Mitä kaukoputkella näkee?

Aloittaja Oscuro, 31.08.2006, 16:41:19

« edellinen - seuraava »

EJP

Aivan hyviä näkökohtia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että goto-toimintaa kannattaa käyttää. Pilvetön taivas on meillä niin harvinainen ilmiö että aikaa ei kannata tuhlata etsiskelyyn. Tähtitaivas tulee kyllä helposti tutuksi tähtikuvioitten ja muutamien kirkkaiden kohteiden avulla. Himmeitten kohteitten hakeminen rasittaa myös niskaa aika lailla.

Kaizu

Mainitut galaksit löytyvät ehkä helpoimmin 7x50 kiikarilla. Näkökenttä on laaja ja jos ei ole pahasti valosaastetta, ne näkyvät himmeinä vierekkäisinä ututäplinä tummalla taustalla. M82  on kompaktimpi ja selvästi pitkulainen.
Isolla suurennuksella löytäminen on vaikeampaa.

Kaizu
Kai Forssen

Celest1al Sphere

Minua tässä harrastuksessa viehättää se, että voi itse omin silmin nähdä erilaisia taivaan kohteita. Minua kiinnostaa se, miltä erilaiset syvän taivaan kohteet näyttävät visuaalisesti havaittuna. Suurin osa syvän taivaan kohteista on toki himmeitä ututäpliä, mutta en niinkään ole metsästämässä ensisijaisesti esteettisiä elämyksiä, vaan yritän saada käsityksen siitä, miltä ne kohteet näyttävät. Lisäksi pyrin välittämään tämän visuaalisen vaikutelman piirroksin ja sanallisin kuvauksin myös muille.

Itse en käytä GOTO -laitteita, vaan etsin kohteet tähtikarttojen ja tähtihyppelyn avulla. Minusta kohteiden etsiminen itse on keskeinen osa harrastusta. Kohteiden löytäminen on hyvin palkitsevaa, ja samalla tähtitaivaan tuntemus kehittyy. Vaikka koko ikänsä käyttäisi GOTO -laitteita, niin tähtitaivaan tuntemus ei kehity samalle tasolle kuin silloin, jos etsii itse kohteet taivaalta. Toki GOTO -laitteillakin on paikkansa ja monessa tilanteessa ne ovat hurjan käteviä.

Lisäksi tärkeä osa harrastustani on ihan silkka tähtitaivaan ihmetteleminen ja tuijotteleminen. Monesti havaintoöiden aikana paljon aikaa kuluu ihan vain tähtitaivasta ihaillessa ja ihmetellessä. Pimeän tähtitaivaan alla oleminen on jo itsessään sanoinkuvailemattoman upea elämys!

/Juha

Lauri Kangas

7x50 kiikarilla M81 ja 82 eivät ole mielestäni kovin näyttäviä, mutta bongaaminen kyllä onnistuu.

Jos kerran selkeät hetket ovat kortilla, niin eikö silloin kannattaisi noin helpot kohteet etsiä suoraan käsin eikä tuhlata aikaa goton virittelyyn?

Galaksit löytyvät ihan helposti joko tuolla karkealla kikalla edelliseltä sivulta tai sitten tarkemmalla tähtihyppelyllä. Itse tähtään aina otavan laatikon oikeanpuoleisten tähtien oikealta puolelta löytyviä kahta tähteä (ison karhun pää) pitkin ylös tähtirykelmään, ja siitä vasemmalle toiseen tähtirykelmään. Sinne kuin huitaisee dobsonin niin yleensä ovat galaksitkin heti kentässä.

Ei se goto nyt mitään syntiä ole, käyttäväthän sitä kaikki tehokkuuteen pyrkivät tähtikuvaajatkin. Mutta en kyllä millään saa päähäni millä tavalla se voisi tuoda mitään lisäetua kirkkaiden peruskohteiden katseluun. Kaikkien messierin kohteiden paikat iskostuvat kyllä tehokkaasti mieleen jo kerran tai kahden jälkeen eikä siihen tarvita mitään kymmenien vuosien kokemusta. Jos ajaa joka kerta M31:een gotolla niin sitten pääsee kyllä näkemään galaksin mutta kokemus ei sitten kartu yhtään, edes sen kymmenen vuoden aikana.

