polarisoivaa kalvoa?

Aloittaja Pappis, 29.06.2020, 18:10:31

« edellinen - seuraava »

Pappis

Kuun kuvaaminen päivätaivaalta kärsii usein kontrastin puutteesta. Sitä saa lisää mm. polarisaatiosuotimilla. Niiden säätäminen tarkentimen sisällä (esim. Newton-putken komakorjaimen nokalla) on tuskaa.

Onko polarisoivaa, l/4-kalvoa, tms. saatavissa koossa 20*20 cm, jotta saisin rakenneltua helposti säädettävän täyden apertuurin polarisaatiosuotimen putken nokalle?


pnuu

Hannulla on myös polarisaatiokalvoa kaupan: http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/polat.htm Itse olen tehnyt tuosta muutaman halopeittäjän kahdella ristikkäin asetetulla palalla.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Pappis

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 30.06.2020, 14:58:43
Hannulla on myös polarisaatiokalvoa kaupan: http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/polat.htm Itse olen tehnyt tuosta muutaman halopeittäjän kahdella ristikkäin asetetulla palalla.
Näyttävät olevan lineaaripolarisaatiokalvoja. Pyörö olisi kameralle tarpeen.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 30.06.2020, 16:46:01
Näyttävät olevan lineaaripolarisaatiokalvoja. Pyörö olisi kameralle tarpeen.

Mikäpä haitta lineaarikalvosta on pyöröpolarisaattoriin verrattuna jos kamera on kiinni kaukoputkessa ( = ei voi käyttää autofokusta)?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 01.07.2020, 19:16:35
Mikäpä haitta lineaarikalvosta on pyöröpolarisaattoriin verrattuna jos kamera on kiinni kaukoputkessa ( = ei voi käyttää autofokusta)?
Eipä kai sitten... Minulla on ollut se käsitys, että lineaaripolarisaatio olisi huono yleensäkin järkkärin mittausjärjestelmille.

Lauri Kangas

Autofokuksen ja varmaan valotuksenkin anturit sijaitsevat DSLR:n peilin takana joten puoliläpäisevän peilin läpi menevä valo tuppaa olemaan kovasti polarisoitunutta. Lineaarisella filtterillä voi käydä niin ettei niin päin polarisoitunutta valoa riitä kameran sisälle ollenkaan. Pyöröllä riittää asennosta riippumatta vähän.

Jos fokus ja valotus on joka tapauksessa manuaalilla, niin ongelmaa ei ole. Ja jos tarkentaa/kuvaa livekuvalla, niin valohan huitaisee joka tapauksessa suoraan kennolle.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 01.07.2020, 22:24:42
Autofokuksen ja varmaan valotuksenkin anturit sijaitsevat DSLR:n peilin takana joten puoliläpäisevän peilin läpi menevä valo tuppaa olemaan kovasti polarisoitunutta. Lineaarisella filtterillä voi käydä niin ettei niin päin polarisoitunutta valoa riitä kameran sisälle ollenkaan. Pyöröllä riittää asennosta riippumatta vähän.

Jos fokus ja valotus on joka tapauksessa manuaalilla, niin ongelmaa ei ole. Ja jos tarkentaa/kuvaa livekuvalla, niin valohan huitaisee joka tapauksessa suoraan kennolle.
Kiitos!