Kelit ja kollimointi

Aloittaja turboruuvi, 14.09.2020, 23:38:32

« edellinen - seuraava »

turboruuvi

Mitenkä usein Suomessa mahtaa olla sellaiset kelit, että putken kollimoinnin voisi tähdistä tarkistaa?
Olen jokusen kerran yrittänyt pohjantähdellä, mutta aina on näkynyt vain helkkarinmoista "kiehuntaa" ja "salamointia". Ei mitään mahdollisuuksia nähdä interferenssirenkaita.

Onko talvisin tilanne parempi?

Tane

 Tein viime viikolla 12"f4 newtoniin kollimointi tarkistuksen kun vaihdoin pienempään apupeiliin. Tähtenä Altair. Kollimoinnin säätö sattuu minulle kauden alussa, loppukesästä ja alkusyksystä. Silloin on yleensä paremmat seeingit kuin vaikka joulukuussa. Onnistuu se silloinkin, kunnon kelit on talviaikaan vaan harvemmassa. Käytän planeettakameraa tarkistukseen noin sekunnin valotuksin kirkkaimpiin tähtiin, kuvasta sitten voi vaikka mittailla että mihin suuntaan peiliä tulisi kallistella. Okulaarista silmämääräisesti saattaa olla hankalampi saada tarkkaan ja ne renkaat heitellä vähänkin huonommalla kelillä.
Celestron C14,

turboruuvi

Mulla on samanlainen putki. Mikähän siinä sitten on, että minä näen lähinnä tällaista (lainattu kuva)?


Timpe

Täältä käsin näyttäisi siltä, että putkesi optiikka ei ole temperoitunut kunnolla ulkoilman lämpötilaan. Millainen putki oli kyseessä, sillä esim. isokokoinen 10" Newton vie aikaa jäähdyttää pääpeilinsä kunnolla ainakin 1,5 tuntia kun sen tuo sisätiloista ulkoilmaan? Katsoin esim. eilisiltana omasta 6" TMB 152/1200 linssiputkestani nättejä reilusti ylisuuria Airy disk -renkaita, sillä putken tarkennus oli 2x PowerMaten poistamisen jälkeen niin paljon sivussa, että tuollainen epäterävä tähdenkuva lähes täytti koko ASI183MM kameran kuva-alan. (Oma putkeni on pysyvästi havaintosuojassa ja ennätti jäähtyä kopin avaamisen jälkeen vielä puolisen tuntia lisää.)
- Timo Inkinen

turboruuvi

300 mm / 1200 mm.
Ja kyllä se parisen tuntia ehti ulkona olla. Voisiko sitten olla, että liian aikaisin illalla? Tuo ilma kun on ollut päivisin suht' lämmin, mutta yöllä aika kylmä. Täytynee kokeilla paremmin yöaikaan, kun viikonlopuksi sattuu kohtuullinen keli.

Ainakin iltaisin Capella ja Arkturus ovat skintilloineet ihan urakalla.