Käytetyn okulaarin tai barlowin ostaminen netistä (ebay)

Aloittaja kollimaattori, 06.12.2020, 21:46:31

« edellinen - seuraava »

kollimaattori

Hei,

Korona tilanteen takia monien okulaarien saatavuus on hankalaa ja näin uutena harrastajana kyselisin vinkkejä käytetyn tavaran ostamiseen verkosta. Tietysti myös tarvikkeiden ostaminen kustannustehokkaaseen hintaan kiinnostaa.

Mihin asioihin okulaareissa ja barloweissa kannattaa kiinnittaa huomiota kun ostat niitä käytettynä, etkä pääse "paikan päälle" niitä kokeilemaan?
Entä mitä kannattaa kysyä myyjältä ja onko jotain kohtia/kuvakulmia mitkä voisivat paljastaa jotain ongelmia (lähinnä tulee mieleen naarmut ja muut nirhaumat ulkokuoressa) ?
Linssit tietysti on tärkein asia, mutta voi olla valokuvan kautta vaikea arvioida niiden kuntoa ellei ole sitten jotain isoa naarmua.

Kaikki vinkit ja varoitukset toki tervetulleita asiaan liittyen.
Tietysti myyjän saamat palautteet on hyvä katsoa sekä mitä tavaraa on aikaisemmin myyty.

spuge

Olen aikojen saatossa ostellut aika paljon astrotavaraa netistä. Valokuvista saa useimmiten aika hyvän käsityksen tavaran kunnosta. Mielestäni naarmut pikemminkin usein korostuvat valokuvissa. Tietysti, jos myyjä näyttää vain suhruja kuvia, niin kannattaa pyytää parempia.

Tavaran kunnosta kannattaa myös kysyä suoraan myyjältä, jos epäilyttää. Ovatko linssit naarmuttomat ja ehjät, ovatko kalvot kunnossa, onko sienikasvua, onko täynnä pölyä, onko kolhuja jne. Useimmiten myyjät, ainakin alan harrastajat, antavat kyllä rehellisen arvion tuotteesta.

Tähtibasaarissa tekemäni kaupat ovat aina onnistuneet ja kaikki myyjät ovat olleet rehellisiä ja luotettavia. Suomen ulkopuolelta ostaessa edelleen suurin osa myyjistä on rehellisiä, mutta jonkin verran myös huijareita mahtuu joukkoon. Omalla kohdallani tälläinen on tullut kerran vastaan cloudynightsin myyntipalstalla. Ulkomailta ostaessa onkin paras käyttää maksutapana paypalia (huom. ei "as a friend"), luottokorttia tms. tai ostaa ebaystä, jolloin ostajan on mahdollista saada rahat takaisin, mikäli tuote jää saamatta tai ei vastaa kuvausta. Itse sain huijaustapauksessa rahani takaisin juuri paypalin kautta.

Jos kauppapaikka on sellainen, missä myyjän saamat palautteet näkee, niin ne kannattaa ilman muuta lukea läpi. Jos palautteissa on useampi negatiivinen, niin usein on parempi vaan jatkaa etsintöjä. Myös jos myyjän profiili on luotu aivan äskettäin, niin suhtautuisin siihen varauksella. 

Aloittelijalle ebay tarjoaa myös jonkin verran laadultaan ihan kohtalaisia uusia kiinalaisia okulaareja edulliseen hintaan. Muutaman kerran olen tilannut ja tuotteet ovat tulleet ehjänä perille ja niiden hinta/laatu suhde on ollut mielestäni hyvä. Kiinalaisissa okulaareissa maanantaikappaleet ovat mahdollisia ja samoin kuljetuksen aikana voi okulaari saada vaurioita. Kiinalaiset myyjät ovat usein tarkkoja saamastaan palautteesta ja ovat pääsääntöisesti valmiita lähettämään uuden tuotteen, mikäli lähetyksen kanssa on jotain ongelmaa.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

torneol

Kannattaa laittaa tänne foorumille ostoilmoitus, jos vaikka tärppäisi. Myös Ursan toria kannattaa seurata; www.ursa.fi/tori. Joskus myös Tori.fi -palvelussa on ollut käypästä tavaraa tarjolla.

Minkälaista okua olet vailla?

kollimaattori

Haen tässä itselle muutamaa hyvää okulaaria kaukoputken mukana tulevan okun lisäksi. Putken (Sky-Watcher Explorer-150 PDS) mukana tulee käsittääkseni vain yksi oku, 28 mm. Putki on tyttären (9v) ykkös joululahjatoive, mutta todennäköisesti tulen sitä itse enemmän käyttämään. Ehdotin hänelle kiikareita, mutta ei kuulemma käy  :cheesy:

Käsitykseni asioista on pelkästään teoreettista ja perustuu ahkeraan foorumiselailuun sekä kirjallisuuteen jota olen ahkerasti lukenut. En siis ole vielä saanut tuota kaukoputkeakaan. Hurahdin tosin jo harrastukseen, sillä liityin jo Ursaan ja hankin mm. Tähtitieteen perusteet kirjan ja lainasin monia muita Ursan kirjoja kirjastosta.

Tyttärellä on lukulasit, mutta laseja on suositeltu käytettävän jatkuvasti. Joten tuo on yksi kriteeri, että lapsen pitäisi pystyä lasien kanssa mukavasti katselemaan taivaalle.

Tuon putken kylkeen olen ajatellut esim. ES 82 asteisia okuja 11 mm ja 6.7 mm. Ei näytä ko. okuja oikein olevan verkkokauppojen varastoissa ja toimitusajat ovat pitkiä. Nuo valinnat perustuu aika vahvasti pariin ketjuun missä samaa aihetta on käsitelty.
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=18081.0
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=18409.0

Ulkomaisia sivustoja lukiessa nälkä on tietenkin kasvanut ja mielessä on käynyt ostaa käytettynä Tele Vuen Delos tai Pentax XW okuja. Pentaxin okuja on kommentoitu helposti katsottaviksi.

Olen yrittänyt parhaani mukaan vältellä tuota liikaa varustehankintaa etukäteen, koska olen ymmärtänyt että havannoimalla asioista oppii parheiten ja samalla kasvaa tietämys siitä mikä itseä oikeasti kiinnostaa. Mutta jotain lisäokulaareja olisi tarve hankkia, jotta havainnot eivät jäisi yhden okun varaan.

Barlowia (2x) olen miettinyt kasvattamaan tuota suurennuksen määrää pienemmällä okuvalikoimalla.

Homma on kyllä varsin levällään ja hauskuutta lisää se että saan jalustan vasta tammikuun lopulla. Putki pitäisi tulla lähiaikoina. Pitää etsiskellä lainaan jotain jalustaa täältä Tampereelta, jotta saan putken johonkin kiinni ylipäätään.

Ja kiitokset hyvistä vastauksista. Tuon perusteella osaa jo kysyä jotain järkevää kun ostelee käytettyjä okuja.

mistral

Kaukoputken tarkennus antaa aina terävän kuvan - lasien kanssa tai ilman. Eri asia sitten on silmän hajataitteisuus jossa kuvakentästä osa on "plussalla" ja osa "miinuksella", siihen tosiaan tarvitaan silmälaseja.

Yksi vaihtoehto olisi hankkia barlow-linssi, sitä voi käyttää periaatteessa kaikissa 1,25" hylsyissä. Barloweja on eri vahvuisia, itsellä on 2x. Kalliimpia on Televuen Powermatet mutta tarvitseeko sellaisia jos vaan katselee eikä kuvaa.

Reilu silmävara (eyerelief) on hyvä, vähentää myös linssin huurtumista.