Isompi dobson

Aloittaja Rampe, 26.09.2007, 16:02:13

« edellinen - seuraava »

Rampe

Ajattelin hankkia suuremman dobsonin visuaalihavaintojen tekoon. Tähän asti olen käyttänyt Helios Skyliner 20 cm:stä. Katselin tuossa 12" Sky-Watcher Skylineria, joka tulee pian Suomen markkinoille ja vastaavaa Celestronia, joka on hieman kalliimpi. Ja jossa on lisäksi tuuletin. Itse olen ollut tyytyväinen vanhaan Heliokseeni.

Kumpaako Herrat Asiantuntijat suosittelisivat?Vai onko näillä kahdella suurtakaan eroa käyttötarkoitusta ajatellen?

Toinen kysymys: Onko markkinoilla go-to toiminnolla varustettuja dobsoneita  ?Voiko sellaista edes rakentaa?

Kiitos etukäteen vastauksista.

Skyliner68

Moi ainakin Telescope-Servicen valikoimiin näkyy kuuluvan Orion intelliscopet näkyy olevan toi 12" suurin
ei ole kokemusta niistä mutta kai ne toimii
http://www.telescope-service.com/OrionUSA/dobs/dobs.html
Mika"Skyliner68"Järvinen

einari

Go-to dobsonissa kai hiukan sotii alkuperäistä dobson ideologiaa vastaan  ;)
Muistan kyllä nähneeni jotain go-to virityksiä.
Intelliscope on sitten pushto go-to eli itse pitää käännellä putkea mutta tietokone kertoo milloin putki sojottaa oikeaan suuntaan.
___
Tapio

Tapanivi

Uusimmassa Ursan lehdessä on esitelty näitä "manuaali-goto"-putkia eivätkä hinnatkaan ole kohtuuttomia.  Onko kenelläkään kokemusta näistä eli mikä on käytettävyys ja haun tarkkuus?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

papamiguel

Itse huomasin saman Ursan nettisivuilta ja vertailu kiinnostaisi itseänikin, kun käytän vielä sitä JS- jalustaista 20cm dobsonia. Tuulettimesta nyt tietää sen verran kertoa, että jos putken antaa jäähtyä tarpeeksi ennen havaintojen tekoa, niin en pitäisi välttämättömänä. Itselläni asia on hoidettu niin, että putken pohjaosan runko on "tulppamainen", elikä sen voi nostaa hieman irti peilin kannan vierestä ja saada siten tuuletusta tarvittaessa.

Tapanivi

Suhtaudun vähän pidättyväisesti tuulettimiin tai siis niiden tarpeeseen Suomen olosuhteissa.  Eri juttu jossain Arizonan aroilla...
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

allar

Itse en myöskään tiennyt kannattaako tuuletusta laittaa rakentamiini kaukoputkiin. Päätin tehdä pienimuotoisen testin ja tulin siihen lopputulokseen että kyllä kannattaa! Kokemuksieni mukaan jäähtymisaika vähenee tuuletinta käyttäessä alle puolella.

Tuloksia näkyy täältä: http://www.allarscopes.com/300mm_dobson/peilin_jaahtyminen.htm
Allar Saviauk

jaava

#7
Kiitos Allar,
todella hyvää tietoa.

Näköjään pelkkä tavallinen lämpötilamittaus siis riittää selvittämään tilanteen. Voihan tuosta tehdä myös algoritmin erilaisille putkille, mutta koska parametereja tulee melkoisesti, niin epäilen ettei tarkkuus ole lopulta paljonkaan parempi verrattuna tuohon kokemukseen perustuvaan lonkalta vedettyyn arvioon parista tunnista. Varsinkin oma putki tullee melko hyvin tutuksi.

Toisaalta miksi ei laittais lämpötila-anturia pääpeiliin. Tällöin myös laskevan yölämpötilan aiheuttama ongelma pysyy hallinnassa.

Koska joudun ottamaan vielä maksutovini auki (liikaa pölyä optiikassa), pistän tässä yhteydessä peilin kylkeen myös lämpötila-anturin. Ja liittimen peräpeiliin.

