tähdenlento

Aloittaja JulmaJuha, 12.08.2008, 17:46:54

« edellinen - seuraava »

JulmaJuha

Olin viimeyönä tiirailemassa taivasta ja kollimoimassa putkeani, kun juuri sillä suunnalla taivasta jonne katselin, (Turku pohjoinen taivas n klo 01:30) sujahti hieno tähdenlento idästä länteen n20'-30' matkan vaakatasossa.

Lähdin kirjoittamaan siksi asiasta, koska tämä tähdenlento oli erilainen kuin aiemmin näkemäni, tämä loisti isokokoisena ja siitä säkenöi pieniä samaa valoa loistavia kipinöitä muodostaen pyrstön.
Tapahtuma kesti vain silmänräpäyksen, hankala eritellä havaintoa, mutta vain sekunnin osia kuitenkin.

Tavallisimmat tähdenlennot joita minä olen nähnyt ovat varmaan se yleisin, pieni kirkas piste joka lentää taivaan poikki ja näyttää jättävän kirkkaan juovan.
Joskus olen nähnyt myös tulipallon, mutta se tapahtuma kesti selvästi tätä tapahtumaa pidempään, siksi jäinkin lähdinkin kysymään, onko näille ilmiöille luokitteluja tjms useampia, ja mitä ne ovat?

Jos kysymykseni herättää sinussa aggressioita, (googleta tjms) ole hyvä ja älä vastaa.
Tal-1
VMC110L
Bresser 10X50
Sony RX100M2
Sony NEX 6
Sony A7S
Nikon 7200
SPC900NC

MarkoM

Katsohan esim. tuolta: http://www.astronetti.com/astro/meteorit.htm, löytynee melko tyhjentävä vastaus?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

mistral

Näin erikoisen nopean tähdenlennon, katselin kiikarilla jolla on n. 5 asteen kenttä ja se oli silmänräpäys kun kaikki oli ohi. Yleensä tähdenlennot on seurattavissa mutta tämä vaan vilahti kentän ulkopuolelle. Miten kovaa hiukkaset voi törmätä Maahan? Jospa tämä oli Oortin pilvestä hakenut vauhtia?

einari

Jos on viiden asteen näkökenttä ja tähdenlento sattuu osumaa niin eihän se ole kuin silmänräpäys kun sen matkan menee. Riippuu tietysti tulokulmasta.
Harvemmin ne tähdenlennot on useamman sekunnin pituisia.
___
Tapio

mistral

Näin kerran tulipallon 7x35 kiikarilla / 8-9 asteen kenttä, niin sitä pystyi seuraamaan aina sammumiseen saakka. Mutta tämä tuore tähdenlento meni mahdottoman suurella nopeudella (kiikari oli 12x50/ 5ast.). Yksi selitys olisi että se sammui ja siksi hävisi näkyvistä. Oli miten oli, on ihan onnesta kiinni nähdä tähdenlentoja, jos on lykkyä, voi saada "lottovoiton".