Jalustan säilytys ulkovarastossa?

Aloittaja Lithos, 15.08.2020, 14:55:56

« edellinen - seuraava »

Lithos

Tervehdys kaikille,

Vaimo pyysi, että veisin HEQ5 jalustani ulkovarastoon ettei mene sinne joskus omia aikojaan kun olen töissä, joten tiedustelisin onko tuollaisen GOTO jalustan säilytys ulkovarastossa turvallista vai olisiko se tuhoisaa elektroniikalle? Varastossa on eristämättömät seinät, että se on melko pitkälti aina saman lämpöinen kuin ulkoilmakin.

Kaukoputkiani olen aina säilyttänyt siellä kun ovat sitten valmiiksi oikeassa lämpötilassa havaintojen alkaessa. paljon vapautuisi sisältä tilaa mikäli voin pistää jalustatkin sinne huoletta, elektroniikaton AZ4 jalustani on siellä aina asunutkin. Jos jollakulla on kokemukseen perustuvaa tietoa aiheesta niin olisin kiitollinen.

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

jpaana

Itselläni oli HEQ5 ensin ulkovarastossa yhden talven kun kuvasin kotona ja sen jälkeen eristämättömässä etäobservatoriossa kaksi talvea ennen kuin vaihdoin EQ8:iin eikä näyttänyt olevan ongelmaa sen suhteen.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap

Kaizu

Minulla on Losmandy ollut jo toistakymmentä vuotta ulkoruokinnassa tähtitornissa. Toimii moitteetta.
Uskoisin Kiinan jalustojenkin toimivan, onhan ne tarkoitettu ulkokäyttöön, Tosin mitään takuuta valmistaja ei voi antaa kun ohjaukset on tehty hupielektroniikkaspekseillä, 0 - +55 C tai -10 - +85C.

Kaizu
Kai Forssen

Lithos

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.08.2020, 13:45:54
Minulla on Losmandy ollut jo toistakymmentä vuotta ulkoruokinnassa tähtitornissa. Toimii moitteetta.
Uskoisin Kiinan jalustojenkin toimivan, onhan ne tarkoitettu ulkokäyttöön, Tosin mitään takuuta valmistaja ei voi antaa kun ohjaukset on tehty hupielektroniikkaspekseillä, 0 - +55 C tai -10 - +85C.

Kaizu
Joo, se siinä huoletaa kun kiinalaiset eivät taida päätään vaivata turhilla asioilla kuten kondensaatio kosteudella tai komponenttien luokituksilla, pitänee vaan kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

mistral

Voihan sen huputtaa vaikkapa solumuovihuppuun, eristää lämpöä. Sisään laittaa 3w lampun päälle niin suhteellinen kosteus pysyy aisoissa.

Kaizu

Enemmisto harrastajajalustoista toimivat lämpimämmissä olosuhteissa kuin Suomessa. Kylmyyttä suurempi riesa on kosteus ja pöly. Kylmä ulkovarasto jossa ilma vaihtuu lienee aika hyvä paikka säilyttää jalustaa. Lämpötilan vaihtelut ovat kosteuden tiivistymisen kannalta myrkkyä jalustalle ja suojaamattomalle elektroniikalle.
Joitain jalustoja olen tutkinut ja korjannut. Elektroniikan suojauksessa surkuhupaisimmat tuotokset ovat tulleet vastaan Atlantin toiselta puolelta, eivät Kiinasta.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka-san

Eli voisin minäkin pitää Celestron CGEM jalustaani ympäri vuoden parvekkeella, tilasin juuri lämpöviltin jota olin ajatellut pitää jalustamoottori osan ympärillä ainakin pakkaspäivisin ja suunnilleen tasaisesti +5 asteisena ja sen päälla pressu lunta/räntää vastaan, uskaltaisiko kokeilla. Ei jaksaisi raahata edes takaisinkaan ja suuntaus siihen päälle.

Mitäs mieltä olette, täällä meillä ei ole ollut mies muistiin -15 pahempia pakkas yöitä ja jos tulisi niin sitten vaan lämpöviltiin enemmän lämpöä.

Pekka

Kaizu

Minulla on tähtitornissa 60W:n hehkulamppu jalustan alla pitämässä lämpötilan pikkuisen kastepisteen yläpuolella, niin ettei kosteus tiivisty jalustaan tai putkeen. Päällä suojahuppu lämmittelemään pyrkivien  lintujen varalata.
Oikein kylmässä paristokäyttöiset laitteet hyytyvät, samoin nestekidenäytöt. Tietokone ei käynnisty kylmänä vaatii esilämmityksen. Minulla kone on jatkuvasti päällä, silloin se lämmittää itse itsensä. Kameran akut etc. säilytän lämpimässä (yli +5C) ohjaushuoneessa.

Kaizu
Kai Forssen