Kirjoittaja Aihe: Objektiivin linssin naarmun vaikutus tähtikuvauksessa?  (Luettu 1551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiHoo

• Eksoplaneetta
Olen ajoittain katsellut myynnissä olevia käytettyjä objektiiveja sen varalta jos sieltä löytyisi suopean hintainen tähtikuvaukseen sopiva kappale. Ja nyt sattui silmiin Canonin EF 200/2.8 putki, mutta valitettavasti siinä on myös naarmu suht keskellä linssiä:

Normaalissa valokuvauksessa tuollaisesta ei välttämättä ole haittaa, mutta mutta miten käy tähtikuvauksessa? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?

Poissa RL

• Rinnakkaisuniversumi
Vs: Objektiivin linssin naarmun vaikutus tähtikuvauksessa?
« Vastaus #1 : 14-07-2020, 16:03:05 »
Tuskin on haittaa kuvalle, mutta kyllä tuosta olisi pitänyt lukea myynti-imoituksessa(en tiedä lukiko, mutta itse olisin jättänyt ostamatta). Tähtitestin onneksi pystyy myös kesällä tekemään. Näkee sillä onko muullakin tavalla kaltoin kohdeltu.

Poissa Pappis

• Rinnakkaisuniversumi
« Vastaus #2 : 14-07-2020, 16:11:59 »
Ei vaikuta tuollainen mitään. Youtubessa löytyy aiheesta "testivideoita", jotka aika yleisesti kertovat pölyhiukkasten ja naarmujen vaikutuksen olevan huomaamatonta, mutta sormenjälkien ja rasvatahrojen näkyvän heti.

Poissa JiiHoo

• Eksoplaneetta
« Vastaus #3 : 14-07-2020, 18:19:50 »
Ok, hyvä tietää. Kiitokset kommenteista. Ja tuo kuva on nimenomaan myynti-ilmoituksesta ja naarmu on myös ilmoituksessa selvästi kerrottu, en lähtenyt summamutikassa sitä vielä ostamaan.  :cheesy:

Poissa wm-x

• Rinnakkaisuniversumi
« Vastaus #4 : 15-07-2020, 08:04:14 »
Ei ole vaikutusta. Itse kuvannut enemmän naarmuuntuneella linssillä.

Jos sattuisikin vaikuttamaan voi naarmun mustata, jolloin valo ei pääse taittumaan naarmun kohdalta.
Savonia rooftop Observatory.
1 kalusto:
eq-6
Skywatcher esprit 80
ZWO ASI 183
Altair gpcam mono
2 kalusto:
Heq5
TSAPO72 f6
ASI 183
Eagle 3
ASI 120