Vihjeitä pokkarin asetuksiin?

Aloittaja turboruuvi, 15.11.2020, 13:05:19

« edellinen - seuraava »

turboruuvi

Oikos kellään antaa ohjeita digipokkarin asetuksiin?
Mulla olisi vanha Canon A590, ja ajattelin kokeilla digiscouppausta.
Mitenkä putki mahtaa vaikuttaa asiaan? Saisiko 300 mm / 1200 mm F/4 putkella jo syvänkin taivaan kohteista jonkinlaista kuvaa?

Jos jotain vihjeitä hyvistä aloitusarvoista? Ilmeisesti tarkennus äärettömyyteen, optinen zoom täysille, aukko pykälää vajaa täysille, mutta sitten herkkyys ja valotusaika? Mars olisi varmaan ensimmäisiä kokeiluja, Orionin iso sumukin alkaa olla jo hollilla.

Saako esim. pintakirkkauksista ja kaukoputken aukosta laskeskeltua summittaisia valotusarvoja? Olisi sitten hiukan pienempi alue ruveta haarukoimaan, kun varsinkin näinä aikoina, kelvolliset kelit ovat, lievästi ilmaistuna, kortilla.

AstroIle

Hei,

Putken koolla on suuri merkitys syvään taivaaseen näköhavannoinnissa okulaarin läpi. Kuvaukseen ei sinällään vaikuta putken peilin/linssin koko. Laadukkaalla 80 linssikaukoputkella saa erittäin hyviä kuvia. Kamera optiikat ovat hyviä. Astrobinistä voi katsella mitä saa milläkin kalustolla. 

300/1200 F4 pystyy tekemään vaikka mitä plateetoista syvään taivaaseen (kunhan peilien kohdistus, mahdolliset coma korjaimet yms.on paikoillaan). Syvän taivaan kuvaukseen Eq-6 tyyppinen jalusta on hinta laatusuhteeltaan ja rakenteeltaan paras. Ennen hyviä syvän taivaan kuvia, joutuu kuitenkin matkaamaan pitkän yritys erehdys matkan, opiskelemaan aihetta ja tyhjentämään taskuistansa ylimääräiset rahat  :azn: 

Jättäisin tuon pokkarin käytön, planeetoille ja kuulle mahdollisesti joillekin tähdille. Kokeilemalla selviää parhaat asetukset (järjestelmä kameroiden asetuksista netti on pullollaan tietoa). Olen aikoinaan  saanut okulaarin läpi kerran ihan kelvollsen kuukuvan käsivaralta pokkarilla.   

Alla on linkki jolla voi mallilla erilaisia näkymiä taivaan kappaleista.
https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

t.Astro Ile

turboruuvi

En oikein vielä innostu järkkärin hommaamisesta. Wanha filmivehe olisi, mutta... Ajattelin aloitella pokkarilla, mutta siitä ei saa objektiivia irti. Kuvittelisin kyllä, että putken objektiivin koko vaikuttaisi aikalaillakin valotusaikaan.

Toinen havaittu juttu on putki/okulaari-yhdistelmän exit pupil. Millin lävestä ei kyllä saa minkäänsortin järjellistä kuvaa. Auttaiskohan makrotila?

Noista perusasetuksista kyselen lähinnä siksi, että sateettomat/  tunnit ovat täälläpäin olleet aika kortilla. Jos on joka toinen viikko 3 tuntia pilvetöntä, mutta seeing aivan ..., ei siinä juuri pääse kokeilemaan,kun putkikin vie aikansa jäähtyä, ja kun seuraava tilaisuus tulee, ei enää tahdo muistaa aiempia kokeiluja.
Ilmeisesti digiscoping on optiikan puolesta haastavampaa, kuin prime focus. Ei heti tarvitse miettiä kohinoita yms., kun saisi nyt ensin jotain tunnistettavaa kennolle. :-D

einari

Tästä ketjusta ei toistaiseksi käy ilmi millainen jalusta sinulla on.
Se ratkaisee aika paljon kannattaako (DS) - kuvaukseen panostaa.
Jos jalusta riittävä niin tarvitset afokaaliseen pokkarikuvaukseen myös sovittimen jolla saat pokkarin okulaariin kiinni.
___
Tapio

