Celestron 6se ja 8se

Aloittaja Skyliner03, 25.03.2021, 14:58:24

« edellinen - seuraava »

Skyliner03

Moi, olen ajatellut hankkia uutta pienempää kaukoputkea missä olisi Go-To, ja Celestron nexstar 6 ja 8 se vaikuttaa aika hyvältä, mutta olen lukenut että niissä on se pääpeili vissiin pallo ja tarvis jonkun korjauslinssin tms.. eli enkö voi esim siinä käyttää sitten perus baaderin okulaareja? Esim 8mm okulaari, kun tarvii sen korjaushomman, sitten olen myös miettinyt että siinä vois olla hyvä että voi kuvata järkkärillä, mulla on dslr. Onko 6 tai 8se hyvä hankinta? 8Se:tä ei saa mistään nettikaupoista enään eli se ois sit varmaan 6se.. sitten olen miettinyt myös Sky-Watcherin Go-To putkia, mm Sky Max ym, Meadee myös mietin, mikä olisi hyvä? Olisi hyvä myös kuvata että myös katsoa itse.
Eskozz

einari

Visuaalikatseluun ei tarvitse mitään korjaimia mutta kuvaukseen monet hommaa lyhentäjän/tasoittajan joka muutenkin tekee putkesta sopivamman kuvaukseen.
Mutta muuten tuo jalusta asettaa rajoitteita kuvaukseen koska ei ole ekvatoriaalinen - tulee siis kentän kiertymää joka rajoittaa valotusajat noin 30s luokkaan ja autoguidausta ei (käsittääkseni) voi käyttää.

Suosittelen hankkimaan ennemmin ekvatoriaalisen jalustan erikseen esim Skywatcherin HEQ5 pro tai EQ6 (muitakin vaihtoehtoja on).
Siihen sitten sopiva putki ja minusta kuvaukseen paremmin sopii joku linssiputki 8-10 cm luokassa.
___
Tapio

Skyliner03

Okei👍kiitos näistä, voishan linssiputkikin olla hyvä mutta niitä on niin julmetusti erilaisia.. t2 adapteri ainakin pitää olla ja en muista mitä muuta🤔 ja onhan noita sc ja esim maksutov putkia myös ekvatoriaalisella jalustalla.
Eskozz

einari

On toki paljon erilaisia, mutta valinnanvara voi olla hyväkin kun saa valita haluttujen ominaisuuksien ja käytettävän rahamäärän mukaan. Hyväksi havaittuja vaihtoehtoja kyllä löytyy ja täältä foorumilta saa suosituksia.

SC/MC-putki on hyvä katseluun ja planeettoihin, mutta ei välttämättä hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi kuvausputkeksi.
Koska polttoväliä on paljon - kohtuullisen kapea kuvakenttä, melko hidas ja seurantavaatimukset suuremmat kuin lyhyemmän polttovälin putkilla.

T2-adapterin kameralle tarvitsee kaikkien putkien kanssa.
___
Tapio

Skyliner03

Joo👍 olen miettinytkin että vois hankkia jonkun linssiputken ekvatoriaalisella jalustalla ja Go-To:lla, se on kyllä hyvä että on paljon valinnan varaa.
Eskozz

Skyliner03

#5
Skywatcher Evostar 72mm f/6 ED ja ED80 ym linssiputkea olen miettinyt,
teleskop expressillä kerrotaan että sopii hyvin astro kuvaamiseen ja ilmeisesti myös visuaaliseen katsomiseen, noihim sitten käy esim eq3 tai eq5 goto jalusta.
Eskozz