämällä kuvan histogrammin
aivan saturaation rajoille. Ota flättivideoon vähintään 250 kuvaa...jne. Tämän etuna on että ei tarvitse kajota tarkennukseen.

EDIT: Se että näkyy vain ASI Mini kuvissa - johtuu kennon pikselien koosta, tai sitten kennon suojakalvojen paksuudesta joka juuri sopivasti Interferoi Ha-valon kanssa.
Timo Kantola

Octopus

Noissa kameroiden cmos-kennoissa on elektroninen suljin mikä skannaa kuvan ylhäältä alaspäin. Voisiko siinä olla kysymyksessä rolling shutter effect?

einari

Kyllä se on Newtonin renkaat kuten Panu totesikin.
___
Tapio

cmas

ImageJ-ohjelmaa voisi myös halutessaan kokeilla, jos haluaa softan kanssa leikkiä. CN:n foorumilla ovat sitä onnistuneesti testanneet: https://www.cloudynights.com/topic/720453-how-to-remove-newton-rings-in-post-processing/. Varauduin itse testaamaan tuota nykysetupin kanssa, mutta Newtonin renkaat eivät ole osoittautuneetkaan (vielä) ongelmaksi.

vauve

Kokeilin pakastuspussikeinoa. Autostakkert kelpuutti tuon tasoituskuvaksi (TIFF). Ei kuitenkaan mitään vaikutusta lopputulokseen. Yritin vielä kontrastia lisätä, mutta ei auttanut. Näppihäiriöitä?

einari

Flätti näyttää oikeanlaiselta, mutta jotain täytyy olla mielessä jos ei toimi.
Noudatitko Timon ohjeita - lämpötila mahdollisimman sama ja flätit mahdollisimman nopeasti lightien jälkeen (tai ennen).
Epätarkennus on sitten se toinen konsti.

Suosittelen käyttämään fitsejä sekä lighteissa että fläteissä.
Kalibrointi onnistuu paremmin niillä.
___
Tapio

Lesketti

Minä sain vihdoin ja viimein poistettua renkaat juurikin fläteillä. Olen aina ottanut flätit säätämällä tarkennusta sisään päin keskellä kiekkoa. Aiemmin se ei vain onnistunut ja renkaat näkyivät aina. Eilen keksin syyn: Tarkennuksen yhteydessä kameran asento muuttui. Asia korjaantui, kun keksin kiristää tarkentimen vastuksensäätöruuvia aika paljonkin kireämmälle, jolloin kaikki tarkentimen takana pysyy nyt tiukemmin samassa linjassa. Ja kamerana siis samainen ASI 120 mini.
Sky-Watcher Quattro 8S Newton, TS Optics Apo 70/474, Sky-Watcher HEQ-5, iOptron GEM45 G, Canon EOS Ra

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: vauve - 12.07.2021, 21:14:40
Kokeilin pakastuspussikeinoa. Autostakkert kelpuutti tuon tasoituskuvaksi (TIFF). Ei kuitenkaan mitään vaikutusta lopputulokseen. Yritin vielä kontrastia lisätä, mutta ei auttanut. Näppihäiriöitä?

- Paljonko oli valojen ja flätin väli ajallisesti (aikaleima kummallekkin videolle)?
- kauanko oli kyseisen session aikana putki tuijottanut aurinkoa ennen kuvauksen alkua? 5min? 10min? 20min?

Valota flätti edelleen hieman kirkkaammaksi (tai säädä masterflätin kirkkautta photarissa esim +25).
Samoin kun kuvaat aurinkoa, niin hieman alivalota aurinkoa - flätin käyttö siirtää histogrammia aina kirkkaaseen päin jonkun verran.
Timo Kantola

Mikko_L

Minulla on sama putki ja QHY5L-II-M kamera jossa on sama kenno kuin ASI 120:ssa, mutta newtonin renkaita en ole sen kanssa nähnyt tai ainakaan noin tiheään.  Ei niitä näy livekuvassakaan, joten ehkä QHY tekee jotain toisin kuin ZWO.  Mutta eikö ne tasoittuisi pois jos suosiolla antaa auringon vaeltaa kennolla kuvaamisen aikana?  Hienosti sanottuna ditheröintiä, käytännössä vain huono seuranta.

-Mikko
36/50/76/127/250mm