turboruuvi

Tälläerää vielä dobson, mutta CEM120 + tri-pier on tilauksessa. yleismallinen kameranpidin (Microstage II) mulla jo on. Tähän mennessä olen yrittänyt vasta kerran ottaa kuvaa Marsista. Kerran, kun ei oikein ole pilvetöntä aikaa ollut. T2:een kiinnitysrengaskin löytyy, mutten ole tullut vielä ostaneeksi mitään okulaaria, johon sen saisi kiinni. Lienee hiukan haastavaakin, kun sellaiset okulaarit toimivat, kuulemma, parhaiten hitaampien putkien (> F/5 tai F/6) kanssa. No barlowilla...

Mulla vain on sellainen aavistus, että myöhemmin saattaisin kiinnostua kuvaamisesta enemmänkin...

einari

No jos kerran on investoinut CEM120een ja kuvaus kiinnostaa niin kannattaa sitten investoida ainakin järkkäriin, eikä puljata pokkarikuvauksen kanssa. Tai sitten oikeaan tähtikuvauskameraan kun semmoisenkin saa suunnilleen järkkärin hinnalla.
___
Tapio

turboruuvi

Aikanaan. Ei ole paukkuja hommata kaikkea heti. Tuo CEM120 + tri-pier maksavat jo melkein 5000 eur.
Melkein koen jo fyysistä kipua. Eikä se hassumpaa olisi ymmärtää digiscopinginkaan päälle.


turboruuvi

Liki olemattoman ymmärrykseni, ja jos mahdollista, vielä heppoisemman kokemukseni mukaan, digiscoping on kyllä haastavampaa, kuin prime focus. Välissä, kun on sen verran enemmän lasia, että se tekee edes kohtuullisen kuvan saamisesta aika monimutkaista. Prime focus-tasoisista kuvista ei kannattane edes haaveilla?
Toisaalta, ensimmäinen vaihe olisi se, että pystyisi ottamaan kuvan suunnilleen siitä, mitä silmä näkee, eli single-shot, kuvat. Siis jonkinlaista vaihtoehtoa scetchingille, kun piirustustaidot ovat MS-taustisen apinan luokkaa.

Octopus

Nikon D700 saa käytettynä noin 300 eurolla.

Misam

Kannustan järjestelmäkameran hankintaan.
Itselläni on sama tarve; haluan ottaa "turistikuvia" siitä, mitä silmä näkee.
Päivitin dobsonini gotoksi ja ostin edullisen järjestelmäkameran ja muut tarvittavat kilkkeet.
Kerran olen ehtinyt kuvailemaan (lokakuussa) ja ensimmäiset haparoivat harjoitukseni tuottivat oheiset kuvat.
Eivät ole hääppöisiä, mutta ovat minulle tärkeitä ja matka jatkuu...

Misam

Parina muuna iltana ehdin leikkimään kuulla ja tähtitaivaalla pelkällä kameralla ja kerran päiväseltään auringolla.

turboruuvi

Luulenpa, että jos hurahdus kuvaukseen alkaa pahemmin vaivata, saattaisin kiinnostua järkkärin sijasta jostain sopivasta kennomoduulista, tai kenties peräti valmiista kamerasta - joskin aika hurjissa hinnoissa ovat, ne valmiit kamerat. ZWO:t siinä tonnin pintoja.

Toisaalta, vanha kamera (Canon A590 IS) on jo, ja teline (Microstage II) maksoi jonkun kympin.

eerova

Mulla TOOOSI vanha A510 ja toimi kuin enkeli 8" dobsonin kanssa. Linssi sopii kuin nakutettu okulaariin,  vain paina okulaariin ja laukaise. Ainoa asetus että salama on pois päältä.
Kuvassa Merkiruiksen ylikulku

einari

Muuten hyvä mutta ylivalottunut.
___
Tapio

eerova

Kuin sen nytten ottaa. Automaattivalotuksella kalvon lävitse :cool:
Ei muuta kuin Merkurius ja tuo plikku ole Auringon pinnalla näkyvissä.

Töissä kun näytin kuvia auringon pimennyksetä, kommentit olivat että OOOH ja "et ole kyllä itse ottanut"