RL

#109

kurppa

itsekki kuullun gotolla ajoa harrastaviin. ja voin sanoa et kerran oon mahollisesti andromedanki nähny. Niin loppuenlopuksi aika tuhnu se oli ainaki mun silmissä niinku muutki galaksit. Johtuukohan sitte turhan isosta polttovälistä vai mistä en tiiä.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Jyri Lehtinen

Varsinkin galaksit tuppaavat olemaan ensialkuun kovin vaatimattoman näköisiä tuhnuja. Yksityiskohtien näkeminen syvän taivaan kohteissa vaatii ylipäätään kaukoputken ja olosuhteiden lisäksi tietyn määrän kärsivällisesti hankittua kokemusta. Andromedan galaksi on hyvä esimerkki kohteesta, joka on hyvin kirkas, mutta ei paljasta itsestään kovinkaan paljoa nopeasti vilkaistuna.

Himmeiden tuhnujen näkemiseen saa helposti lisäarvoa ja saavutuksen tunnetta etsimällä ne itse kartan ja tähtihyppelyn avulla. Samalla oppii hahmottamaan taivasta paremmin ja näkee putkellaan muutakin kuin määränpäänä olevan kohteen. Goto onkin sitten paljon hyödyllisempi apuneuvo, jos tarkoituksena ei ole ihailla kohdetta omin silmin vaan kerätä siitä mahdollisimman paljon valoa kameran kennolle. Tarkoitus määrää tässäkin parhaan menettelyn.

taotao

No niin!

Olen taatusti aloittelia koska olen vain silloin tällöin käyny näytöksissä ja enimmäkseen 60 luvulla :azn:
Lohjan tornissa olen muutan kerran käyny kun se on meitin aseman vesitornin katolla mutta säät on estäny enemmän katselun :embarrassed:
No oma putki on pitänyt hommata jo kauan...ja iso  :evil: tilasinkin villen kellosta ison mutta loppu tulee joskus:( no siten torilla oli Celestron 11" gps goto niin piti hakea kotiin!
No kuu kumotti tänään ja kun laitetta ei ilmeisesti ole koskaan käytetty manuaalisesti hakuputki oli irti ja ruuvit hukassa (ne oli avaamattomassa muovipussissa :)
No ei mitään kuuta katsomaan..aikani tapeltuani tietokoneen kanssa sammutin sen (entinen kaupungin tukihenkilö:) no pikku putki kuuhun..täytynee kohdistaa mitään ei löytynyt :(
Mutta kun on tälläinen jässikkä tiirasin putkeen ja kun sain kuun väärästä päästä kumottaa(katsoin siis putkeen apupeilin puolelta..onkohan kuukaan tehnyt niin:) niin tarkentamaan.....ja hienoita ne kraaterit näyttää...lipuu vaan nopeest ohi että kai se on pakko opetella toi Goto :azn: mutta sitten tuli pilviä!
Jos kukaan ei pahastu niin kirjoottelen tänne mitä näen putkellani..ystäväni on innokas kuvaaja joten kamerakin laitetaan kiinni kun ehditään :azn:

Ei kun odottamaan pilvien haihtumista!

Timo

taotao

Jatkoa!

