Kaukoputki made in Ussr

Aloittaja Nurtsis, 23.09.2019, 20:07:00

« edellinen - seuraava »

Nurtsis

Moi. Mulla on varastossa makoillut venäläinen kaukoputki. Malli lienee mizar tal-1.
Valmistusvuosi on viime vuosituhannen puolelta. Itse olen sillä muutaman kerran
katsellut kuuta ja naapureita 😄 Onkohan tällä mitään muuta arvoa kuin käyttöarvo?
Turhaan sitä tuolla laatikossakaan seisottaa.

t. Teemu

blaatu

Näitä on suomessa paljon ja paljon siistimmässä kunnossa. Melkein kaatopaikka tavaraa, mun käsityksen mukaan.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Terminaattori

Rahallinen arvo ei ole kummoinen, mutta hyvä putkihan se on, jos vain mekaniikka on kunnossa. Mönjäksi vuosikymmenten saatossa muuttuneet vaahtomuovit ovat sotkeneet putken pintaa, kun se on lojunut laatikossaan, mutta kosmetiikalla ei pimeässä ole niin väliä.

Suosittelisin jättämään naapurit rauhaan ja jatkamaan Kuuhun tutustumista tuolla kaukoputkella. :smiley: Tuommoisella itsekin aloittelin taivaan tähyilyä vuonna 1990.

jperala

On ollu uudempia ja vanhempia, yhdestäkään en ole maksanut enempää kuin 2 numeroisia summia.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

MaZa

TAL-1 -putkia näyttäisi olevan myynnissä tori.fi:ssä 120-180 eurolla. Voisi siitä hyvin saada satasen, mutta kannattaa varmaan pitää itsellä, jos on yhtään kiinnostusta eikä varastotilasta ole kauheaa puutetta.

pappa

Tal-1 on moninverroin parempi kun monet saman kokoluokan "Kiinalelut". Visuaalikatselussa aurinkokuntaan ja Messierin kohteisiin ihan lyömätön "Lada" luotettavuuden laite Suomen pakkastalveen. Omia käyttökokemuksia on ja en olisi luopunut jos en olisi halunnut moottoreita ja muuta kilkkeitä. Iseasiassa ole jopa harmitellut Tal-putken hukkaamista, se olisi kerho tms. jutussa ihan hieno pikaputki.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS