hyviä objektiiveja taivas- ja astrokuvaukseen

Aloittaja Pappis, 13.02.2021, 12:11:43

« edellinen - seuraava »

Pappis

Oen kerännyt oheen suosituksia taivaan ilmiöiden ja/tai tähtitaivaan kuvaukseen hyvin sopivista järjestelmäkameroiden objektiiveista. Monia objektiiveja saa useammille kameramerkkeille. Hintatiedot ovat suuntaa antavia ja talvella 2021 tarkistettuja. Toki muillakin objektiiveilla saa kuvia tähtitaivaasta, mutta näitä pidetään sopivimpina ja/tai hyvätkin kuvat helpommin mahdollistavina.

Olen jättänyt tältä keräämältäni listalta pääosin pois esim. suurten merkien kalleimmat objektiivit (esim. Canon L, Sony GM, Zeiss Otus), koska ne ovat yleensä oletusarvoisesti hyviä myös tähtitaivaan kuvaamiseen, ja koska niille on saatavissa halvempiakin vaihtohtoja (esim. Sigman Art -sarja). Samoin olen jättänyt pois zoom-objektiivit, elleivät ne ole oikeasti hyviä. Esimerkiksi itselläni on kokemusta Canon 70-200 f/4 L (ei IS) objektiivista, joka kyllä piirtää hyvin, mutta jonka kuvataso kennolla ei ole riittävän suora suositellakseni sitä hyvänä taivaslasina (jos Jupiterin tarkentaa keskellä niin että kuutkin näkyvät, reunalle siirrettynä kuut häviävät taustaan).

Joillakin vintage-laseilla on myös mainetta hyvinä taivaslaseina, mm. Leica R APO, Pentax Takumar ja Super Takumar, mutta niiden liitettävyys nykyisiin järjestelmäkameroihin on rajoitettua (lue: riippuu saatavilla olevista adaptereista).

Lähteinäni olen käyttänyt mm. seuraavia sivuja:
- https://www.astropix.com/html/i_astrop/lenses.html
- https://www.lenstip.com/lenses_reviews.html

Muitakin on, mutta nuo olen kokenut selkeästi hyödyllisimmiksi.

Ja sitten listoihin (objektiivimerkeittäin ryhmiteltyinä):

Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 (600 €)
- yllättävän hyvä (ja halpa) laajakulmalasi tähtitaivaalle vaikka zoom onkin
- valovoima ei riitä liikkuviin revontuliin
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 (300 €)
- yllättävän hyvä kittilasi, toimii tähtitaivaallekin himmennettynä 1-2 aukkoa ja IS pois päältä
Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 (600 €)
- yllättävän hyvä kittilasi, toimii tähtitaivaallekin himmennettynä 1-2 aukkoa ja IS pois päältä
Canon 28 f/1.8 (500 €)
- edullinen ja hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
Canon 50 f/1.8 (150 €)
- edullinen ja hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
Canon 85 f/1.8 (500 €)
- edullinen ja hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
- lievää värivirhettä, korjattavissa editoinnissa
Canon 100 f/2.0 (500 €)
- edullinen ja hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
- lievää värivirhettä, korjattavissa editoinnissa
Canon 100 f/2.8 L Macro
- hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
Canon 135 f/2.0 L (1000 €)
- hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
Canon 200 f/2.8 II L (1000 €)
- hyvä tähtitaivasobjektiivi f/2.8 tai jopa f/4 himmennettynä
Canon 300 F/4 L (ei IS-malli, 400-600 € eBaysta)
- hyvä tähtitaivaslasi jo täydellä aukolla
- lievä värivirhe katoaa f/4.5 tai f/5 himmennettynä
Canon 400 F/5.6 L (ei IS-malli)
- hyvä tähtitaivaslasi jo täydellä aukolla
- lievä värivirhe katoaa f/6 himmennettynä

Nikonista mulla ei ole kokemusta, eikä juuri tietojakaan. Jerry Lodriguss suosittelee alla olevia.
Nikon Nikkor 20 mm f/1.8 S
Nikon Nikkor 24 mm f/1.8 S
Nikon Nikkor 85 mm f/1.8 S

Sonystä mulla ei ole kokemusta, eikä tietojakaan. Jerry Lodriguss suosittelee alla olevaa
Sony Zeiss 50 mm f/1.4 ZA

Sigman kiinteäpolttovälisten Art-objektiivien sarja on kokonaisuudessaan suositeltavia. Himmentämisestä on joidenkin mallien kohdalla lisää hyötyä.
Sigma 150 f/2.8 APO Macro (poistunut malli, käytettynä 500-1000 €)
- hyvä taivaslasi jo täydellä aukolla

Tamronin uusi kiinteäpolttovälisten SP-objektiivien sarja on hyviä taivaslaseja, paikoin jopa Sigma Art-tasoa.

