Matemaattiset alat

Aloittaja Octopus, 21.04.2020, 20:24:47

« edellinen - seuraava »

Octopus

Onko Suomessa tarjolla töitä / aloja matematiikan koulutuksen saaneille?

Ihan yleisellä tasolla kyselen.

mistral

Nuorena inhosin matematiikkaa :grin: mutta astroharrastuksessa olen huomannut ettei olisi kannattanut. Jos on opiskellut sitä, ainakin opettajan töitä luulisi löytyvän. Muuten matematiikka liittyy sovelluksiin jotka voi olla vaikka mitä.

Octopus

Yksi kaveri on jo aikaa sitten joutunut tietyn v.amman takia luopumaan opettajan työstä. En siis minä.

Lauri Kangas

Teollisuudessa ja tuotekehityksessä on kyllä ihan reilusti tarvetta matemaatikoille ja sellaisten kanssa on tullut tehtyä paljon yhteistyötäkin. Työtehtävät varmaankin poikkeavat aika paljon ihan varsinaisesta puhtaan matematiikan tutkimuksesta. Raja matematiikan ja insinöörihommien välillä on melko häilyvä ja varsinkin jos on kykyjä ja taipumusta matematiikan soveltamiseen niin vientiä pitäisi riittää.

Opettajaksi ryhtyminen vaatii sitten lisäksi omat pedagogiset opintonsa.

MarSad

Vakuutus-ja eläkealalla on matemaatikoita. Vakuutusmatematiikka on oma matematiikan alalajinsa.

Markus

pvahimaa

Vakuutus- ja rahoitusaloilla on hommia matemaatikoille. Samoin monilla insinöörialoilla. Esim konenäkö ja koneoppiminen ovat pohjimmiltaan matematiikkaa. Näissä tietysti on aina jossain määrin mukana myös koodijuttua, mutta matematiikan taustalla se puoli noissa on helppoa.

Kaizu

Koneenrakennuksessa on paljon laskettavaa. Lujuuslaskentaa, FEM-mallinnusta, kuormituslaskentaa etc.
Omalla työurallani tein laskelmat itse ensmmäiseen integraalimerkkiin asti ja siirsin ne sitten aiheen hallitseville insinööritöimistoille. Työ ei ole pelkästään laskemista vaan olennaisena osana on ymmärtä mitä pitää laskea.

Kaizu
Kai Forssen