millainen kamera ?

Aloittaja jonttuli, 24.06.2008, 12:50:52

« edellinen - seuraava »

jonttuli

Millainen  järkärikamera olisi hyvä aloittelialle: Vaatimukset olisivat hyvä kuvan laatu. Budjettini olisi 500€ laittaisitteko ehdotuksia kiitos. Kuvaus kohteita olisivat ilmakehän ilmiöt ja luonto kuvaus.

jperala

Voi olla tylsä vastaus mutta...
Tänä päivänä oikeastaan mikä tahansa kameroista hoitaa tehtävän kunnialla, sellainen mikä istuu käteen ja mahtuu budjettiin  ;D
Mielipiteitä on yhtä paljon kuin kamera malleja/omistajia. Toki objektiivi valikoima on toisilla isompi, mutta harvemmin tarvitaan kuin 2-3 opiskaa, riippuen tarpeesta. Uudessa takuut, käytetyissä ottaa aina pienen riskin.

Itse olen ollut tyytyväinen "vanhaan" minolta dynax 5D runkoon
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Timo Kuhmonen

Omat suunnitelmat / tarpeet / mieltymykset kannattaa listata ylös. Se helpottaa kameran ja kakkuloitten valintaa.

Itsekin myös kuvaan luonnon (maisemat, yksityiskohdat jne.) ohella myös ilmakehän ilmiöitä. Omassa kamerassani (Nikon D200) megapikseli lukema ei ole minulle tärkein valintakriteeri. Kuvan sisältöön ja vaikuttaa niin moni muukin juttu. Kohteet ja kuvauspaikat on itse haettava, laukaisinta painettava. Ajoittain tulostan kuvia, joten A4 vedokseen riittäisi hyvin 6 megapikselin resoluutiokin (jopa vähempikin).

Jos ilmakehän ilmiöitten kuvaus tulee jatkossa olemaan "se juttu" -> objektiivivalikoimasta kannattaa olla myös laajakulmaa. Kittiputkillakin pääsee vallan hyvin alkuun. Kun on jonkun aikaa kuvannut sitten yleensä kiinnostuksen kohteet luontokuvauksessa tarkentuu, ja sitä myöten tarvittava objektiivivalikoima.

Itse hankin digirungon siten että kauppatilanteessa pääsin hypistelemään kameraa. Minulla on tärkeää että kamera sopii mahdollisimman hyvin kuvaajan käteen. Ja että tärkeimmät nupit löytyy oleellisilta paikoilta...

jonttuli