SiriL

Aloittaja Jarske, 12.01.2020, 19:01:31

« edellinen - seuraava »

Jarske

Olen yrittänyt opetella yksinkertaista kuvien pinoamista Macissa SiriL -softalla. Vanhalla versiolla homma sujui hyvin, mutta nyt tuolla uudella versiolla (0.9.12) tähdet eivät löydy rekisteröintivaiheessa. Olen melko varma, että vika on softassa, koska kokeilin vanhaa kuvasettiä, minkä sain hienosti pinottua vanhalla versiolla, ei toimi enää uudella.

Olen kokeillut rekisteröidä kuvia käsittelemällä ne ensin darkeilla, darkeilla ja flateilla tai ilman esikäsittelyä ja lopputulos on aina sama.

Jos kokeilen vaihtaa asetuksia Dynamic PSF -työkalulla, en siltikään saa softaa löytämään kuvasta yhtään tähteä. Kuitenkin, jos itse piirrän valinnan tähden ympärille ja otan Pick Star, tähti löytyy ja ohjelma osaa laskea sille arvoja, joten jossain määrin homma toimii.

Kuvien asetukset: Nikon D5100, 50mm, F1/8, valotus 5s, ISO 1600, ei seurantaa.

Käyttääkö kukaan kyseistä ohjelmaa, onko ideoita missä vika?

Julius

Käytän itse Siriliä kyllä, mutta vain Windows-puolella.

Ainakin jollain vanhemmalla versiolla en saanut one star-reggausta lainkaan toimimaan. Uusimmalla en ole testannut, koska global-reggaus toimii niin suvereenisti.

Ongelmallista sen sijaan on ollut kalibrointi, etenkin muuten nopsasti kalibroitaville digijärkkärin CFA-kuville. CFA-normalisointi ei vaan tunnu pelaavan ja niinpä kuvista tulee erittäin sinivoittoisia, joskus taas pink-voittoisiakin. Silloin ko. väri klippaantuu auto-ruksilla. Manuaalisest asiaa voi kiertää tiputtamalla oletus 5000 jopa alle 400 arvoon. Silloin ei klippaa ja loppupinon väribalanssin voi säätää kohdilleen.

Oletko tsekannut Siril-foorumia ongelmaan?

Jarske

Siril:n foorumilla ohjeeksi tuli ottaa raw-kuvat, kun olin kuvannut jpg:nä opetteluvaiheessa. Ongelma ratkesi käyttämällä raw-formaattia, en kylläkään ymmärrä miten tähtien löytyminen rekisteröinnissä voi olla kiinni kuvaformaatista.

Julius

Windows-puolella ainakin jpg-kuvien reggaus onnistui ok.

Pappis