Olen aikojen saatossa ostellut aika paljon astrotavaraa netistä. Valokuvista saa useimmiten aika hyvän käsityksen tavaran kunnosta. Mielestäni naarmut pikemminkin usein korostuvat valokuvissa. Tietysti, jos myyjä näyttää vain suhruja kuvia, niin kannattaa pyytää parempia.
Tavaran kunnosta kannattaa myös kysyä suoraan myyjältä, jos epäilyttää. Ovatko linssit naarmuttomat ja ehjät, ovatko kalvot kunnossa, onko sienikasvua, onko täynnä pölyä, onko kolhuja jne. Useimmiten myyjät, ainakin alan harrastajat, antavat kyllä rehellisen arvion tuotteesta.
Tähtibasaarissa tekemäni kaupat ovat aina onnistuneet ja kaikki myyjät ovat olleet rehellisiä ja luotettavia. Suomen ulkopuolelta ostaessa edelleen suurin osa myyjistä on rehellisiä, mutta jonkin verran myös huijareita mahtuu joukkoon. Omalla kohdallani tälläinen on tullut kerran vastaan cloudynightsin myyntipalstalla. Ulkomailta ostaessa onkin paras käyttää maksutapana paypalia (huom. ei "as a friend"), luottokorttia tms. tai ostaa ebaystä, jolloin ostajan on mahdollista saada rahat takaisin, mikäli tuote jää saamatta tai ei vastaa kuvausta. Itse sain huijaustapauksessa rahani takaisin juuri paypalin kautta.
Jos kauppapaikka on sellainen, missä myyjän saamat palautteet näkee, niin ne kannattaa ilman muuta lukea läpi. Jos palautteissa on useampi negatiivinen, niin usein on parempi vaan jatkaa etsintöjä. Myös jos myyjän profiili on luotu aivan äskettäin, niin suhtautuisin siihen varauksella.
Aloittelijalle ebay tarjoaa myös jonkin verran laadultaan ihan kohtalaisia uusia kiinalaisia okulaareja edulliseen hintaan. Muutaman kerran olen tilannut ja tuotteet ovat tulleet ehjänä perille ja niiden hinta/laatu suhde on ollut mielestäni hyvä. Kiinalaisissa okulaareissa maanantaikappaleet ovat mahdollisia ja samoin kuljetuksen aikana voi okulaari saada vaurioita. Kiinalaiset myyjät ovat usein tarkkoja saamastaan palautteesta ja ovat pääsääntöisesti valmiita lähettämään uuden tuotteen, mikäli lähetyksen kanssa on jotain ongelmaa.