Kun tyhjästä lähtee oppii äkkiä uusia asjoita :azn:
Pistin apukiikarin hehtaarilleen niin kohdistus onnistuu paremmin ja kapulan käsikäytölle niin pysyy suunassa :grin:
Ja varustelu kierros pakko aloittaa kun silmä tulee kipiäksi kuusta ilman suodatinta! 10mm tuntui mukavalta sillä näki tarpeeksi tarkasti että löysi tuttuja ja tuntemattomia kraatereita (joitain vielä muisti )
Putki tuntuu mulle sopivalta ei vielä liian raskas ja helppo ottaa käyttöön! Kaverikin innostui kun tossa parituntia tiirailtiin nyt vaan hyvä penkki ja lämpöhaalarit päälle ja seuraavaksi kohteeksi vaikka jupiteri  :azn:

taotao

Heh :azn:

Jatkan vielä hetken yksinpuhelua jos kukaan ei hermostu!
Kuu oli tietty liian kirkas kun suodatin on vasta ursasta tulossa mutta Jupiteria sai tutkailla
ihan ajan kanssa, optikko kaverini otti 5mm huoltoon oli sen verran likainen..ihmeteltiin kun ei tarkentunut!
Föönillä saatiin lasi kirkkaaksi! seuraavaksi opettelee seurannan käyttöä kun sain ton suomenkielisen ohjeen!
Kiitos vaan

Timo

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: taotao - 24.02.2013, 20:36:31
Heh :azn:

Jatkan vielä hetken yksinpuhelua jos kukaan ei hermostu!
Kuu oli tietty liian kirkas kun suodatin on vasta ursasta tulossa mutta Jupiteria sai tutkailla
ihan ajan kanssa, optikko kaverini otti 5mm huoltoon oli sen verran likainen..ihmeteltiin kun ei tarkentunut!
Föönillä saatiin lasi kirkkaaksi! seuraavaksi opettelee seurannan käyttöä kun sain ton suomenkielisen ohjeen!
Kiitos vaan

Timo

Moi Timo!

Tuollainen 5mm okulaari saattaa useimmissa tapauksissa (okulaarin tyypistä ja laadusta riippuen) olla hieman liian lyhytpolttovälinen havaintojen tekoa ajatellen. Tuollainen 5mm okulaari suurentaa jo aika paljon ja ilmakehän jatkuvasta väreilystä johtuen kuva on tuollaista okulaaria käyttäen melkein aina epätarkka. Okulaari varmaan oli myös likainen, mikä entisestään heikesti kuvan laatua! Mutta noin yleisesti ottaen noin lyhytpolttovälisille okulaareille on oikeastaan vain hyvin vähän mielekästä käyttöä.

/Juha

taotao

Kiitos!

Huomattiin 40mm näki hyvin ja kohde pysyi mukavasti näkyvissä:)
Aloittamisessa on se mukavapuoli että alkuun opii nopeasti uutta!
Ja kyllä tuo triirailu kuvien katselun voittaa :azn jotenkin sevaan koukuttaa!

Timo

Meade-mad

Se 5mm okulaari likaantuu vastakin aika helposti. Silmä on melkein kiinni lasissa ja silmäripset levittävät rasvaa okulaarin silmälinssin pinnalle. Oikeastaan se on käyttökelvoton... Plössl tyyppisistä okulaareista, halvemmista puhumattakaan, kymmenmillinen on nippa nappa havaintokelpoinen. Nuo halvat putkien mukana tulleet ovat lähes huijausta, joita ei optikkokaan paranna.

Lyhyet okulaarit pitää valita erityisen laadukkaista sarjoista, jotta niitä voisi käyttää. Niissä silmän etäisyys linssipinnasta on suurehko. Tuollainen rakenne vaatii okulaariin lisää lasia ja hiottavia pintoja -> hinta nousee.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

taotao

Kiitos!
Osaisitko sanoa kohtullisen hinta/laatusuhteessa okulaarin planeettojen katseluun
tuolle Celestron 11"
Tuolla okulaariosastolta löysin kyllä jotain..mutta jonkun mielipide tuolle putkelle olisi kiva kuulla!

Timo

Meade-mad

Jotta ketjujen sisältö pysyisi jotenkin hanskassa, okulaariaiheiset kysymykset kannattaa laittaa niille tarkoitetun otsikon alle.

moderaattorin ominaisuudessa JK
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas