zoom okulaari 8-24

Aloittaja ekaputki, 10.12.2020, 12:59:07

« edellinen - seuraava »

ekaputki

Suunnittelen tässä ensimmäisen kaukoputken hankintaa ja pohdin mitä lisätarvikkeita yms. kannattaisi hankkia heti alkuun. Päällimmäinen kysymys liittyy zoom okulaariin. Ajatus siitä, että vaihtamatta okulaaria voisi liikkua 8-24mm välillä tuntuu järkevältä. Onko se sitä ?

Toinen kysymys liittyy laser kollimointiin. Suunnitelmissa on 200mm Dobson putki (flex tube) ja lukemissani ko. tuotetta koskevissa arvioissa ainoa toistuva kritiikki liittyy tarpeeseen melko usein kollimoida. Siihen liittyen mietin helpottaako/nopeuttaako laser kollimointi apuväline kollimointia?

Viimeinen kysymys liittyy suodattimiin. Onko jokin suodatin sellainen joka kannattaisi hankkia heti alkuun? Harrastus lähtee varmaan liikkeelle kuun ja planeettojen katselusta ja siitä sitten kiinnostuksen mukaan tähtien kiehtovaan maailmaan.

einari

Itselläni on Baaderin Hyperion Zoom ja olen tykännyt siitä.
Käsittääkseni edullisemmat rinnakkaistuotteetkin ovat ihan kelvollisia.
Tosin aikaa myöten saattaa käydä niin että laatuvaatimukset nousee ja kaipaa laadukkaampia okulaareja, mutta eiköhän tuollakin zoomillakin aika pitkälle pääse.

Kollimointitarpeesta minulla ei ole juuri kokemuksia (kun en Newtoneita ole omistanut), mutta käsittääkseni ilman apuvälineitäkin kollimoinnista tulee melko pian toimintaa jonka tekee pikaisesti.
Ja monet taas vannoo 'Kissansilmän nimeen':
https://www.catseyecollimation.com/
Suodattimista en sano mitään vaan annan visuaapuolen ihmisten kommentoida.
___
Tapio

cmas

Itse olen sitä mieltä, että zoom-okulaari on äärimmäisen näppärä. Minulla on itselläni tuossa allekirjoituksen bino-setupissa 2 kpl Baader hyperion zoom mark IV -okulaareja ja niiden näppäryys on hämmentävän hyvä kuun ja planeettojen katselussa. BHZ-okun saa myös barlow-linssin kanssa, jolloin saa vielä reilumman polttovälialueen katettua.

Zoomien kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, että pidemmän polttovälin päässä (24 mm jne) näkökenttä jää vähän kapeammaksi kuin kiinteän polttovälin paremmissa okulaareissa. Tämä ei kuun ja planeettojen kanssa tunnu niin pahalta kompromissiltä kuin DS-katselussa. Joka tapauksessa BHZ on varsin hyvälaatuinen okulaari.

Jos Baader tuntuu kalliilta, niin halvempiakin on. Telescope Expressillä on oma tuoteperheensä (ei kokemusta henk koht) ja Svbony on valmistaja, jonka tuotteisiin on CN:n foorumilla oltu hintaan nähden kovin tyytyväisiä. Voit vilkaista esim tämän: https://www.cloudynights.com/topic/724728-70-svbony-8-24-mm-zoom/ Baaderin tarjoamat "näkökentät" on kuitenkin tyypillisesti suurempia kuin halpiszoomien.

Suotimia en ole visuaalipuolella kaivannut. Toki tuommoisella 200 mm putkella täyden kuun kanssa voi jo vähän himmennystä kaivata ja sitä voi saavuttaa ihan perusharmaasuotimellakin.

Yhteenvetona voisi sanoa sen, että omassa käytössäni käytän vain noita BHZ-zoomeja ja barlow'ta (erillinen, ei siis tuohon okulaariin suunniteltu). Kätevyys on omaa luokkaansa, jos harrastaa grab & go -tyylistä katselua. Kiinteän polttovälin okut on varmaan paikallaan, jos haluaa parasta laatua ja on aikaa ja mielenkiintoa vaihdella niitä.

cmas

https://www.baader-planetarium.com/en/downloads/dl/file/id/357/product/3117/hyperion_universal_zoom_mark_iv_specifications_drawing_and_technical_data.pdf

Jos päädyt miettimään Baaderin zoomia, niin apparent field of view näkyy tuossa linkin pdf:ssä. Niitä voi sitten halutessaan verrata kiinteän polttovälin okulaareihin. Tämä voi antaa jotain perspektiiviä asioihin.

siro46

Zoom on hyvä yleisokulaari, mutta ainakin minä tykkään käyttää pitkäpolttovälistä "etsinokulaaria" tähtihyppelyssä ja planeettoihin lyhyempää 4-6mm okulaaria planeettoihin. Jos olet kuusta kiinnostunut, niin harmaasuodin tai säädettävä polarisaatiosuodin auttaa saaman kirkkauden siedettäväksi. Sellaisesta on iloa planeettahavainnoissakin - huomasin tämän syksyn Mars-katseluissa tämän. Toinen mistä olen planeettojen kanssa tykännyt on Baaderin neodium-filtteri. Vaikka havaitsen melko valosaasteisessa paikassa, niin syvän taivaan kohteet näkyvät mielstäni paremmin ilman erillistä valosaastesuodinta. Minulla kaikki suotimet ovat 1.25"-kokoisia, koska käytän niitä vain aurinkokunnnan kohteisiin.

-Matti

ekaputki

Kiitos kaikille neuvoista. Päädyin sitten tilaamaan Skywathcher 250 Dobson flex tube putken, Baaderin 8-24 zoom okulaarin, laserkollimaattorin ja pari filtteriä. Nyt sitten tutkin  taivasta kiikareilla ja tähtikartastaston ja Stellarium avulla opiskelen tärkeimpiä kohteita jotta osaan jotain etsiä sitten kun putki aikanaan tulee 😀

cmas

Tuossa putkessa riittääkin sitten iloa  :azn: . Itselläni oli aikoinaan vastaava, mutta goto-mallisena. Laite toimi oikein mainiosti myös Kuun ja planeettojen kanssa, vaikka moinen valosaavi omiaan onkin syvän taivaan katselussa. Ja tuskin petyt tuohon okulaariinkaan.