Muut havaintolaitteet > Jalustat ja seurantalaitteet

Jalustan suuntaus pohjantähteen ja seurantamoottorin käyttö

(1/24) > >>

Rööri:
Joo, tässä alkaa jo kuvaus pikkuhiljaa polttelee, mutta toi seurantamoottori on ongelma vaikka sellanen onkin jo hankittu ja kysyisinkin että kuinka tuo suuntaus pohjantähteen tapahtuu ja siitä ohjeita eteenpäin, kun tuossa joskus olen yrittänyt, mutta jotain jäi ilmeisesti välistä mutta en ole vieläkään tajunnut mitä?! >:(

risto1:
Kokeiles tolleen
http://www.kolumbus.fi/harrastelua/kal9.htm
t. Risto

Rööri:
Jees, nyt alko raksuttaa ku unohtu että itse putkeakin voi liikuttaa :o

Urpo:
Omatekoisissa putkissa ei  ole napatähtäimiä mutta voihan sitä sihtailla kamerankauttakin. Minulla ei ole napa aivan kohdallaan.

t. Urpo H

chilimieli:
Seuraa jatkokysymys.

AIkaisemmin ilmoitettu linkki kun ei toi, niin kysynpähän suuntauksesta. Eli miten tuo kohdistus käytännössä menee?
Kun petki kohdistetaan haetaanko sekä jalustan, että putken asteikot kohdalleen? Eli esim. jalustan asteikossa nollaan (jotta oikeassa asennossa nähden pohjoispisteeseen), putken asteikot nollaan vai miten tämä tapahtuu (jollain tapaa asteikkojen avulla nähtävissä)? Olen lukenut aiheesta vähän, muttei oikein seljennyt asia näin vastaalkajalle. Jäi vain mietityttämään se, kun noissa osassa tuppaa olemaan niitä valmiita kohteita (ohjelmoituna koneistoon), niin oikean pisteen tarkasti löytämisen olettaisi ottavan aikaa.

nteeksi, kysyn osalle varmasti itsestään selvää asiaa, mutta jäi mietityttämään. :rolleyes:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta