Geminidit 2007

Aloittaja orion, 20.12.2007, 17:40:29

« edellinen - seuraava »

orion

Terve kaikille, ootteko saanu kuvia geminideistä niin vois laitella tänne kuvia, tässä mun ainoa onnistunut kuva kyseisen parven meteorista ja samalla eka kunnon meteorikuva koko tähtikuvaushistoriani ajalta(varsin lyhyt historia ;D).
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

weskuli

Se on Holmes tuossa keskellä ylhäällä...?     ::) 

t. Vesa K.

orion

On joo holmes keskellä ylhäällä mutta ei tuossa vasemmassa laidassa!
Kyllähän mä holmesin tunnistan sentään :o
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

weskuli

Juu, tarkoitan että sait heti meteorikuvauksen alkajaisiksi sellaisen otoksen, jota voi muistella vielä vuosienkin päästä. "Se oli silloin nollaseiska loppuvuodesta, kun seittemäntoistapee holmes oli Perseuksessa..."  :)

t. Vesa K.

orion

Joo,  luulin että et huomannut tota meteoria tai että rajaus olisi mennyt pieleen tossa kuvassa, mutta ei kyllä ihan paraskaan kuva toi, eikä kirkaskaan toi meteori niin ei olis ollu ihmekään jos sitä ei olis huomannu ;D
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

explo

Lainaus käyttäjältä: orion - 20.12.2007, 17:40:29
Terve kaikille, ootteko saanu kuvia geminideistä niin vois laitella tänne kuvia, tässä mun ainoa onnistunut kuva kyseisen parven meteorista ja samalla eka kunnon meteorikuva koko tähtikuvaushistoriani ajalta(varsin lyhyt historia ;D).

Kateeksi käy; itse seisoin kolmisen varttia tuolloin to/pe - yönä kameran kanssa ottamassa kuvia suhteellisen laajakulmaisella putkella (vastaa 27.2mm putkea filmijärkkäreillä) ja silti kuvaan tarttui vain yksi himmeä ja mitättömän lyhyt yksilö, jota ei edes kehtaa panna näytille. Visuaalisesti kyllä tuli havaittua kymmeniä yksilöitä (mukaanlukien ainakin yksi kohtalainen tulipallo jonka jälkivanakin näkyi muutamia sekunnin kymmenyksiä), mutta ne tuntuivat mystisesti aina jäävän juuri kameran näkökentän ulkopuolelle... Noh, ehkä ensi vuonna uudestaan paremmalla onnella ja jonkin 10-22 / 10-20 - putken tai kalansilmän hankkimista miettien :)

orion

Mä olin ainakin 2-5h päivässä (illassa) koko Geminidien ajan kuvaamassa, yhteensä varmaan ainakin 12h ulkona ja saldo on tossa ekassa viestissä havaittavissa ;D
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Esko Lyytinen

Minä laitoin yhden yön aikana muutaman sata kuvaa ottamaan ja sain yhden Geminidin.
http://img513.imageshack.us/img513/9774/geminid1888869cropwq8.jpg

Ihmettelin aluksi tuota pehmeää leveää jälkeä että onko se ollenkaan meteori vai mikä, ennen kuin ehdin parin päivän päästä tarkemmin tutkimaan. ( On otettu Canon EOS 10D:llä 28mm F 1.8 ).
Vaikka on kuvan laidalla niin ei se linssin huonosta piirtokyvystä johtune. Olen ko linssillä saanut aiemmin joitakin Perseideja ja sporadisia ja ovat tehneet terävämpiä jälkiä.

Kuvassa näkyvät värijuovat johtuvat siitä että laitoin optimistisena kameran eteen optisen hilan jos sattuisi tulemaan riittävän kirkas spektrin antava.
Ovat lähikatuvaloista tms.

Sama näkyi myös tulipallokamerassani ja oli selvä Geminidi meteori.

Taisi myös Timo Kantola saada ainakin yhden kirkkaan Geminidin Canonilla, Peleng kalansilmäobjektiivilla.

Sinällään tulipallokameraverkon ym maamme meteori-videokameroihin saatiin yhteensä ainakin noin kahdeksansataa Geminidiä.

Esko

orion

Miksei muuten ursan meteorijaoston havaibtotuloksissa ole mitään geminideistä?
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: orion - 24.12.2007, 16:38:46
Miksei muuten ursan meteorijaoston havaibtotuloksissa ole mitään geminideistä?

Meteorijaoston toinen vetäjä Markku Nissinen kertoi että ensinnäkin hänellä on ollut kotoaan pahoja pitkäaikaisia ongelmia nettiyhteyden kanssa eikä voi työpaikallaan tehdä ko hommaa työajallaan. Nettiongelmien takia pyysi että nyt vastaisin hänen puolestaan.

Eli verkko-ongelmat on yksi pääsyy. Toiseksi Markku on viime aikoina  käyttänyt melkoisesti aikaansa Urdsidien mallinnoksiin.
Vanhastaan pääosin uutisointi onkin laitettu lähinnä visuaalihavainnoista, mutta niitä ei ole nyt Geminideistä tullut. Laitetaan kyllä myös videohavainnoista.

Elikkä tietoja tulee kunhan niitä ehditään sinne laittamaan.

Esko


Esko Lyytinen


Nyt Markku Nissinen on päivittänyt meteorijaoston sivujen "Havaintotuloksia" paikkaan tämän loppuvuoden parvien havaintoja.

Esko

orion

Joo, sulla oli muuten hyviä kuvia siellä otettu.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D