Back focus ja harrastuksen aloitus

Aloittaja Teukka, 23.04.2020, 10:18:21

« edellinen - seuraava »

Teukka

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.05.2020, 21:07:46
Öööh.. tähän tyhmä kysymys: oletko huomioinut kameran sisälle menevän osuuden tuossa backfokus-laskennassa?

*) Vai oliko se tämä? En nyt jaksa miettiä tuota enempää, kun en ole ollut tässä ketjussa mukana alusta lähtien.
"Backfokusmielessä tilaa sille saa ottamalla tasoittajan perässä olevan 17,5mm loiton välistä pois."

Kiitos jälleen avusta ja vaivannäöstä!. En ole ennen onnistunut itse vielä kertaakaan laskemaan oikein tätä back focusta, mutta kun olen yrittänyt nii olen sen mitannut aina tämän tasoittajan M48 juuresta ennen kierteitä. Sain aiemmin mitä ihmeellisimmillä laskutoimituksilla aina ihan eri lukemia suhteessa mitä minulle on niitä laskettu. Ja olen tätä selvittänyt tunteja.
NYT kuitenkin hoksasin mistä kaikki on ollut kiinni. :laugh:

Olen tähän asti laskenut nykyisen setuppini siis vain tämän lauseen perusteella:
"Tuossa nimenomaisessa korjaimessa siirtymää ei tapahdu, ja tarvittava backfocus on 72,5mm, mutta mukana tulee 17,5mm mittainen välipalikka jolla se saadaan tuohon yleiseen 55mm mittaan eli noilla tarjotuilla adaptereilla homman pitäisi pelittää."

Täten olen ottanut tuon 17,5mm lisäosan pois ja laittanut tilalle filter drawerin 15mm. Tämän lisäksi tänään saapui vihdoin oikean kokoisia fix ringejä joita käytin tähän tasottajan jälkeiseen filter draweriin molemmin puolin (2mm+0,5mm). Tämä siksi että saisin korvattua tasan tuon 17,5mm.
Tähän toki lisätään se 0,7mm minkä filtteri itsessään tekee, mutta se ei tuossa pitäisi vaikuttaa kuten aiemmin on puhuttu.
Tämä pitäisi toimia nyt näin mutta halusin oppia itsekkin tämän laskemaan. (ja tätä kirjoittaessa sen vahingossa vihdoin opinkin)

Meinasinkin siis kysyä sitäkin, että miten mm. vehnae sai laskettua tuon tarvittavan back focuksen 72,5mm kun sitä ei missään lukenut ja pitkän googlettelun jälkeen löysin oikean termin (flange focal distance eli FFL) ja tällaisen sivuston:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
Tästä (https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Nikon_F-mount_cameras) näkyy että itselläni on F mount eli 46,50 mm FFL. (näkyy myös nuo 44mm canonit)
46,50 + T2 8,5 mm + flattenerin lisäosa 17,5 mm = tuo mystinen 72,5mm.

Olin siis myös laskenut tuota kameran polttotasoa väärästä kohtaa, eli jostain syystä siitä valkoisesta merkistä. Liittyikö nyt jotenkin tarkentamiseen vai mihin, sitä en muista.
Sen takana oli kuitenkin oikea merkki pienempänä, josta tämä mitataan. Tämä kaikki siis lähinnä tätä lukeville samaa pohtiville. Ei uskoisi että on kuvannut 10 vuotta, mutta eipä tuotakaan merkkiä ja tietoa ole ikinä mihinkään ennen tarvinnut.:shocked:

Josko tämä kaikki olisi nyt vihdoin selvää.







Lauri Kangas

Olen aina vähän väliä käynyt hihittelemässä tämän säikeen otsikolle. Backfokuksen säätö on (ehkä kennon tilttiä lukuunottamatta) kaikkein ärsyttävimpiä asioita tähtikuvauksessa. Jos siitä aloittaa harrastuksen niin aika tehokkaasti syvään päätyyn mennään heti kättelyssä.  :laugh:

Jos on pitkä kokemus optiikan ruuvaamisesta kotona tai töissä, niin nuo mitat ja niiden vaikutus on helpompi ymmärtää, mutta se ei tee itse säätämisestä yhtään miellyttävämpää.

Toivotan onnistumisia, itselläkin taitaa tuo kauhea jumppa taas olla kohta edessä.