Digijärkkärin suojaus pölyltä tähtikuvauksessa

Aloittaja Make, 11.08.2006, 17:35:21

« edellinen - seuraava »

Make

Olen juuri hankkinut Canon 350D:n harrastaakseni syvän taivaan kohteiden kuvausta. Putkena Skywatcher Skyliner 200/1200 dobson ja jalustana JS-observatoryn seurantajalusta. Minua on askarruttanut kysymys siitä, miten voisin suojata kameran kennon ilmassa leijailevalta pölyltä pitkien valotusten aikana. Kennohan on yhteydesä ulkoilmaan kaukoputken kautta.

Olen saanut selville, että 1,25 tuuman okulaariadapterissani on M42/1 kierre (johon löytyy Teknofokukselta bajonettirengas), jonka saa esille, kun adapterin laipasta kiertää kiertää putkiosan pois. Tämä putki on kiinni tuossa adapterin "laipassa" 36.4mm/1 sisäkierteellä (Vixen). Onkohan kukaan kokeillut sellaista viritystä, että sijoittaisi 2 tuuman suotimen (esim. UV/IR cut tai UHC-S)  tämän "laipan" alapuolelle (siis tarkentimen sisään, Syntan tarkentimessahan on väljä putki) siten, että käyttäisi 36.4mm / T2 sovitetta ja sen päälle T2  / 2 tuuman suodinkierresovitetta. Tällaisella "hampurilaisella" saisi kennon suojattua pölyltä ja tietenkin voisi nauttia suodattimen optisista eduista. Eli rakenne kamerasta tarkentimeen päin olisi tällainen:

1. Kamera
2. EOS bajonetti -> M42/1 sovitin
3. Okulaariadapterin laippa
------------------------------------------- Tarkenninputken sisään tulevat osat
4. 36.4mm -> T2 -rengas
5. T2 -> 2 tuuman suodinkierre-rengas
6. 2 tuuman suodin
------------------------------------------- Tarkenninputken sisään tulevat osat

En ole tilannut vielä osia. Onko kukaan kokeillut jotakin samantapaista tai keksinyt jonkin muun tavan suojata digijärkkärin kennoa pölyltä peiliputken kanssa? Miten olette liittäneet 2 tuuman suotimia digijärkkärin ja peiliputken väliin? Voisiko vinjetoinnin välttää 1,25 tuuman suotimellakin?




Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Uppo

Eipä tuosta pölystä tässä tapauksessa kannata niin hirveästi panikoida, enemmän sitä varmaan kennolle kertyy normaalisti objektiivin vaihtojen yhteydessä. Ja nuo kennot on helppo puhdistaa itsekin, täälläkin taisi olla juttua aiheesta. Toki jos suotimia sinne väliin haluaa niin siinähän se suojakin sitten on. Tuosta "hampurilaisesta" ei ole omakohtaisia kokemuksia, varmaankin joku vastailee siihenkin.

Itse tökkään Nikonin suoraan JS Dobsonin fokuseriin M42 adapterilla kiinni ja hyvin toimii.
Jani Virtanen