Samyang 10 NCS (400-500 €, kroppikennoisille)
- geometriset vääristymät näkyviä, mutta eivät tyypillisesti haittaa, ellei säädä horisonttia liian lähelle reunaa
Samyang 14mm (300-600 €, täydelle kennolle, useita malleja)
- geometriset vääristymät näkyviä, mutta eivät tyypillisesti haittaa, ellei säädä horisonttia liian lähelle reunaa
Samyang 85 f/1.2 ja f/1.4 (300-900 €, useita malleja)
- täyskennolla vähän pehmeät nurkat, muutoin vallan hyviä
Samyang 135 f/2 (500 €)
- jo täydellä aukolla lähes täydellistä suorituskykyä tähtitaivaalle
- hintalaatusuhde tällä polttovälialueella hintaluokan paras

Zeiss:in koko Milvus-sarja, ja niitä vastaavat vanhemmatkin mallit

Irix 15 mm f/2.4 (500 €)
- loistavan suorituskyvyn laajakulma
Irix 45 f/1.4 (700 €)
- lupaava uutuus, väitetty Sigman 40 Art tasoiseksi
Irix 150 mm f/2.8 Macro (600 €)
- loistava suorituskyky, mutta tarkentaminen äärettömään hankalaa aika pienen tarkennusrenkaan liikeradan takia

Voigtlander Macrot
- kelpo laseja tähtitaivaalle

Onko sinulla lisää suositeltavia? Tai linkkejä objektiivien testeihin, joissa on huomioitu myös tähtitaivaan kuvaus (tai tähtitaivaan kannalta relevantteja testejä)?


jmantyla

Tuo Samyang 135 f/2 on todella hyvä objektiivi. Minulla on ollut se puolisen vuotta Pentax K5 -rungossa enkä voi kuin kehua.
Ei kannata enää hankkia käytettyjen tavaroiden kaupoista vanhoja 135 mm linssejä. Tämä pesee vanhat 1970-80-lukujen linssit.

Avonaisten tähtijoukkkojen M45 osastossa on mallikuva.

Jorma M.
Kangasala

Mito

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, mikä on paras tapa pienentää kameraoptiikan aukkoa?

Käyttää objektiivin omaa sisäistä himmennintä vai asettaa linssin eteen erillinen tulppa, jossa keskellä sopiva aukko?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Mito - 27.07.2021, 17:19:07
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, mikä on paras tapa pienentää kameraoptiikan aukkoa?

Käyttää objektiivin omaa sisäistä himmennintä vai asettaa linssin eteen erillinen tulppa, jossa keskellä sopiva aukko?
Objektiivien omat himmenninlevyt ovat usein ei-pyöristettyjä, jolloin tähdet saavat sakarat. Jos tästä tykkää, niin voi himmentää objektiivin omilla. Jos ei, niin parasta käyttää objektiivin edessä jotain täysin pyöreää himmenninaukkoa.

JVO

Etuelementin edessä oleva himmenninaukko tuottaa vinjetointia, varsinkin lyhemmilllä polttoväleillä, että varovasti niiden himmennysmaskien kanssa.

Samyang 135mm f/2 saikin jo kovasti kehuja, mutta Irix 15mm ei mielestäni kuulu hyvien listaan. Sen tarkennustaso (ainakin omassa yksilössäni) on melkoisen kaareva, kaksois-v:n muotoinen. Kuvan keskiosaa ja reunoja ei saa samaan aikaa teräviksi. Lisäksi vinjetointi on melko voimakasta, lähemmäksi kolmea aukkoa.

Apena

Hei, minulla on tuo Nikon AF-S FX NIKKOR 20mm f/1.8G ED ollut neljä vuotta ja olen tyytyväinen.
https://scopethegalaxy.com/best-nikon-lenses-for-astrophotography/

Pentti
---------
Pentti

Pappis

Lainaus käyttäjältä: JVO - 28.07.2021, 09:25:49
Etuelementin edessä oleva himmenninaukko tuottaa vinjetointia, varsinkin lyhemmilllä polttoväleillä, että varovasti niiden himmennysmaskien kanssa.
Vinjetointia tulee, jos aukko on samaa luokkaa tai pienempi kuin polttoväli. Samasta syystä valovoimaiset laajakulmat vinjetoivat aina melko railakkaasti.