kaukoputken putkirakenteen taipumista

Aloittaja Pappis, 05.03.2021, 19:11:10

« edellinen - seuraava »

Pappis

Olen tässä vähän pohdiskellut opiskeluaikojen lujuusopin kurssin pohjalta kaukoputken putkirakenteen taipumia. Tavoitteena siis tietenkin säilyttää optinen kollimointi kaukoputken tyypistä (peili-, linssi-, tms.) huolimatta.

Lujuusteknisessä mielessä "kuormitustilanne" on kuitenkin (ihan itse Paintilla piirretyn) kaavakuvan 1. mukainen: Molemmissa päissä putkea on kuormaa ja putki on sitten tuettu keskeltä pannoin ja kiskolla (Vixen, Losmandy, jne.) sitten jalustassa kiinni. Mutta, todellinen putki antaa aina myöten näille kuormille, enemmän tai vähemmän (kuormituksesta ja putken jäykkyydestä riippuen, kuva 2.). Se mitä sitten käy, riippuu pannoista, kiskosta, ja niiden välisestä liitoksesta (lue: em. osien ja liitosten jäykkyydestä): Pannat voivat antaa myöten tai putki voi taipua yhtä lailla pannoista huolimatta. Tätä ei mielestäni voi oikein kompensoida pelkästään jäykistämällä putkea, pantoja ja kiskoa liitoksineen.

Olisiko fiksumpaa hoitaa jäykistäminen lisätuella, eli kolmella pannalla (kuva 3.)? Mielestäni olisi, ja usein myös kustannustehokkaampaa. Silla se kaukoputken torvi, joka on kiinni kalleissa CNC-koneistetuissa pannoissa Losmandy-kiskossa, reagoi kuormiin edelleen samoin kuin halvemmissakin osissa kiinni oleva putki. Vielä jos vähän pidennämme kiskoa lähemmäksi pääkuormia putken päissä, ja jos asennamme vielä pantojen päälle toisen kiskon, niin koko rakennelman jäykkyys (putki mukaan luettuna kuva 4) on jo ihan toisella tasolla.

Ja jos aletaan hifistellä, niin kuvan 4 ylätuki kannattaisi poistaa ja asentaa tuplatuet pantojen molemmin puolin sivuille, koska keskimääräinen kisko on huomattavasti jäykempi tasossaan, kuin kohtisuorassa kiskon tasoa vasten!

Toki näillä ajatuksilla ei välttämättä ole mitään käytännön merkitystä osalle kaukoputkista. Laatuputket ovat laatuputkia syystäkin, ne on suunniteltu kantamaan tyypilliset kuormansa kollimoinnin (lue: kuvan laadun) kärsimättä (liikaa). Mutta halvemmilla putkilla (etenkin massatuotantoiset kiinanputket), kun omistajallaan ei välttämättä ole ekana varaa tilata ONTC-hiilikuituputkea itselleen, niin näilläkin "kikkailuilla" voi voittaa aika paljon...


Kaizu

Justiinsa jäykistin yhden OS RiDK305:n. Sen trussirakenne oli vetelä eikä oikein pysynyt ryhdisään saksalaispystytyksessä.
Sen suunnittelija oli uskonut että alumiininen Losmandy-kisko olisi jäykkä ja perustanutrakenteen jäykkyyden niiden varaan.
Peilit liikkuivat toisiinsa nähden pahimmillaan yli puoli milliä putken eri asennoissa. Kollimointi ei ollut kohdallaan kuin yhdessä asennossa.
Lisäsin kiinnityskiskon kylkeen 400 mm x 100 mm x 40 mm alumiinipalikan jolla sain kiinnityksen jäykkyyden siedettävälle tasolle. Lisäksi uusin kaikki ruuviliitokset sellaisiksi jotka saa tiukaksi.

Kuvasi esittämässä tilanteessa on todennäköisempää ettärakenteen jäykempi osa on putki ja vetelämpi osa kiinnityslatta pantoineen. Tarkemman kuvan saat kun laitat lujarin kirjan kaavoihin lukuarvot ja lasket muutaman tapauksen.

Omassa tapauksessani en laskenut kovin paljoa vaan laitoin jalustaan kaukoputken rinnalla teräksisen putkipalkin ja mittakelloilla seurasin osien liikkeitä jalustan eri asennoissa.

Kaizu
Kai Forssen