Mikhän mahtaisi olla nykyversio kirjasta "Tähtitaivaan opas"

Aloittaja turboruuvi, 08.06.2020, 20:16:01

« edellinen - seuraava »

turboruuvi

Eli pian 10-vuotiaalle tähtitieteestä kiinnostuneelle lukutoukalle (just' kuin minä pienenä) pitäisi löytää jokin vastaavan tyyppinen opus, kuin
Kari Kailan "Tähtitaivaan opas". Onko ehdotuksia?
Omasta 1979 painoksesta en välittäisi luopua, ja taitaa olla jo paikoitellen vanhaa tietoakin.

Pappis

Suosittelisin URSA:n Tähdet 2020 -kirjaa, ja seuraavina vuosina aina uuden vuosikirjan hankintaa.

Lisäksi suosittelisin joko kiikaritähtitieteestä kertovia kirjoja koska niiden esittelemät kohteet näkyvät helpoimmin, sekä myös kirjaa "Turn Left at Orion".

tomppa

Suosittelen lämpimästi Ursan "Tähtitaivas paljain silmin".
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtitaivas-paljain-silmin/

Lisäksi täältä myös ääni tuolle "Turn Left at Orion"! Todella hyvä, aloittelijoille suunnattu kirja, jossa on hyvin realistiset kuvaukset siitä, mitä pienellä ja keskikokoisella kaukoputkella voi nähdä. Toki saatavilla vain englanniksi, joten ei ehkä helpoin kirja 10-vuotiaalle.


Pappis

Lainaus käyttäjältä: tomppa - 08.06.2020, 21:37:35
Toki saatavilla vain englanniksi, joten ei ehkä helpoin kirja 10-vuotiaalle.
Jos on asiasta innostunut, ei kauaa tarvi kieltä opiskella...

turboruuvi

Luulenpa, että kaveri haluaisi myös lueskella kohteista taivahalla. Ainakin mua kiinnosti silloin joskus. Ajattelin omista vanhoista kirjoistani antaa pojan pojalle ainakin kirjat Günther D. Rothin Tähtiopas (aika surkea, mutta varmaan tyhjää parempi) ja Ronanin Maapallolta avaruuteen. Tuota jälkimmäistä tuli muinoin innolla lueskeltua, ja luulen, että on sopivaa ja kiinostavaa luettavaa.

Sikäli tuo Kailan kirja on hyvä, että siinä on tähtikarttojen lisäksi tietoa kohteista ja muuta yleisempää tietoakin, kuten peruskäsitteitä, tähtien elinkaarta, spektriluokat, magitudit, raapaisu taivaanmekaniikkaa, juttua muuttujista, sumuista ja galakseista, ...



Pappis

Ursan tuotannosta löytyy kyllä sopivia:
-Tähtitaivas paljain silmin opettaa paitsi tuntemaan tähtitaivasta, planeettojen liikkeitä, sekä muitakin kohteita ja vuoden kiertoa, niin myös perusterminologiaa
- tästä on helppoa jatkaa kiikarein ja vuosikirjojen avulla
- kun perusteet alkaa olla hanskassa, on aika hankkia Turn Left at Orion ja tutustua kaukoputkiin

turboruuvi

Tuo "Tähtitaivas paljain silmin" siis voisi hyvinkin olla sopiva.
Vuosikirja-lähestymistapa hiukan arveluttaa. Pojampoika asuu kuitenkin 300 km päässä.
Ja kundi on 8-vuotiaaksi melkoinen tiedonahmija. Äitinsä tässä mulle nauroi, kun poitsu oli sanonut "Tiesitkö, että Andromedan galaksi on meitä lähinnä oleva galaksi". :-)

Pappis

Vuosikirjojen idea on tarjota ajankohtaista tietoa, mitä kulloinkin taivaalla tapahtuu ja miten se näkyy, siis ohjata havainnointia. Näen tänän itse harrastuksen mielekkyyttä lisäävänä ja ruokkivana tekijänä. Kaikkea sitä tietoa ei löydy helpolla netistä.

turboruuvi

Osaako joku luonnehtia kirjaa "Tähdistöt" (Hannu Karttunen, Olli Manner ja Tuukka Perhoniemi)?

turboruuvi

Tulin tilanneeksi tuon "Tähdistöt"-kirjan, ja ensiselaamisella vaikuttaa Kailan kirjan uudistetulta versiolta. Mukana ovat myös tähdistöt, joita suomessa ei näy. Toisaalta esiinnostettujen kohteiden määrä vaikuttaa aikalailla pienemmältä ja kuvaukset kevyemmiltä. Tosin, tähdistöille on tehty taulukoita erilaisista kohteista.

Tilasin myös kirjan "Tähtitaivas paljain silmin". Siihen en vielä ehtinyt tutustua.