Ja harkitsen tuuletin-sydeemiä: Jos okulaarireikään laittais jonkinlaisen suodattimen pölyä ja hyönteisiä vastaan, se voisi toimia ilman poistoaukkona (en syöttäisi tästä mielellään ilmaa sisään koska vastassa on suoraan toisiopeili baffle-putken päästä). Takakanteen voisi porata 10-20mm reijän josta syöttää kylmää ja suodatettua ulkoilmaa sisään. Jos poistan integroidun fokuserin ja lukitsen peilin kiinteäksi, niin tänä aukkona voisi toimia poistettavan fokusointinupin reikä.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

#8
Minusta tuo käyrän jyrkkyys on selkeästi tiukempi tuuletetulla samoissa lämpötilaeroissa.
Mutta:
Se mitä koekäyrästössä  ei kerrota, on tuulen ja kosteuden vaikutus noissa eri päivinä tehdyissä testeissä. Lämpövirta peilistä muuttuu melkoisesti niiden vaikutuksesta. Eritoten jos on satanut vielä lunta tai vettä.

Lämpötilan mittaus on sitävastoin hieno idea - saat suoraan näytölle lämpötilaeron, tai kauko-ohjaustietokoneen ruudulle näkyviin tasottumiskäyrän. Tuosta erosta voinee helposti päätellä missä mennään - joko alkaa putki olla käyttökunnossa. Myös niinä iltoina kun ulkolämpötila laskee kovaa vauhtia.

Saatan innostua tekemään vastaavan testin Maksutovillani.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Tapanivi

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 05.12.2007, 19:46:36
Tuulettimen tehtävänä on nopeuttaa peilin asettumista ympäristön lämpötilaan. Samaan tarkoitukseen sitä käytetään myös Arizonassa. Suurimpia lämpötilaeroja Suomen olosuhteissa tulee siitä kun putki tuodaan olohuoneen nurkasta ulos pakkaseen.
Silloin tuulettimella saattaa jopa puolittaa odotusajan ja voi joskus keritä havaitsemaan ennen pilvien saapumista.
Tuuletin tulee tarpeettomaksi jos peili on jo valmiiksi ympäristön lämpötilassa tai jos ei ole kiire.

Kaizu

Isoimman putkeni säilytyspaikka on sellainen mikä ei lämpötilaltaan kovin paljoa eroa ulkolämpötilasta.  Siihen perustan oman mielipiteeni.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Reijo Teränen

Mitä te nyt horisette noista tuulettimista , täysin turha laite,kyllä voi odottaa muutaman minuutin enemmän että putki jäähtyy.Tietysti jos raha polttaa taskuissa,voihan sitä ostaa jos minkälaisia vempeleitä,jos se auttaa hyvään oloon. Mulla on putki parvekkeella , se on aina valmis ja sopivassa lämpötilassa ,ei ole ollut ongelmia . :)
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Reijo Teränen - 09.12.2007, 18:25:44
Mitä te nyt horisette noista tuulettimista , täysin turha laite,kyllä voi odottaa muutaman minuutin enemmän että putki jäähtyy.

Ajattelin aiemmin samalla tavalla, kun putki oli aina ulkolämpötilassa. Nyt kuitenkin olen kakkosputken kanssa olen törmännyt jäähtymisongelmaan, koska sitä säilytän sisätiloissa. Tuo odottaminen ei ole ongelma jos havaitsee omalta pihalta. Monet kuitenkin roudaavat putken korpeen eikä putki kerkeä jäähtymään automatkan aikana. Itseäni ei kovinkaan paljon kiinnosta seisoskella havaintopaikalla ja seurata kuinka hitaasti putki jäähtyy (havaitsija jäähtyy talvella nopeammin). Omasta putkesta löytyy tuuletin, mutta en ole sitä toistaiseksi käyttänyt. Jos ongelma alkaa todella vaivata niin joudun käyttämää tuota tuulentinta, talvi näyttää.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Reijo Teränen

Näinhän se on, mulla on ja kakkosputki sisätiloissa ,se on 114/ 500 bresser en sitä paljon käytä , eikä siihen kai saakkaan mitään tuuletinta.Systerillä on  7 kilometrin pässä kaupunkista pieni maatila ,jossa käyn koska siellä ei ole valosaastetta.Kun parvekkeelta ottaa putken ja ajaa 7 km,niin ei siinä kerkiä tapahtumaan mitään lampötilan muutosta, en ainakaan ole sellaista huomannut. Tietysti jos ajelee pitkiä matkoja , niinkuin esim, hesassa jossa valosaastetta riittää vaikka kuinka kauas , se on toinen juttu.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .